Wat voor ziekte kan dit zijn??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Wat voor ziekte kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:09

Een pension pony van ons (voor foto's Adler, de haflinger op mijn profiel)
- Hij schuurt de laatste tijd veel en heeft zichzelf al een paar wonden gekrabt.
- Ook ligt de bodem van de voerbak helemaal onder speeksel als hij gegeten heeft.
- Hij is erg mager en staat nu ruim 2 maanden bij ons, hij krijgt veel eten maar blijft mager.
- Hij is sloom en nergens onder de indruk van (als ik hem laat stoppen loopt hij eerst nog een paar stappen verder voordat hij stopt) ,maar hij schrikt wel snel (van vuurwerk enzo.).

Verdere info: Hij heeft ooit een lichte koliek gehad van schimmel in hooi. Hij is niet ingeënt.

Silence

Re: Wat voor ziekte kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:10

Even de DA bellen, maar waarom is ie niet geent?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:16

heb je al naar zijn tanden laten kijken,

zie dat het beestje 17 jaar is, wat al problemen kan hebben met zijn gebit.
dus zou dat als eerst na laten kijken,

en voor de wonden even de DA laten komen kan hij meteen je paardje inenten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:20

Van wie is die pony dan?
Als het beestje van jou is dan ben je denk ik wel een beetje laat met eventueel een dierenarts ofzo?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:50

Paard dat zwak/ziek is kan je niet enten, risico op complicaties is dan te groot.
Laat inderdaad de DA hiernaar kijken. Vooral tanden, wormen, luis/mijt, bloed prikken ivm tekorten, lever en nier waardes, virusje/ontsteking.
Als dat is aangepakt een goede pre+pro biotica voeren om de voedselopname in de darmen weer goed te krijgen. Anders vliegt al de energie er met de mest weer uit en blijf je voor niks voeren.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 20:04

Tanden zijn een maand geleden geheel door de dierenarts behandelt. Maar hij is door zijn eigenaresse al heel lang niet meer geënt. Een hele goede wormenkuur (tegen alle soorten wormen) hebben we een maand of twee geleden gegeven, luis en muit kunnen we niet vinden, zijn poep lijkt ook normaal,. Ik heb de eigenaresse ook aangeraden om de DA te laten komen.
Handige tips tamary.. Ik ga het met de eigenaresse overleggen. Als het mijn eigen pony was geweest zou ik allang een DA er bij hebben gehaald.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:05

luizen???????? voor het schuren. steek je hand eens in zijn vacht. misschien gaan de beessies over je hand kruipen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 20:10

Ja, ja ik weet wel wat luizen zijn hoor!! Maar luizen lopen paarden die 24/7 staan niet op!!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:12

laurahi schreef:
Ja, ja ik weet wel wat luizen zijn hoor!! Maar luizen lopen paarden die 24/7 staan niet op!!

jawel.... heb al eens een paardje gezien die ze had met 24/7 buiten lopen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:16

ook een paard wat 24/7 buitenstaat kan luizen hebben.
en veel!

Als de bliksem een veearts erbij, ik vind het appart dat de eigenaar er niets aan doet, en jullie alles dus kunnen opknappen.
of lees ik dat verkeerd? jullie hebben een wormenkur gegeven ?

het klinkt me als een dier wat dringend AB nodig heeft een daarna een flinke dossis energie en een goede enting.

en laat zn bloed eens testen op suikrziekte, als ik je zo hoor over speeksel in de bak en het mager zijn..

hoe ziet zijn plas eruit en vooral hoe ruikt het?
en hoelang doet hij erover een bak brokken leeg te eten, kruimelt hij,stopt hij tijdens het eten, of eet hij gewoon op normaal tempo door?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:50

Hij heeft bij ons ook maismeel gekregen en sinds hij dit krijgt heeft hij steeds erger jeuk dus denken wij aan allergie hiervoor.
Wat is AB ?? Ik ga zijn plas controleren als dat kan maar hij plast heel weinig. Brokken eet hij in normaal tempo op aar hij laat er de helft uitvallen.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:51

ab=antibotica

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:58

oke

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:57

mijn lijkt er toch iets mis met zijn tanden, kan goed pas geleden zijn .. maar haken op de kiezen etc. dat groeit heel snel als het wil.

