wat kan ik doen aan dr tranende ogen van mijn veulen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xbowiex

wat kan ik doen aan dr tranende ogen van mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 18:36

ik heb een vraagje sinda een week of 5 a 6 heeft mijn veulen erg last van tranende ogen ik maak dit elke dag schoon en probeer ook een zalfje momenteel
maar mijn vraag is of iemand miscien een manier weet hoe ik dit kan voorkomen of war door het komt komt het door de koude wint
hopelijk weten jullie wat ik er tegen kan doen want het is echt zonde voor het beestje omdat het zo snel op droogt worden het harde korsten
is soms na het schoon maken na 10 min weer net zo erg als voor het schoon maken wat kan ik hier aan doen

fojoe

Re: wat kan ik doen aan dr tranende ogen van mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:38

misschien de da bellen?
ogen tranen niet zonder reden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:40

Wat dacht je van gewoon eens de dierenarts bellen???

Helemaal als 't een veulen betreft. Kan me daar zó aan irriteren, mensen die vanalles op bokt vragen maar niet de DA bellen.

Of ben je soms geld aan het besparen??!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:45

Ik roep ook niet direct een dierenarts bij dit soort dingen hoor! Om voor alles nu maar gelijk met de da aan te komen wordt een duur geintje. Dit zijn geen acute gevallen dus waarom zou je geen advies op bokt vragen?

Het zou goed door de wind kunnen komen, maar ook door de voorpluk die misschien net met de punt op ooghoogte is.

Verder kun je het oog uitspoelen met afgekoeld, gekookt water. Gewoon een zacht sponsje doorweken en er een tijdje op proberen te houden. 2x per dag zou al een verbetering moeten geven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:21

Om te beginnen zou ik stoppen met schoonmaken van de binnenkant oogleden.
Je irriteert alleen maar het oog en de traanbuis.
Dit soort traanbuis ontstekingen zijn zeer snel op te lossen met het enige wat ik gratis krijg van mijn DA
Een heel klein tubetje ogenzalf, kost misschien 2 euro.

xbowiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 10:12

nou geld te kort nee gloof dat je allemaal hard werk voor je paardje en er staat bij ons een dierenarts assistente op stal waar ik het al aan gevvraagt heb deze heeft ook voor een zalf gezorg wat ik nu probeer en wat ook in het berichtje staat {goed lezen dus ) maar daarom kan ik hier wel vragen om tips ik kan me eigen daar zo aan ergere he mensen die iemand gelijk af seiken als die om tips vraagt beetje jammer mja je zal ze dr altijd tussen houwe

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:19

heeft soms ook wat met de stand van de ogen te maken, sommige dieren hebben de ogen iets meer naar voren gebouwd zodat ze gevoeliger zijn voor tocht.

tocht is waarschijnlijk ook de oorzaak.
waar staat het veulen?
vitamine A zalf kan wel helpen als het echt ontstoken is en tegen het vastplakken van het traanvocht kun je een heel klein beetje uierzalf of vaseline om het hoog heen smeren.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-12-08 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:22

Ons veulen heeft dit ook gehad. En hij voelde zich op dat moment ook niet helemaal lekker.
We hebben toen de DA erbij gehaald, en doe heeft hem een vitaminespuitje gegeven en wat antibiotica.
Hij leefde echt weer helemaal op en heeft tot nu toe nog nergens last van gehad! Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:17

fjordnina, er staat dat het veulen dit al 5 of 6 weken heeft, dan lijkt de da mij geen slecht idee.

ts, je had het in je openingspost alleen maar over een zalfje dat je aan het proberen was.
het maakt al een verschil dat je dit blijkbaar op aanraden van een dierenartsassistente doet.
ik zou gewoon geen risico nemen met zijn ogen.

ik ken ook een katje met tranende ogen waar de ogen enkel uitgewassen werden, da was niet nodig.
het katje redde zich achteraf prima, heeft zich goed aangepast aan het blind zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:11

fojoe schreef:
fjordnina, er staat dat het veulen dit al 5 of 6 weken heeft, dan lijkt de da mij geen slecht idee.

ts, je had het in je openingspost alleen maar over een zalfje dat je aan het proberen was
.
het maakt al een verschil dat je dit blijkbaar op aanraden van een dierenartsassistente doet.
ik zou gewoon geen risico nemen met zijn ogen.

ik ken ook een katje met tranende ogen waar de ogen enkel uitgewassen werden, da was niet nodig.
het katje redde zich achteraf prima, heeft zich goed aangepast aan het blind zijn.

Lachen En daarom reageerde ik dus zo...... Want zalfjes zelf uitproberen (zonder deskundig advies) is al hélemaal not-done met dat soort dingen. Er staat niet genoemd dat je toevallig een DA-assistente op stal hebt staan...

TS: verder misschien iets meer denken aan je ned. taal? punten, komma's e.d. want je posts zijn nogal onleesbaar.........

MarjanneD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:21

xbowiex schreef:
ik heb een vraagje sinda een week of 5 a 6 heeft mijn veulen erg last van tranende ogen ik maak dit elke dag schoon en probeer ook een zalfje momenteel
maar mijn vraag is of iemand miscien een manier weet hoe ik dit kan voorkomen of war door het komt komt het door de koude wint
hopelijk weten jullie wat ik er tegen kan doen want het is echt zonde voor het beestje omdat het zo snel op droogt worden het harde korsten
is soms na het schoon maken na 10 min weer net zo erg als voor het schoon maken wat kan ik hier aan doen

Hoi,

Als mijn paarden last hebben van tranende ogen, dan gebruik ik Ogentroost, dit is een kruid dat je in iedere goede natuurwinkel kunt kopen.
Je zet hier thee van en daar was je de ogen mee uit. het werkt bij mijn paarden al jaren zeer goed!
Het is veilig, je kunt het ook voor mensen gebruiken.
Als dit niet helpt, dan zou ik de dierenarts even bellen.
Denk aan ook tocht, want daar kunnen veulens niet zo goed tegen.

succes>

xbowiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 17:12

tja jammer hoor ga hier niet op in niet zo veel zin in om hier nog energie in te stoppen

xbowiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 17:14

sluit dit bericht maar niet zoveel zin om met zulke mensen in discussie te gaan terwijl je alleen iets vraagt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:18

sorry dat wij een antwoord geven Rolleyes