Energie in voer, waar precies naar kijken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Energie in voer, waar precies naar kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:47

hoe zit het nou precies met die waardes in voer? Waar kijk je naar om te weten hoe energierijk het voer is zodat je kunt vergelijken?

Suikers en eiwitten kan ik zo zelf nog bedenken maar ik meen dat er meer was?

En wat is nou precies 'veel'? Waarneer, vanaf welke percentages heb je met 'pittig' voer te maken?

Lenneke_

Re: Energie in voer, waar precies naar kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:37

Ligt eraan wat je met je paard doet. Ik let vooral op het vet, hoe meer vet hoe beter voor mijn paard (hij wel Zij zijn groot en ik is klein! )

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:39

Suikers, koolhydraten, vetten, eiwitten & kijk ook naar de haver

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:40

Haver is geen voedingswaarde Knipoog

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:44

Nee weet ik. Maar ikkijk daar wel altijd na aangezien de pony er erg op reageerd Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:48

Ik kijk behalve naar de gehalten zetmeel, suiker, eiwit, energie, etc. ook naar de aard van het voer. Van welke producten is het gemaakt. Zetmeel van granen is bijvoorbeeld heel anders dan zetmeel van mais.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:43

Je kijkt idd naar de gehaltes zetmeel&suiker, eiwitten & vet ...maar ook naar het VEPeenheid per kg.
Hoe hoger de VEP, hoe hoger het energiegehalte.
Ik geef even een voorbeeldje:
Als er staat Energie (Vep exp): 920 Eenh/kg dan is dat hoog, dan valt dit onder sportvoer.
Heb je een VEP van 750 Eenh/kg dan is dat een vrij normaal gehalte en valt dit onder basis/onderhouds of recreatievoer.
Knipoog

Ohja: idd ook naar de ingrediënten !
Je hebt 2 soorten energieleveranciers in paardenvoeding:

-zetmeel&suikers (vb uit granen): geven kortdurende, explosieve energie voor snelle, krachtprestaties vb jumping/cross etc

-ruwe vezels & vet (vb ruwvoer & plantaardige olïen): geven langdurige energie voor duurprestaties vb dressuur, endurance etc ...

Een heet paard ga je wat meer vet & vezels in het rantsoen geven & wat minder zetmeel& suikers. Dit omdat deze langzame energie niet 'heet'makend is. Een heet paard dat veel vet in de voeding en weinig suikers heeft kan na lange periode van zo te voeren een rustiger temperament krijgen.

Een flegmatieker paard kun je wat meer zetmeel&suikers in het rantsoen aanbieden, dit zodat het paard wat feller zou worden. Echter in sommige situaties als vb: een hele koele kikker van een paard die van zich zelf nogal sloom en lui is, kan je meestal niet actiever krijgen met wat haver te geven ...je kan het wel proberen te stimuleren.

Zo, ik heb mijn uitleg gedaan. Haha!