Recreatiepaard: krachtvoer of niet? zoja wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Recreatiepaard: krachtvoer of niet? zoja wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:40

Om eerlijk te zijn heb ik mij nooit heel erg verdiept in het voer van mijn paard. Ik heb geen idee welke vitamines en mineralen een paard in welke hoeveelheid nodig heeft Bloos
Zou daarom graag advies willen over wat ik het beste kan voeren.

Het is een Letlands Warmbloed van 10 jaar. Hij heeft artrose en is daardoor alleen nog maar geschikt voor licht recreatief gebruik. We zijn nog aan het opbouwen maar de ritten zullen nooit heel erg intensief worden. Veel stappen tussendoor. Het is eigenlijk verschillend wat hij per week doet. 2 a 3 buitenritten per week van 60 a 75 min. en 1 a 2 keer wandelen aan de hand rond de 45 min. Maar het kan ook zomaar voorkomen dat er 1 buitenrit is en 1 keer gewandeld wordt.
Hij staat 24/7 buiten. Van ong. november tot middel april op de paddock. Hier krijgen ze dan 2 keer kuil, per paard 1 zo'n plastic waterkuip. De overige maanden op het land, de ene keer 's avonds op de paddock en de andere keer gewoon dag en nacht op het land (ligt eraan op welk stuk land ze staan).
Hij krijgt daarnaast nu elke dag 1/3 emmer wortels en een halve voerschep Hippostar Reform granenmuesli. In de zomer krijgt hij geen wortels en deed ik als ik gereden had meestal 1/3 biks van Hippostar (welke weet ik niet) bij de muesli.

Ik heb net wel wat rond gekeken naar de verschillende merken voer en ik denk dat ik dan toch uitkom bij een complete muesli. Maar welk merk? Ik las op bokt dat sommige merken er veel slechte E-nummers in stoppen. Ik kwam er net achter dat de muesli die we nu geven meer een spormuesli is en het is mij niet helemaal duidelijk of dit nou echt een complete muesli is.

Is een muesli aan te raden of zouden van die vitaminen koeken ook al voldoende zijn? Hij moet eigenlijk wel iets hebben waar zijn glucosamine doorheen kan. Nu kan dit door de wortelen maar in de zomer niet meer.
Krachtvoer kan hij maar 1 keer per dag krijgen (van mij) dus hoeveel zou ik dan moeten voeren? Las dat hij wel iets van 1,5 a 2 kilo nodig heeft. Ik kan dat dus niet verspreiden dus is het dan niet teveel in 1 keer (+ de wortels in de winter)?
Ik wil niet dat hij er dik van wordt. Het belangrijkste vind ik gewoon dat hij gezond voer binnen krijgt waar alles in zit wat hij nodig heeft.

Wie kan mij advies geven? Ik heb wel op bokt gezocht maar vind het lastig te bepalen wat nou juist voor mijn paard geschikt is.

Kabouterdans

Re: Recreatiepaard: krachtvoer of niet? zoja wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:42

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 06:45

Citaat:
krijgt daarnaast nu elke dag 1/3 emmer wortels en een halve voerschep Hippostar Reform granenmuesli. In de zomer krijgt hij geen wortels en deed ik als ik gereden had meestal 1/3 biks van Hippostar (welke weet ik niet) bij de muesli

doet jouw paard het nu goed op dit voer?

dan lekker zo laten!!

hippostar is dacht ik een prima voer, en zou je wat meer energie bij hem willen,dan geef je gewoon wat meer.
maar als hij het hier goed op doet.moet je niks gaan veranderen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:28

Ik vind absoluut niet dat jouw paard krachtvoer nodig heeft. Ik zou de muesli achterwege laten en overgaan op onbeperkt hooi en een liksteen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:32

Even inhaken, onbeperkt hooi gaat niet en ze beschikken over een liksteen. Ik weet alleen niet wat voor liksteen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:38

IndianLady schreef:
Even inhaken, onbeperkt hooi gaat niet en ze beschikken over een liksteen. Ik weet alleen niet wat voor liksteen.

Waarom kan er niet onbeperkt hooi worden voorzien? Dat is namelijk het beste voor de paarden, dan knabbelen ze altijd aan iets en dat is goed voor hun maag...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:39

Weet ik, maar we staan met meerdere paarden en ze doen de hele ochtend over de ton met kuil/hooi. Dan 's middags krijgen ze weer. Ze krijgen dus ruim hooi en kuil. (mijn fjord staat namelijk ook in de groep)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:42

Dus in principe hebben ze het grootst deel van de dag en de nacht iets te knabbelen?

Dat lijkt me voldoende voor een paard dat recreatief gereden wordt. Natuurlijk zijn de wortels een goede aanvulling... En kan je eventueel spelt geven aan het dier... Maar als het paard zich goed voelt met wat hij nu krijgt kan je het ook zo houden hoor...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:53

Je kunt globaal zeggen dat een paard z'n vitaminen, mineralen en sporenelementen uit zo'n 1,5 à 2 kilo bix of muesli haalt. Daar is de samenstelling op gemaakt, de supplementen zijn in de bix verwerkt, en ook in muesli's zitten 'brokjes'. Geef je minder, dan zou ik er zelf een supplement bijgeven in de vorm van koeken, korrels of poeder. Granenmixen bestaan uit granen en hebben die 'brokjes' niet, dus ook daar zijn supplementen vaak nodig. Met alleen onbeperkt kuil of hooi komt je paard vitaminen en mineralen te kort, zeker in de aanloop naar het voorjaar, als de kwaliteit ervan achteruit holt.
Op zich zou je tot 2 kg krachtvoer probleemloos moeten kunnen voeren, ware het niet dat in jouw situatie denk ik mijn voorkeur uit zou gaan naar voeren wat je nu voert (misschien de granenmix achterwege laten) en er een supplement bij geven.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:07

Bedankt voor de reacties. Weet iemand of die slechte E-nummers in voer van Hippostar zitten? Of zijn die E-nummers niet zo slecht/schadelijk als sommige mensen van bokt doen voorkomen Knipoog?

Of hij het echt goed doet op dit voer vind ik moeilijk te zeggen. Ik heb het idee dat het bij hem niet zoveel uit maakt wat en hoeveel je erin stopt. Als ik buiten rijd dan heeft hij daar de ene keer meer zin in dan de andere keer. Maar of ik dan meteen meer moet voeren zodat hij meer energie heeft? Dat weet ik niet. Het kan namelijk ook met zijn artrose te maken hebben (of nog andere factoren). Daarom vind ik het erg lastig te bepalen of hij het hier goed op doet en hoeveel voer hij nodig heeft.