schuren aan anus ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

schuren aan anus ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:23

Hallo,
vorige week ontdekte ik dat mijn paard een soort schuurplek had, schuin onder zijn anus.
Ik gevraagt aan iemand met ervaring wat het was, wat ik kon doen, DA bellen?
hij zei dat k m nog maar eens moest ontwormen, en verder vaseline smeren.
ze moesten ook nog ontwormd worden dus ervanuit gegaan dat het daaraan lag..
ondertussen ander paard in de gaten gehouden, elke dag controleren, die had nergens last van!
Vandaag schrok ik heel erg van paard 2..
Ik was hem aan het poetsen en op zijn kontje zat allemaal geel hard ''spul''
ik op zijn billen gekeken maar ik zag niets, dus ik had zijn staart maar wat verder opgetild en toen schrok ik echt heel erg!
heel zijn staartwortel was dik en pusserig, het begon ook al een beetje te bloeden..
ik gelijk die jongen opgebeld die mijn andere paard gezien had, die zei dat ik er een DA bij moest halen dat het waarscheinlijk een infectie is.

Hij had er verder nog nooit gezien of meegemaakt, ik ook niet..

Ik heb inmiddels de DA gebeld, die vrouw aan de tel. zei doodleuk dat ze alleen spoed deden en dat dit geen spoed was..
ik stug volgehouden dat dit WEL spoed was omdat mijn paarden blijven schuren, constant, en dat dit niet langer zo kan!
ze zou me terug bellen, maar nog niet gehoord..

Hebben jullie dit weleens meegemaakt of gehoord?
of hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
ik maak me erge zorgen, zeker omdat mijn paard er best boos om werd (oren in de nek en met voorbenen slaan)

edit; Bij paard 1 is het niet erger of minder geworden..
maar bij paard 2 is het absurd, en dat in 1 dag
Laatst bijgewerkt door Corellaa op 24-12-08 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

MarjonTampon

Re: schuren aan anus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:25

Klinkt idd als een infectie van het schuren.
Mijn paard heeft ook een ontstoken staartwortel gehad, maar niet door het schuren maar door onbekende oorzaak. Helaas jeukt zo'n infectie wel, waardoor ze toch graag blijven schuren. En dat slaan en oren in de nek is toch wel omdat het pijn doet natuurlijk.

Maar het is idd geen spoedgeval. Beterschap aan het paard!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:26

ja maar ik kan die paarden toch niet nog eens 2 dagen zo laten staan ??

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:29

Als het zo erg is zou ik een andere dierenarts bellen die hier wel de spoed van in ziet.
Ik kan mij voorstellen dat de DA die je hebt gebeld dit niet als spoed ziet omdat het geen levenbedreigende situatie is, maar ik kan mij voorstellen dat het beestje hier behoorlijk gek van wordt en jij daarnaast graag ziet dat er wat aan gedaan wordt.

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, dus ik kan je geen verder advies geven...
Sterkte ermee.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:32

Uhmmmmmmm. Volgens mij zijn er wel dingen die je erop kunt smeren om het jeuken tegen te gaan... Maar weet niet of dit gaat bij een staart die al kapot is. En ik weet ook niet wat voor spul het is. Sorry Clown

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:35

euhm.. jij kan beter niet antwoorden denk ik.. Nors opkijken
want als je ff nadenkt dan weet je dat het nu 2 dagen kerst aanbreekt en dan komen de DA helemaal niet graag, begrijpelijk..
dus dit is wel enige spoed als een paard gek staat te worden in een stal..

Ik ga dus echt niet zomaar wat smeren op een kapotte huid ..
ben je wel goed bij je hoofd zeg

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:45

Ehh dat eerste was neem ik aan tegen mij? En bedankt..
Iets vriendelijker reageren is niet volledig overboden Knipoog

Dat gemiddelde DA met kerst ook liever thuis is snap ik, maar zo als ik in mijn vorige post al duidelijk probeerde te maken: Bel zo nodig een andere DA die de spoed er wél van in ziet en dus wél wilt komen.
Nu is het nog geen kerst, dus nu heb je nog meer kans dat er een DA wilt komen.

Onder spoed wordt meestal koliek en andere levensbedreigende situaties gezien. Jeuk is erg vervelend, kan begrijpen dat het paard er niet echt blij van wordt Misschien je eigen DA anders nog eens terug bellen om hun te overtuigen dat je echt vanavond nog een DA wilt zien bij je paard?
Anders dan een andere DA misschien proberen die nog wel een mogelijkheid heeft om langs te komen.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:47

Corellaa schreef:
euhm.. jij kan beter niet antwoorden denk ik.. Nors opkijken
want als je ff nadenkt dan weet je dat het nu 2 dagen kerst aanbreekt en dan komen de DA helemaal niet graag, begrijpelijk..
dus dit is wel enige spoed als een paard gek staat te worden in een stal..

Ik ga dus echt niet zomaar wat smeren op een kapotte huid ..
ben je wel goed bij je hoofd zeg

Jeetje doe maar rustig. Ik zal je nog eens helpen. Had er even niet aan gedacht dat het bijna kerstmis is. En ik heb er ook staan "ik weet niet of dit kan op een kapotte huid." maar graag gedaan hoor. Succes ermee..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:50

Ik had zelf de paarden ingeladen en was naar de dierenarts gegaan.

Nu komen ze idd alleen voor spoed, en nee dit is geen spoed.

Ik zou even de dierenarts bellen en om advies vragen.
Wss kun je de staarten wel wassen met betadine of soda, zodat de ontsteking in elk geval beperkt blijft.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:54

ik denk aan een aarsmaden besmetting,
ontowrm ze met een (eventueel dubbele dosis) equiworm F of met Panacur. In ieder geval eerst met een middel waar fenbendazole inzit (als je t zeker wilt weten moet je even met plakband een monstertje van de staart en de anus maken en die door de da onder de microscoop laten leggen)Ivermectines helpen hier NIET tegen!!

