Shet aan het wisselen, wat kan ik doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Shet aan het wisselen, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 21:27

Mijn shet is aan het wisselen en heeft er best veel last van. Vorige maand is de tandarts geweest en die heeft een snijtand en een kies losgetrokken. 2 Weken terug zat er ook een snijtand los, maar samen met een stalgenoot kregen we hem er niet uit, inmiddels is hij er wel uit. Ik kwam vanochtend aan en zag meteen dat er iets niet goed was, hij was zielig en had duidelijk pijn. Toen ik zn mond open deed zag ik dat er nu weer een onder snijtand erg los zat. Maar ik kreeg hem er niet uit, later op de ochtend weer geprobeerd en nu sloeg (met iets meer kracht dan de vorige pogingen) ik hem er wel uit.
Als er dan zo'n tand los zit eet hij ook niet goed. Als je iets aanbied dan schuift hij het met zn tong naar de andere kant waar hij geen last heeft. Maar zoals vandaag at hij dus niet. Toen de tand er eenmaal uit was, had hij weer praatjes. Maar hoe maak ik het wisselen voor hem zo makkelijk en pijnloos mogelijk?

Hij krijgt 2 maal daags kuil/hooi en staat op kort gras.

Butty_Tex

Re: Shet aan het wisselen, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:44

ik denk niet dat je er veel aan kunt doen...
Sommige paarden hebben er gewoon meer last van dan andere...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:31

Ik maak het al jaren mee dat de jonge paarden wel eens een paar dagen slecht eten.

Is de natuur hé.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:29

Ik zou er maar gewoon van afblijven als ik jouw was..
Ze hebben meestal geen last omdat er een tand loszit maar omdat er 1 doorkomt en daar kun je weinig aan veranderen.
Dus gewoon de natuur zijn gang laten gaan,gaat vanzelf over!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:32

Het aan de tanden zitten was een advies van mn tandarts, vandaar dat ik hem controleer. Zn volwassen tanden zitten er al onder en die drukken de tandjes eruit. En als hij dan helemaal zo zielig staat en niet eet laat ik hem niet zomaar staan.
Laatst bijgewerkt door Onali op 22-12-08 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:33

ik denk ook dat je het gewoon zn gang moet laten gaan.. ik zou geen idee hebbe wat je er aan kan doen.. tis misschien ff pijnlijk maar het gaat vanzelf wel over.. gewoon in de gaten houden dat je shetje niet te snel afvalt.. als dat wel zo is zou ik ff overlegge met je DA of TA
sterkte ermee

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:35

Ik kreeg het advies van mijn paardetandarts om gewoon in tijden van wisselen grote winterwortels te geven, lekker hard om op te kauwen, dan gaan de 'doppen'er ook weleens mee af. Of bij de kiezen een handje harde (ongekookte) mais, dat schijnt ook te werke.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:36

Wat je ook kunt doen is een stammetje berkenhout in zijn stal leggen. Gaan ze veel aan bijten als ze er last van hebben, en daar zit wat zoetig sap in. kan geen kwaad voor je pony.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:36

Zie bij mn beginpost dat hij het dan niet aanneemt of opzij schuift met zn tong zodat hij het niet met zn voortanden hoeft aan te pakken.

Hij staat in de wei

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:37

Daarom vreten die jonge paarden vaak aan hout.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:39

Tja,ze zullen toch gewoon door moeten komen,dus hij moet gewoon even "doorbijten".. Pling

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:23

Wat dikkere wilgentakken aanbieden is ookfijn voor ze. Daar zit een natuurlijke vorm van asperine in en ze kunnen er lekker op 'knagen'. Je kunt nu ook hout en takken van kerstbomen geven (zonder glitters graag), dat voldoet ook heel goed.