Ringworm??!!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deemx

Ringworm??!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:16

M'n (verzorg)paard heeft sinds ong 2 weken kale plekken op z'n neus, hals en 1 op z'n pees. Hij krijgt hiervoor nu antibiotica en moet om de 4 dagen 4x per dag gedept worden met spul (zou niet weten wat:S)
Nu ben ik bang dat het Ringworm is.
Alle tips, ervaringen of andere berichten zijn welkom!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hanneke84

Re: Ringworm??!!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:41

Mijn vorige pony heeft ringworm gehad en ik toen ook.. Haha!
Bij haar en mij zag het er echt uit als ringetjes. Dus muntjes eigenlijk. Wordt hij gedept met imaverol?
Zo te lezen is de veearts er wel bij geweest?
Moet hij ook gewassen worden en wat is er toen uitgekomen?
Misschien nog eens de veearts bellen als het niet vooruit gaat en er nog plekje bij komen?
Mijn merrie moest een aantal keren met Imaverol gewassen worden en toen is het weggegaan.
Zelf heb ik toen zalf van de dokter gehad.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:42

Ik denk dat de wondjes te langwerpig zijn voor ringworm, maar is nogal lastig beoordelen vanaf een foto.
Zou het gewoon aan je dierenarts vragen, hij of zij ziet het en dan kun je het ook gelijk behandelen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:44

mijn paard heeft nu ringschurft en dat lijkt er wel een beetje op, bij mijn paard is de veearts geweest en heeft haar er nu 2 keer voor gespoten, meer hoefden wij niet te doen...
we mogen nu alleen niet rijden omdat de plekken zitten op de plek van tuig en zadel...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:46

Lastig te zien op de foto's. Maar als ik de laatste twee foto's zie, denk ik ja, zou best kunnen. Is dat spul toevallig Imaverol..? Knipoog
Op zich is ringworm (schimmelinfectie) trouwens niet iets om je heel erg druk over te maken hoor. Alleen wel dus even goed je handen ontsmetten als je met 'm bezig bent geweest, om te voorkomen dat je het zelf ook krijgt.

@lammie2701: waarmee is je paard ingespoten?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:51

ik weet de naam zo niet maar het wordt ook vaak voor zomerexceem gebruikt en bij andere huidschimmels...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:53

Idd lijkt het wel op ringworm.
Zorg dat je alles in de was gooit zodra je thuis komt, en was jezelf goed na elk bezoek aan je paard.
Ringworm kan overslaan op de mens. heb je een lage weerstand dan kun je er flink last van krijgen.

Verder zou ik goed de plekken bij houden, en dagelijks ook het tuig ontsmetten, ik deed dit altijd door imaverol in het water te doen waarin ik het sponsje deed natmaken om te reinigen met zadelzeep.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:54

Ondanks de naam hoeft ringworm niet ringvormig te zijn. Het kan ook een beetje langwerpig zijn. Ik vind het moeilijk beoordelen op de foto's dus ik ga niet roepen "Ja, dat is het."
Het zou kunnen maar de uiteindelijke beoordeling moet je toch echt door een DA laten doen.
Mocht het ringworm zijn kijk dan heel goed uit met het besmetten van andere paarden en jezelf.
Je handen goed wassen, eventueel met alcohol, voordat je een ander paard gaat aaien en alle spullen apart houden. Borstels ed. even in het wasmachine uit koken. Een emmer zeepwater is vaak echt niet voldoende!
Ik vind het trouwens wel vreemd dat je je paard om de 4 dagen moet behandelen. Als ik zelf weer eens prijs heb moet ik iedere dag, minimaal 7 dagen, een paar keer per dag zalf smeren.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:56

ik heb wel alle spullen van het paard ontsmet met dettol en mijn kleren gaan na het bezoek aan het paard gelijk de was in....
ook was ik altijd mijn handen voordat ik andere paarden aanraak en voordat ik wegga...