Je paard zal er niet aan doodgaan, maar het is uitermate onprettig voor ze want het jeukt verschrikkelijk, de wormen kruipen uit de anus om eitjes rond de anus en staartwortel te leggen en kruipen dan terug t paard in) en dat jeukt heeeeeeeeel erg!!!!!'
Mijn paard heeft hierdoor ook al zijn haar op staart en bij bil er afgeschuurd tot bloedens toe,

wassen met water, (tot dat gele plakspul eraf is) en dan insmeren met hydrocortiderm zalf, die stilt de jeuk.

Ik hoop voor je dat een da je wil helpen, het is niet levensbedreigend en daardoor geen spoed, maar je paard heeft er wel degelijk last van!
weet niet waar je woont, ik heb nog een pot hydrocortiderm staan en je mag wel wat komen halen... maar als je ver weg woont is het mi makkelijker om even bij je da langs te gaan

ontwormen met ivermectine helpt hier NIET tegen!!!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:55

Da weer terugbellen, als hij niet komt, vraag wat je dan kunt doen, misschien kan hij wel medicatie voorschrijven, jeukstillend en ontstekendremmend.

Anders zit er niets anders op om je eigen huisapotheek aan te spreken, wassen met jodiumzalf, insmeren met calendula o.i.d als het droog is.

Wel oliebol voor je paardjes, sterkte ermee!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:56

Wassen met betadineshampoo kan geen kwaad. Goed drogen.
Wat het is is onmogelijk om zo even te benoemen zo het forum zonder het gezien te hebben..
Je kunt idd niet elke zalf zomaar ergens opsmeren. Dus ik zou het bij wassen alleen houden.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:57

hey corella zie nu pas dat jij t bent.... valan heeft t ook gehad, altijd alleen met ivermectine ontwormd geweest en waarschijnlijk in veel te lage dosering zei de da. Ik heb hier afgelopen februari tot juni mee aan de sukkel geweest omdat de da niet wist dat aarsmaden resistent zijn tegen ivermectine!! Na die fenbendazole wast binnen een week over!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:58

Zomaar een zalf aanbieden als hydrocortiderm zou ik niet doen. Dat is een zalf die alleen maar bij de dierenarts verkrijgbaar is en op recept.
Op open plekken kan je namelijk niet alles smeren.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:58

wassen met betadine en er ascederm (schrijf je dat zo?) op spuiten. kan iig geen kwaad en houdt de ontsteking rustig.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:15

Da is geweest!
zonder te bellen Nagelbijten / Gniffelen

Afijn.. hij wist er zelf ook geen raad mee, had het nog nooit eerder gezien en heeft gebeld met collega's..
Hij heeft nu een zalf voorgeschreven en die moet ik nu een weekje gebruiken..
als ik de zalf gebruik en t word erger, dan moet ik direct terug bellen en kijkt hij voor verdere onderzoeken oid.
en als t meezit helpt de zalf na een dag al Lachen

Dus nu maar hopen!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:23

Hij heeft geen bloed of ontlasting laten testen?
Bij ons op stal hebben ook 2 paarden dezelfde klachten gehad. Hydrocortiderm bood de uitkomst toen.

Als je nu een zalf hebt gehad kun je altijd tussendoor wassen met betadine, goed droogmaken en dan je zalf er op aanbrengen!

Wel top dat de dierenarts toch is gekomen!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:25

ik denk niet dat ik die staart ga wassen ROFL
k krijg nu al haast een trap rond mn oren als ik er nog maar naar kijk Knipoog
dus ik zal eerst maar probere te zalven..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:58

welke zalf heb je gekregen?? en ik zou als ik jou was ook voor de zekerheid plakbandmonstertje maken, als t echt aarsmaden zijn waardoor hij is gaan schuren en die wond is gaan ontsteken... dan moet je ook dar even aanpakken!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 15:53

Ik heb als zalf Hydrocortiderm Lachen
het ziet er al 10 x rustiger uit Lachen
met zalven moet je nog steeds uitkijken datie je niet rond je oren slaat..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:41

check m nog ff op die aarsmaden corella! grote kans dat t daardoor ontstaan is, gewoon plakbandje over anus plakken en met dat plakbandje naar visdonk (of de da die je hebt) en die kunnen dan onder de microscoop ff kijken of er aarsmaden eieren inzitten. Ontwormen met fenbendazole (ff bij naalden halen) en dan ben je overal vanaf!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:11

bedankt voor de tip kim!

Moet wel zeggen dat paard 2 (die het t ergste had) nu zijn schuurplaats heeft uitgebreid!
dus maandag komt de DA weer..
Bij paard 1 is het zo goed als over..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:08

kim1207 schreef:
check m nog ff op die aarsmaden corella! grote kans dat t daardoor ontstaan is, gewoon plakbandje over anus plakken en met dat plakbandje naar visdonk (of de da die je hebt) en die kunnen dan onder de microscoop ff kijken of er aarsmaden eieren inzitten. Ontwormen met fenbendazole (ff bij naalden halen) en dan ben je overal vanaf!

verkoopt naalden nog wormenkuren dan?

Fijn corella dat het beter gaat.
Hydrocortiderm is geen jeukstiller zoals iemand hier zei maar een corticosteroid.

En het zalfje wat het meisje bedoelde met "jeukstillend/mag missch niet op open plekken" is waarschijnlijk lidocaine, maar dat zou ik er niet opsmeren.

Hopen dat 't snel over is, corel.
Succes!