Zou daarom graag advies willen over wat ik het beste kan voeren.
Het is een Letlands Warmbloed van 10 jaar. Hij heeft artrose en is daardoor alleen nog maar geschikt voor licht recreatief gebruik. We zijn nog aan het opbouwen maar de ritten zullen nooit heel erg intensief worden. Veel stappen tussendoor. Het is eigenlijk verschillend wat hij per week doet. 2 a 3 buitenritten per week van 60 a 75 min. en 1 a 2 keer wandelen aan de hand rond de 45 min. Maar het kan ook zomaar voorkomen dat er 1 buitenrit is en 1 keer gewandeld wordt.
Hij staat 24/7 buiten. Van ong. november tot middel april op de paddock. Hier krijgen ze dan 2 keer kuil, per paard 1 zo'n plastic waterkuip. De overige maanden op het land, de ene keer 's avonds op de paddock en de andere keer gewoon dag en nacht op het land (ligt eraan op welk stuk land ze staan).
Hij krijgt daarnaast nu elke dag 1/3 emmer wortels en een halve voerschep Hippostar Reform granenmuesli. In de zomer krijgt hij geen wortels en deed ik als ik gereden had meestal 1/3 biks van Hippostar (welke weet ik niet) bij de muesli.
Ik heb net wel wat rond gekeken naar de verschillende merken voer en ik denk dat ik dan toch uitkom bij een complete muesli. Maar welk merk? Ik las op bokt dat sommige merken er veel slechte E-nummers in stoppen. Ik kwam er net achter dat de muesli die we nu geven meer een spormuesli is en het is mij niet helemaal duidelijk of dit nou echt een complete muesli is.
Is een muesli aan te raden of zouden van die vitaminen koeken ook al voldoende zijn? Hij moet eigenlijk wel iets hebben waar zijn glucosamine doorheen kan. Nu kan dit door de wortelen maar in de zomer niet meer.
Krachtvoer kan hij maar 1 keer per dag krijgen (van mij) dus hoeveel zou ik dan moeten voeren? Las dat hij wel iets van 1,5 a 2 kilo nodig heeft. Ik kan dat dus niet verspreiden dus is het dan niet teveel in 1 keer (+ de wortels in de winter)?
Ik wil niet dat hij er dik van wordt. Het belangrijkste vind ik gewoon dat hij gezond voer binnen krijgt waar alles in zit wat hij nodig heeft.
Wie kan mij advies geven? Ik heb wel op bokt gezocht maar vind het lastig te bepalen wat nou juist voor mijn paard geschikt is.

?