zwelling aan het voorbeen na inspanning

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

zwelling aan het voorbeen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:42

Mijn paard heeft sinds enkele maanden een raar verschijnsel aan het linker voorbeen.
Telkens wanneer het warm weer is, ze inspanning heeft gedaan, op de wei is geweest, ... heeft ze een zwelling aan haar linker voorbeen. Om precies te zijn aan de binnenkant, juist onder het "knie"gewricht, waar het over gaat naar de pezen. Het voelt aan alsof het de ader is die er loopt, die er dikker op ligt. Het is gewoon warm en heel zacht. Echt net als de ader die er boven ligt.
Ze mankt niet, reageert ongevoelig, heeft er duidelijk zelf geen hinder van. Ik koel de benen af met koud water en smeer er coolingsgel op. Tegen dat ze op stal gaat na het rijden is het al minder. De volgende dag is het weer weg.
Als ze springgetten aan heeft, is het feller. Heeft ze westerngetten aan, minder fel en met bandages, nog minder.
Niks aan doen heb ik nog niet geriskeerd, ze kan nogal onnozel doen.
De DA denkt een overblijfsel van een oude wonde, maar is er ook niet zeker van. Hij zegt, als ze er niks last van heeft, geen zorgen maken.

Misschien belangrijk : ze staat vaak in "bedelstand".
Ik heb ze sinds juni, heb geen idee of ze het ervoor ook al had. Kan dat ook onmogelijk navragen.
Zelfs een week niet laten werken en alleen op de wei, brengt geen verbetering.

Dank u voor wat ideeën

webster543

Re: zwelling aan het voorbeen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:20

ECHT NIEMAND EEN IDEE??????

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:30

ik zou met je paardje naar de Dierenarts toe gaan ( wel een andere) en daar een second opion aanvragen. vooral een scan en foto's laten maken.

want het kan nooit kwaad. want als ik het zo les is het toch een ontsteking of iets dergelijks

succes

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:35

Is dus duidelijk dat het een belastings gevolg is. Doordat er geen pijn optreedt, denk je aan vocht. Dat kan zo doorgaan, zonder problemen, maar zolang je niet weet waar het vandaan komt, kan het ook een begin zijn van iets wat een probleem wordt. Dus inderdaad, laat er even een foto van nemen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:37

Als het in de vorm van een ader is, is het gewoon een ader, die zetten wat uit bij inspanning, en bij bloederige paarden zie je dan idd dikke banen lopen op de benen.

Geen bandages of andere rommel aan de benen, maar lekker veel stappen op het harde.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:15

Ben ik het mee eens, alleen zegt een DA dat dan ook, en zie je het niet zo snel bij weidegang...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:08

Mijn paard heeft ook een ader vanaf de binnenkant van de voorknie naar beneden lopen.
Je ziet hem echt goed lopen maar volgens de veearts kon dit geen kwaad en is het gewoon een aan de oppervlakte liggende ader. Ik maakte me ook zorgen omdat mijn paard tot twee keer aan toe een peesblessure gehad heeft.