je denkt dat hij allergisch is voor maismeel? waarom voer je het dan nog,, ook al denk je het..
ik ken maar 1`goede tip dan weet je zeker wat het allemaal is.. de DA

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:03

oh ja. DA = dierenarts. voordat dat weer gevraagd wordt Haha!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:09

We zijn al gestopt met maismeel geven. Zijn gebit is helemaal in orde (een maand geleden helemaal gedaan). De DA komt begin januari, maar zijn eigenaresse vind het helemaal niet verontrustend dat hij zo mager is...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:14

Heb je wel eens naar de samenstelling van het voer gekeken mbt eventuele maagzweer oid? Misschien zouden supplementen hem weer op de been kunnen helpen, maar dan is het wel van belang te weten wat hij op het moment mist zegmaar

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:19

linda_arnold schreef:
Heb je wel eens naar de samenstelling van het voer gekeken mbt eventuele maagzweer oid? Misschien zouden supplementen hem weer op de been kunnen helpen, maar dan is het wel van belang te weten wat hij op het moment mist zegmaar

misschien handig voor de discussie hier: wat krijgt deze pony te eten en hoeveel??

ik weet dat pavo goede voedingsadviezen geeft en dat hun muesli helpt om paarden die in de winter mager worden iets dikker te krijgen. sterkte en succes!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:22

laurahi schreef:
Een hele goede wormenkuur (tegen alle soorten wormen) hebben we een maand of twee geleden gegeven, luis en muit kunnen we niet vinden, zijn poep lijkt ook normaal,.

Wat was het bestanddeel van die wormenkuur , invermectine ?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:27

Letsdunit schreef:
laurahi schreef:
Een hele goede wormenkuur (tegen alle soorten wormen) hebben we een maand of twee geleden gegeven, luis en muit kunnen we niet vinden, zijn poep lijkt ook normaal,.

Wat was het bestanddeel van die wormenkuur , invermectine ?

als ze het zo letterlijk heeft gebruikt als ze zegt heeft ze ontwormd met Equest! dat is de enige die echt alles doodt.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:33

Daarom vraag ik het, vaak denken mensen goed ontwormd te hebben maar de oorzaak van veel klachten is toch vaak wormen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:38

Ja Equest hebben we inderdaad gegeven. Maar zou het kunnen zijn omdat wij het door het voer heen mengen, en hij wou het eerst niet op eten dus heeft het een halve dag gestaan dat het daardoor minder 'gif' erin zat en dat het daardoor niet goed gewerkt heeft??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:44

Dikke kans dat ie niet alles op heeft.

Een wormenkuur dien je in een keer oraal toe te dienen, dus oftewel spuit achter in zijn keel leegmaken .

Als ie niet geent is, kan ie ook goed tetanus hebben ...
Ik zou als de wiedeweerga een dierenarts hierbij laten komen!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:23

laurahi schreef:
Ja Equest hebben we inderdaad gegeven. Maar zou het kunnen zijn omdat wij het door het voer heen mengen, en hij wou het eerst niet op eten dus heeft het een halve dag gestaan dat het daardoor minder 'gif' erin zat en dat het daardoor niet goed gewerkt heeft??

Tja...dit is niet echt slim en zeker niet verstandig!! Er staat duidelijk genoeg op elke wormenspuit dan als je een spuit toedient de mond leeg moet zijn!!
Er zijn wel mensen die het op een broodje smeren als "hulpmiddel" maar de slimmerds (en dat zijn de meesten paarden/pony's) eten het broodje dan niet op!

Eerlijk gezegd denk ik dat deze spuit niet het effect heeft gehad dan de bedoeling is van deze normaal allesdodende wormenspuit!

Als er geen verandering optreedt zou ik toch maar eens een afspraak met de dierenarts gaan maken!!
SUCCES!!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:00

laurahi schreef:

ja sorry dat ik zo reageer, maar merk op dat er hier duidelijk te spreke valt van geen verstand van paarden.
Welke malloot doet een wormenkuur door het voer??? en als je het niet weet, dan leest men toch de bijsluiter.