Plakkerige muesli?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Plakkerige muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 21:51

Ik voerde altijd de cool mix mueslie zonder haver en de basisbrok van Havens.
Nu wees mijn fourage handelaar mij erop een eigen merk muesli zonder haver te hebben wat hij ook al jaren met succes verkoopt maar voor minder geld en meer in de zak Bloos dus ja ondanks het feti dat ik tevreden ben over Havens wilde ik het wel proberen.
Nu heb ik dus zo'n zak gehaald en die gemixt met het ''oude'' voer wat ik nog heb zodat de overgang niet te groot is......maar.....deze muesli is veel plakkeriger?

Ik heb van tevoren uitgelegt een haflinger en een andalusier te hebben en het voor mij dus van groot belang is dat de haflinger goed gevoerd word omdat het een sober ras is.

Maar is die muesli nu slechter omdat die plakkeriger is?
Heb al ectra op het eiwit percentage gelet en dat was hetzelfde als die van Havens....... Verward dus dat is wel goed maar doordat het zo plakkerig was ga in twijfelen, wie kan me hier iets over vertellen?

Lynn_Nikita

Re: Plakkerige muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:54

kan dat niet iets van honing of suikers zijn

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:55

Mijn paard kreeg dat ook, maar er was dan gewoon honing bijgevoegd Knipoog

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:56

Plakkeriger kan betekenen dat er meer melasse (suiker) in zit. Heb je daar al naar gekeken?

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:57

Wij hebben ook muesli die plakkerig is. Zit er niet iets van een suikersoort in?
Edit: Ik zag dat iemand me al voor was Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 21:57

Nou ik heb er juist extra op gelet, laag in suikers en eiwit en zetmeel.
Ga morgen de zak nog eens uit de ton nemen en goed bekijken, maar ik let juist altijd heel goed op zulke dingen.

Maar honing ofzo kan dus ook?
Zal volgende week eens bellen naar de fourage.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:58

Ik had eerst ook gewone muesli , maar ik ben ook over gestapt op andere muesli! Die leek ook erg plakkerig(soort van droog achtig ofzo?), maar die moest je iets vermengen met water, weet niet of dat bij jou ook het geval is hoor , maar weet niet hoe dat bij jou zit Bloos . dacht stuur toch een berichtje!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:58

lik er eens aan... wss zal het erg zoet smaken

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 22:01

Hmm ga morgen eerst eens likken haha!
Ze aten het in ieder geval goed, ik geloof ook niet dat het direct slecht zal zijn aangezien ik duidelijk had aangegeven eigenlijk erg voorzichtig te zijn met voeren en ik kom hier toch al een tijd en zo eigenlijk iedereen hier in de omgeving, en ze voeren allemaal haar voer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:04

Kunnen ook nog olieën zijn die zijn toegevoegd...

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:16

Mij is ooit eens verteld dat als je een handje muesli pakt, er flink in knijpt de muesli uit elkaar moet vallen en niet moet blijven plakken. Als de muesli dan teveel zou blijven plakken, zou er teveel melasse inzitten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:07

Een paar jaar terug hadden wij muesli van Marstall, deze was ook altijd vrij plakkerig. Volgens de leverancier kwam dit door de melasse.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:50

zoals hierboven al werd gezegd, het kan ook door olie komen dat de muesli meer plakt. De muesli die ik zelf geef is laag in suikers en zetmeel , maar wel wat hoger in vet ( olie ) en plakt dus ook (---> Leisure mix )

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:41

aslo schreef:
Een paar jaar terug hadden wij muesli van Marstall, deze was ook altijd vrij plakkerig. Volgens de leverancier kwam dit door de melasse.

Dat werd ons ook gezegd toen wij naar Marstall muesli informeerden. Maar we voeren nu al een flinke tijd de Marstall Optimal en die plakt (gelukkig!) echt niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:46

Zit gewoon meer melasse of honing in, is niets om je druk om te maken.

Afgezien daarvan kan ik me niet voorstellen dat een merkloos iets qua kwaliteit in de buurt komt van Havens, ben dus benieuwd of dit bevalt.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:54

anneliesdj schreef:
Afgezien daarvan kan ik me niet voorstellen dat een merkloos iets qua kwaliteit in de buurt komt van Havens, ben dus benieuwd of dit bevalt.

Ieder merk moet toch ergens beginnen en naamsbekendheid opbouwen? Dat een bepaald product van een onbekend merk is, betekent toch niet perse dat het slechte kwaliteit is? Er kan toch ook net zo goed over de structuur van het voer nagedacht zijn?

Ik had bijvoorbeeld eerst ook nog nooit van Marstall gehoord. Ken het pas van Equitana 2008, maar nu wil ik niks anders meer. En Marstall is ook relatief moeilijk verkrijgbaar in vergelijking met bijvoorbeeld Cavalor, Pavo of Havens..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:57

Dit gaat om een eigen merk muesli, eigen merken zijn 9 van de 10 x bedoeld om de consument een goedkoop alternatief te bieden voor het betere spul.
En je kunt niet verwachten dat als een zak maar de helft kost dat ie dan nog steeds net zo goed is.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:09

Sommige A-merkproducten (even in het algemeen, niet specifiek paardenvoer) hebben ook een B-merk variant: zelfde kwaliteit, minder geld, alleen een ander merkje erop. Ik denk dat je toch moet uitproberen wat voor een paard werkt. Ik denk niet dat je bij voorbaat kunt zeggen of iets wel of niet zal werken. Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:17

Ik zeg niet dat het niet zal werken, ik denk alleen dat je niet dezelfde kwaliteit kunt verwachten en persoonlijk; de havenskwaliteit werkt verslavend Haha! (bij mij enkel paarden die glommen als spiegels, appeltjes erop, blakend van de energie)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:17

Hmm, deze zakken die ik nu heb kosten heus niet e helft van het geld, maar wel ruim een euro per zak minder.
Verder is mijn fouragehandelaar zelf heel kieskeurig en vind ze goed voeren uitermate belangerijk, deze zakken met voer met hun eigen naam daar steklt zij zelf de samenstelling van op.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:57

vraag je leverancier om een uitdraai van de gehaltes in dat voer.
naar mijn weten moet dat dacht ik bij elk paardenvoer zitten zodat jij kunt berekenen wat jouw dier nodig heeft

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:51

ellepel schreef:
vraag je leverancier om een uitdraai van de gehaltes in dat voer.
naar mijn weten moet dat dacht ik bij elk paardenvoer zitten zodat jij kunt berekenen wat jouw dier nodig heeft

Klopt, aan de gehalte's kun je een hoop aflezen en ook vergelijken wat zij wel hebben en Havens niet en andersom.
Daarbij kan er bij de nieuwe muesli ook een hogere of lagere dosering nodig zijn door andere DS en VEP gehalte's.