Reden van boosheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mars_loves

Reden van boosheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:49

Hee ,

Ik heb een verzorgpony, die het absoluut niet leuk vind als je aansingeld.
Nou heb ik eens naar haar buik gekeken, maar ze heeft geen wondjes.
Ook vind ze het niet leuk als je je hand op de plek waar ze singel hoort te zitten legt.
En ik vroeg me zomaar af wat dat zou kunnen zijn, moet er een dierenarts bij komen kijken
denken jullie of ligt het aan het zadel of de singel?? Koe

Alvast bedankt Vork

Lemon_Bite

Re: Reden van boosheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:50

Wss is dat singelnijd.

Bijt ze ook of doet ze iets anders als je aansingeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:50

Ik denk dat het ligt aan de persoon die aansingelt Lachen

Lemon_Bite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:52

Bizzybijtje schreef:

Waar onderleg jij deze uitspraak mee?

Ik vind het nl een nogal uit de lucht gegrepen kreet..

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:53

@ Lemon_Bite: ze doet een beetje alsof ze gaat bijten, maar echt bijten doet ze niet, ze kijkt wel heel boos, en als je het zadel erop legt begint ze al met boos kijken en met haar staart te zwaaien.

@ Bizzybijtje: Ze doet het bij iedereen die aansingeld, dus ik denk niet dat het daaraan ligt..

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:54

Lemon_Bite schreef:
Bizzybijtje schreef:

Misschien bedoelt ze dat het beter is om gaatje voor gaatje aan te singelen?

Mijn vorige pony had dat ook, maar later werd het al een stuk minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:54

Lemon_Bite schreef:
Bizzybijtje schreef:

Paarden die singelnijd hebben worden/werden meestal ruw aangesingeld.
Uiteraard niet aanvallend bedoeld naar de TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:55

mars_loves schreef:
@ Lemon_Bite: ze doet een beetje alsof ze gaat bijten, maar echt bijten doet ze niet, ze kijkt wel heel boos, en als je het zadel erop legt begint ze al met boos kijken en met haar staart te zwaaien.

@ Bizzybijtje: Ze doet het bij iedereen die aansingeld, dus ik denk niet dat het daaraan ligt..

Ik denk persoonlijk van wel Lachen .
Manegepony's hebben het ook nogal eens, omdat sommige ruiters nou eenmaal niet zo voorzichtig zijn.
Daardoor gaan ze dat bij iedereen doen Lachen .

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:56

@ Bizzybijtje: Toen ik haar voor het laast aansingelde heb ik het wel erg rustig aan gedaan (eerst 1e gaatje, stukje lopen, dan rustig nog een gaatje enz.) ik zou niet weten hoe ik nog rustiger aan kan singelen dan dat ..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:56

grote kans dat de pony ooit is uitgegleden (met de voorbenen uit elkaar)
en dat ze daardoor een spierprobleem heeft (Spierpijn doet pijn)
De dierenarts kan daar niet zo veel mee
Maar iemand die spierproblemen op kan lossen kan dit snel verhelpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:58

mars_loves schreef:
@ Bizzybijtje: Toen ik haar voor het laast aansingelde heb ik het wel erg rustig aan gedaan (eerst 1e gaatje, stukje lopen, dan rustig nog een gaatje enz.) ik zou niet weten hoe ik nog rustiger aan kan singelen dan dat ..

Ja. Dus?? Clown

Ik bedoel in het verleden.

Lemon_Bite

Zoals jij het neerzet komt het imo wel over dat jij iets aanvallends richting de TS roept.

Maar je hebt ergens wel gelijk. Het paard heeft hier natuurlijk een slechte ervaring mee gehad.

Dat wil uiteraard niet niet zeggen dat dit bij de TS is gebeurd. Het kan ook daarvoor al plaats gevonden hebben.

Daarom vind ik jouw uitspraak niet zo netjes..

@ Unamie
Waarom denk je dat? Zonder de pony/paard ooit gezien te hebben? Waarom zou dit geen singelnijd kunnen zijn, maar juist een spierprobleem omdat de pony/paard is weg/uitgegleden?

MarjonTampon

Zo ken ik er ook eentje. Superlief dier, maar wel happen met aansingelen. Bij haar is het gewoon singelnijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:13

Lemon_Bite schreef:
Zoals jij het neerzet komt het imo wel over dat jij iets aanvallends richting de TS roept.

Maar je hebt ergens wel gelijk. Het paard heeft hier natuurlijk een slechte ervaring mee gehad.

