Sporen paard: gevoel of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Sporen paard: gevoel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:15

Sorry voor misschien de rare vraag, maar ik heb sinds ongeveer een maand een verzorgtinker. Nu is mij opgevallen dat haar sporen totaal vergroeid zijn. Kan de hoefsmid deze bijknippen of zit er leven in de sporen?

paars

Re: Sporen paard: gevoel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:18

Daar kan je smid zo een stukje vanaf halen. Is een soort eelt. Net zoiets als de zwiltwratten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:43

je kunt ze ook zelf bijknippen natuurlijk. de sporen zijn precies hetzelfde als de zwilwratten, nadeel is alleen dat ze bij veel paarden vrij smal zijn, en dat lospeuteren de onderliggende huid kan beschadigen als de sporen niet zijn bijgehouden. ik hou ze bij alledrie mijn paardjes gewoon bij, net als de zwilwratten. als ze eenmaal kort zijn kan je zo bij het poetsen regelmatig een 'laagje' eraf peuteren, dan hou je ze mooi kort. ik vind het er zelf altijd zo onverzorgd uitzien als die dingen groot en korsterig worden, hihi! hoewel je de sporen bij grote tinkersokken niet zo gemakkelijk zult zien zitten natuurlijk...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:49

Hm, die van de tinker zijn denk ik nu toch wel minstens 6 cm lang en helemaal verschillende kanten opgekruld enzo. Laagjes eraf halen gaat dan wel erg lang duren. Kan ik er niet gewoon een stuk afhalen met de schaar? Het was me inderdaad nog niet eerder opgevallen door de sokken. Hebben die dingen eigenlijk ook nog een nut, of is het inmiddels rudimentair?

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:52

Hmm, hier ben ik ook wel benieuwd naar, want mijn Fries heeft ze ook en weet ook niet wat ik er mee moet! Bloos

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:58

paars schreef:
Daar kan je smid zo een stukje vanaf halen. Is een soort eelt. Net zoiets als de zwiltwratten.

herhaling Knipoog. Met je eigen schaar kan ook, maar ik laat het aan de smid over, die heeft scherpe mesjes. Vind het zonde van m'n schaar....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:08

Ja ik was ook al bang dat mijn schaar niet scherp genoeg zou zijn. Ik geef het even aan bij de eigenaresse, kan zij het weer doorgeven aan de hoefsmid. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:26

Neem gewoon zo'n kniptang (of hoe heet dat, uit de gereedsschapskoffer) en knip er een stuk af.

En daarna bijhouden. Tijdens het poetsen haal ik altijd even m'n hand over de zwilwratten (die spoortjes groeien niet bij Anouar) en zodra ik een hard stukje voel pulk ik het eraf.
Ik heb er ook wel eens teveel afgehaald, maar dat was blijkbaar niet echt een probleem. Het bloedde niet en deed ook geen pijn, alleen het is nooit meer terug gekomen Clown

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:41

dorientjuh schreef:
Sorry voor misschien de rare vraag, maar ik heb sinds ongeveer een maand een verzorgtinker. Nu is mij opgevallen dat haar sporen totaal vergroeid zijn. Kan de hoefsmid deze bijknippen of zit er leven in de sporen?

dorientjuh,

als je ze te kort afknipt zit je zeker op het leven en gaat het bloeden.

Als je er (minimaal) iedere dag flink wat vet opsmeert dan kun je ze na een paar dagen eraf krabben, of zelfs aftrekken. Als je het op deze manier doet krijg je ze altijd dichter bij de huid eraf dan als je gaat knippen.

Hoeftniet

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 00:35

Goeie tip, bedankt! Lachen Dan ga ik inderdaad maar niet knippen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om iedere dag langs te gaan.