pony eet graag hout

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

pony eet graag hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:42

ik weet niet of dit topic hier goed staat anders verplaatst het maar

het is zo dat mijn pony al lange tijd (sinds dat ik haar heb gekregen) hout eet de laatste tijd maak ik me daar een beetje zorgen over kan dit kwaat? als ze bijv. in de stants bij de ponyclub staat gaat ze ook aan het houtknagen enzo...

wie heeft dit ook... en weet hier meer over?? en wat houd dit in is dit erg moet ik me zorgen maken of maakt het niks uit? Bloos

liiisette

Re: pony eet graag hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:59

niemand Verdrietig "

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:01

het kan wel gevaarlijk zijn.
kunnen splinters in het lichaam vast komen te zitten en onsteken enzzz.

je hebt tegenwoordig hele mooie smeerseltjes ervoor.
je smeert het op het houd en wedden dat ze er niet meer van eten.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:05

Kun je hem/haar geen zoutblok of lick it of bv een speeltje geven dat hij iets te doen heeft

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:06

hooi geven, dan negeren ze het hout

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:11

Ik zal er cribbox op smeren werkt uitstekkend.
Mijn paard zat ook aan het hout te knagen ook al krijgt ze 3 keer per dag eten. En heeft ze 2 slikblokken in haar stal hangen.
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 20-12-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:13

oo daar hebbe wij er ook 2 van op stal.. wij hebben bij de stalraam zo'n houtrand zitten en daar gaan ze ook regelmatig aan knagen.. bij mijn eigen paard hebben we er al een aluminium strip opgezet, maar bij het nieuwe pensionpaard dat we afgelopen week gekregen hebben moet dat nog.. Mijn eigen paard heeft ook een liksteen en een speeltje maar hij doet er niks mee.. Over het algemeen staan bij ons de paarden de hele dag buiten (afhankelijk na weersomstandigheden), maar dat nieuwe paard moet dus nog 2 maanden op stal blijven..
ik heb zelf niet zo veel vertrouwen in smeerseltjes maar kan best zijn dat het helpt..
ik denk dat het makkelijkste is om er een aluminium strip er langs te zetten.. dan ben je er ook vanaf..

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:12

chloek schreef:
Kun je hem/haar geen zoutblok of lick it of bv een speeltje geven dat hij iets te doen heeft

dat heeft ze al Clown

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:13

Pony eet graag hout? Is het geen verveling?

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:14

maar kan het kwaad als ze het een x doen??

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:16

liiisette schreef:
maar kan het kwaad als ze het een x doen??

tja wat is een keer? Als hij het vaker doet, gewoon het hout behandelen zodat het onsmakelijker wordt. Hij kan beter aan hooi knagen dan aan hout. Enig idee wat er met splinters gebeurt als het achter in de keel terecht komt??? Die kunnen ernorme abcessen veroorzaken.

Gewoon het hout behandelen zodat hij er niet meer aan eet.

LittleStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:38

Meestal komen ze een bepaald soort vitaminen tekort, waardoor ze hout gaan eten, heb het zelf ook gehad. Zoutblok in de box, nergens last meer van!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:43

LittleStar schreef:
Meestal komen ze een bepaald soort vitaminen tekort, waardoor ze hout gaan eten, heb het zelf ook gehad. Zoutblok in de box, nergens last meer van!

ze heeft een zoutblok (liksteen)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:44

izzy1985 schreef:
Pony eet graag hout? Is het geen verveling?

mwah dat zou ook kunnen

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:44

sietske83 schreef:
Mijn paard zat ook aan het hout te knagen ook al krijgt ze 3 keer per dag eten. En heeft ze 2 slikblokken in haar stal hangen.

super idee!!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:47

Mij is verteld dat een paard dat doet omdat hij iets zouts binnen wil hebben.. Lachen Ons paard deed dit ook, maar door een zoutblok was dit opgelost.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:53

mijn merrie doet dit ook verschrikkelijk. Zodra ze in de binnenbak is gaat ze als ze de kans krijgt hout knagen, aan alles de poten van de krukken de bakranden en de hindernisbalken. OP stal heeft ze het ook een tijd gedaan maar daar hebben we antibijt erop gespoten en dat werkte goed. En er ist een stroomdraadje langs de bakspanten gegaan. Ze heeft een minderalen en vitaminen steen en ze krijgt goed voer, dus een tekort is het niet. Ik kan moeilijk de hele binnenbak in gaan smeren.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:45

Volgens my kan je pony dan maagsplinters krijgen>!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:14

sietske83 schreef:

Mijn paard eet/sabbelt gewoon door,... Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos als het soms aan me handen zit en ik was ze is het er nog niet of en als ik dan weet eet is het egt GOOR dus ik snap mijn paard egt niet...

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:31

mijn merrie heeft er ook een houtje Knipoog van. Likblok wil ze niks van weten. Dus in de box alles afgetimmerd met metalen hoekprofielen. en buiten in de bak (waar ze vaak een paar uurtjes per dag staan) afgewerkte olie er op gesmeerd (kan je zo gratis halen bij een garage ofzo) Eerst had ik kribox maar dan had ik echt een paar potten nodig, maar met die afgewerkte olie gaat het super je smeert het er zo op en ze blijven er echt van af.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:09

Ik ben ook benieuwd, mijn veulen doet het nu heel erg omdat die aan het wisselen is! Hij staat met zijn vriendjes in de opfok echt op een rij, met zijn allen aan hout te knagen! Wel leuke foto's trouwens. Maar de opfok eigenaresse heeft al allerlei smeerseltjes geprobeert, ze hebben onbeperkt hooi en ze krijgen 3 keer per dag voer, ze hebben een liksteen. En nog doen ze het! Ik hoop of iemand mij kan vertellen of het echt kwaad kan.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:45

Je kan idd Cribox gaan gebruiken, of zoregn dat ze zich niet verveelt? Het is namelijk erg gevaarlijk, als ze een splinter binnen krijgen, dan kan dat zorgen voor een slokdarm,maag of darm ruptuur.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:15

De vraag is ook waarom ze het doet messchien uit verveling?
Moet ze haar tanden nog wisselen oid?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:17

ik heb het idee dat ze bij gebrek aan ander eten vaak aan het hout knagen.

kan ook zijn dat ze ondanks genoeg voer op dat moment zich wat vervelen en daarom aan het hout gaan knabbelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:20

Het heet kribbebijten en is een stalondeugd. De oorzaak is verveling. Je kunt het wel deels oplossen door te zorgen dat ze in de stal altijd hooi of ander ruwvoer kunnen eten.
Ik heb eentje staan die zelfs niet van de stenen rondom het raam in zijn box kan afblijven, zet ie ook rustig de tandjes in.
Verder kun je alles wat van hout is in de box, betimmeren met ijzeren strippen, werkt ook prima.
Mijn peerd staat trouwens in het land ook doodleuk in houten landhekken te happen.