Dat wil uiteraard niet niet zeggen dat dit bij de TS is gebeurd. Het kan ook daarvoor al plaats gevonden hebben.

Daarom vind ik jouw uitspraak niet zo netjes..

@ Unamie
Waarom denk je dat? Zonder de pony/paard ooit gezien te hebben? Waarom zou dit geen singelnijd kunnen zijn, maar juist een spierprobleem omdat de pony/paard is weg/uitgegleden?

Zeg ik ook niet Lachen . Ik bedoelde dat er ooit misschien iets is gebeurd (iemand die een paar keer te hard heeft aangesingeld o.i.d.) waardoor hij/zij nu singelnijd heeft. Misschien bij de TS, maar kan ook bij vorige eigenaren geweest zijn Lachen .

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:47

Heeft iemand mischien enig idee om dit op te lossen, of iets anders wat het kan zijn ?

(ipv de hele tijd elkaar af kraken.. )

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:51

Is de pijn of reactie alleen op de plek van de singel of ook de rest van de buik? Is het een merrie of een ruin?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:16

Lemon_Bite schreef:
@ Unamie

Omdat ik dit dagelijks in de praktijk tegenkom Ja

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:37

Ik zou het behoorlijk bizar vinden, moesten het merendeel van de paarden al eens zo een val hebben meegemaakt!

Ik rij momenteel ook een merrietje dat dit probleem heeft. Althans, zij heeft niet graag dat ik de singel onder haar buik doorhaal. Het zadel kan je zonder problemen opleggen, maar als je de singel dus neemt van de ene naar de andere kant, dan begint ze wat weg en weer te lopen en legt ze haar oren plat. Ik ken haar sinds veulen af en weet dus dat zij nooit te snel is aangesingeld of is gevallen. Ik haal tegenwoordig gewoon de singel onder haar buik door en hang hem aan de andere kant vast, met zeker nog drie vuisten tussen, hij spant dus totaal niet. Dan doe ik het hoofdstel aan en daarna singel ik haar aan. Dat vindt ze dan hoegenaamd geen probleem meer. Ik denk persoonlijk dat ze gewoon kriebels heeft onder haar buik, waardoor ze het doorhalen van de singel vervelend vindt. Het hoort gewoon bij haar, ik maak er mij geen zorgen in.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:39

Ik heb mijn paard al 10 jaar maar ze heeft de gewoonte om haar hoofd in de lucht te gooien tijdens het aansingelen nog steeds niet afgeleerd.

Ik doe altijd heel rustig maar de gewoonte is sterker schijnbaar.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:41

raadpleeg eens een sportmassage therapeut voor paarden, het kan zijn dat er een spiertje klem zit en door het aansingelen kan dit pijnlijk zijn, over het algemeen kan een sportmassagetherapeut voor paarden dit oplossen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:49

mars_loves schreef:

Sommige paarden hebben nu eenmaal singelnijd, hoe het is ontstaan is gissen, het gaat erom hoe je er nu mee omgaat.
Als het singelnijd is, dan kun je het denk ik niet beter doen dat dit. Wie weet dat ze er na langere tijd steeds gemakkelijker mee wordt. Ze mag je natuurlijk niet bijten of trappen, maar op grijnzen zou ik dan ook niet reageren en gewoon zo doorgaan.

Als het komt door pijn in de rug of door het zadel, dan is dat vanaf een computer niet te beoordelen. Dan zal je er een fysio of zadelmaker naar moeten laten kijken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:56

Singelnijd is vaak zadelnijd. Dus laten nakijken of het zadel nog goed ligt door een kundige zadelmaker of door een MSFC.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:10

JaBa schreef:
Ik zou het behoorlijk bizar vinden, moesten het merendeel van de paarden al eens zo een val hebben meegemaakt!

Nou zo bizar is dat niet
welk paard glijd nooit uit, of ligt nooit vast in de box, of hangt een keer aan het halster...
een spierprobleem heb je snel
85 procent van de paarden heeft in min of meerdere mate spierproblemen
Alleen worden jammer genoeg de signalen vaak niet herkend

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:29

Ik had het niet over een spierprobleem, maar eerder over een spierprobleem op die plaats. Ik kan toch moeilijk geloven dat elk paard wel eens met zijn voorbenen open valt. Ik geloof best dat er veel paarden met spierproblemen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:58

mars_loves schreef:
Heeft iemand mischien enig idee om dit op te lossen, of iets anders wat het kan zijn ?

(ipv de hele tijd elkaar af kraken.. )

Afkraken is heel iets anders........

Gewoon rustig aansingelen. Meer kun je niet doen Lachen