deemx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 20:15

Bedankt voor de reacties. Ik zal even uitleggen hoe het zit. Laatst is een 4-jarig paard bij ons op stal gekomen. Deze kreeg na een tijdje kale plekjes rondom zijn neus. Hiervoor is de DA gekomen, deze heeft gezegd dat het kleine ontsteking-kjes waren. Daarvoor kreeg hij dus antibiotica en moest hij worden gedept met het spul. Toen kreeg mijn paard een bultje op zijn hals, ik heb het aan zijn èchte eigenaar laten zien, hup haren enal werden erafgetrokken, dus er onstond een kaal plekje. oke, een wondje misschien, maar een paar dagen later had hij dus al die bultjes op zijn neus en hals, en ook een grote plek onstond op zijn been. DA weer gebeld, gezegd dat het wellicht iets anders is dan wat de 4-jarige had, en dat ik dacht dat het ringworm was, maar nee zei de DA, hij moest dezelfde behandeling krijgen als de 4-jarige. Ik denk dat hij het van hem heeft overgenomen(mijn hoofdstel en peesbeschermers worden ook door de 4-jarige geleend), maar nu zit ik een beetje met een probleem, omdat ik niet weet wat m'n paard nou heeft. Uit voorzorg heb ik wel al mijn borstels, peeskappen etc in de dettol gezet. Zelf aai ik geen andere paarden, en was ik mijn handen voor en na ik naar me paard ga. Ik ga nog eens navragen of hij inderdaad wordt gedept met Imaverol. Maar ik vroeg me af, antibiotica heeft toch geen zin als het een schimmelinfectie is? Want ik hou de plekken sterk in de gaten, op zich zijn het er niet meer geworden, maar echt weg zijn ze ook niet aan het gaan.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:42

Maar als jij je paard maar om de 4 dagen moet behandelen, zoals in je beginpost staat, lijkt het mij ook sterk dat het weg gaat. Voor zover ik weet moeten de meeste medicijen een paar dagen achter elkaar gebruikt worden en niet maar 2x per week.
Misschien dat je toch eens iedere dag moet gaan deppen / smeren. Of een andere DA laten kijken.
Al dat tuig wat geleend wordt door die 4 jarige moet je ook iedere keer na gebruik ontsmetten. Zowel nadat jij het gebruikt hebt als nadat de ander het gebruikt hebt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:28

deemx schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik zal even uitleggen hoe het zit. Laatst is een 4-jarig paard bij ons op stal gekomen. Deze kreeg na een tijdje kale plekjes rondom zijn neus. Hiervoor is de DA gekomen, deze heeft gezegd dat het kleine ontsteking-kjes waren. Daarvoor kreeg hij dus antibiotica en moest hij worden gedept met het spul. Toen kreeg mijn paard een bultje op zijn hals, ik heb het aan zijn èchte eigenaar laten zien, hup haren enal werden erafgetrokken, dus er onstond een kaal plekje. oke, een wondje misschien, maar een paar dagen later had hij dus al die bultjes op zijn neus en hals, en ook een grote plek onstond op zijn been. DA weer gebeld, gezegd dat het wellicht iets anders is dan wat de 4-jarige had, en dat ik dacht dat het ringworm was, maar nee zei de DA, hij moest dezelfde behandeling krijgen als de 4-jarige. Ik denk dat hij het van hem heeft overgenomen(mijn hoofdstel en peesbeschermers worden ook door de 4-jarige geleend), maar nu zit ik een beetje met een probleem, omdat ik niet weet wat m'n paard nou heeft. Uit voorzorg heb ik wel al mijn borstels, peeskappen etc in de dettol gezet. Zelf aai ik geen andere paarden, en was ik mijn handen voor en na ik naar me paard ga. Ik ga nog eens navragen of hij inderdaad wordt gedept met Imaverol. Maar ik vroeg me af, antibiotica heeft toch geen zin als het een schimmelinfectie is? Want ik hou de plekken sterk in de gaten, op zich zijn het er niet meer geworden, maar echt weg zijn ze ook niet aan het gaan.

Dat je de haren er zo af kon trekken, wijst wel érg in de richting van schimmel vind ik hoor, en dus ook in de richting van ringworm. Borstels etc kun je ook beter met Imaverol ontsmetten, al is het maar voor de zekerheid. Lijkt me niet dat ab zin heeft nee, tenzij er een bacterie op de kale plekken/wondjes is gaan zitten. Maar de schimmel zelf zul je met Imaverol moeten behandelen, of een aanverwant middel.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:29

ja ziet er inderdaad uit als ringworm: heb je al met imaverol behandeld

deemx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 09:18

Ik heb net Imaverol besteld, eens kijken of dat werkt. Bedankt voor de tips.