wat is er mis met voeding van paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

wat is er mis met voeding van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:12

ik heb nou een 5 jarige friesche ruin.
hij wordt minimaal 4 x per week gereden waarvan 2 a 3 keer dresuurmatig op L1 niveau. andere keer is het een grote buitenrit(minimaal 1,5 uur) en vaak zodags nog wedstrijd.

nou komt het hij is nog steeds te dik.
hij krijgt sochtends halve schep zemelen. met een half schepje gewone basisbrok.
gaat hij naar buiten krijgt hij ong. 2 plakken hooi.
staat op het zand en krijgt dus geen gras.
savonds als hij naar binnenkomt krijgt hij weer een half schepje zemele en een half schepje basisbrok.
en dan een hooizak vol met hooi en nog klein bergje eronder.

gaan we iets erg inspannends doen wil ik nog wel eens een kwart schepje brok 1 malig erbovenop doen.
doet hij die dag niks behalve buiten lopen krijgt hij nog minder brok.

voer ik mijn paard nou echt zo verkeerd?

Niisj

Re: wat is er mis met voeding van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:23

krachtvoer = energie= caloriëen, je paard is te dik dus dat wil zeggen dat hij meer energie binnenkrijgt dan dat hij nodig heeft dus ja eigenlijk voer je iets te veel ...

Ik zou hem eerder een half basisbrok geven op dagen dat hij niet werkt & en een hele schep op dagen dat hij werkt. Is hij wat 'slanker' geworden, kan je eventueel zien of hij terug iets meer mag ...maar dat moet je zelf zien ...
Is er een speciale reden dat hij zemelen bijkrijgt (voor vertering ofzo) ?
Hooi mag hij wel veel hebben.
En het valt best mee van verkeerd voeren. Het zou kunnen dat jou paard nu eenmaal meer aanleg heeft om dik te worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:47

zemelen krijgt hij idd voor de vertering en ook als maagvulling.
eerder kreeg hij dus 3/4 schep als hij niet werkte en 1 als hij wel moest werken maar dit resulteerde in nog steeds een te dik paard.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:37

ikke20 schreef:
zemelen krijgt hij idd voor de vertering en ook als maagvulling.
eerder kreeg hij dus 3/4 schep als hij niet werkte en 1 als hij wel moest werken maar dit resulteerde in nog steeds een te dik paard.

hmm aan de zemelen zal het niet liggen en die kan je gerust blijven bijvoeren ...
Heb je de mogelijkheid om over te stappen op een ander soort brok ?
Weet je de hoeveelheid suiker, zetmeel & vetten & het energiegehalte in je brok ?
Mss als je een sobere brok neemt dat hij niet meer zo dik word.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 21:11

stap liever niet over op andere brok. dit is een gewone basisbrok(merk: horsefood)
ben eerder overgestapt op andere merken maar paard reageerd daar niet lekker op en krijgt er ook zeer slechte hoeven van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:00

wat noem jij te dik dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:06

Is hij nog steeds zo dik als in je profiel?
Dat vind ik niet te dik (voor een Fries).
Het is nu eenmaal een zwaarder type.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:42

Tja ...
Anders moet je het eens proberen met een minimale hoeveelheid brok, veel hooi & vitaminesupplement.
Alhoewel hij al niet zoveel brok krijgt ...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:07

hij is nog te dik. heb vanavond als het mee zit recente foto's van vandaag. hij is zo te dik dat lesgever het zegt en meerdere mensen. hij heeft tijdens het rijden er ook last van.

brok nog minder wordt wel erg weinig hij krijgt al niet erg veel en krijgt verder niks van vitamine erbij dat moet hij uit zn brok halen en hooi krijgt hij erg veel van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:17

ik heb ook nog nooit een paard gezien wat van brok dik werd eigenlijk,zeker niet van een kilo zoals jij geeft.

is hij verder wel actief en voorwaarts??
een idee is om es te kijken naar je hooi,misschien moet je ander hooi halen waar wat minder voedingswaarde inzit?
denk dat hij daar namelijk dik van word, en misschien ook nog de hoeveelheid gras die op het land staat??

dus niet minderen in hooi,maar hooi gaan geven waar wat minder inzit, dus dat hij wel lekker wat te eten heeft.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:02

Ik zou die zemelen weglaten en een halve kilo brok weglaten.
Je paard doet niet overmatig veel werk. Even deze vermindering een aantal weken aankijken en merk je dat je paard te veel afvalt, kun je altijd geleidelijk weer de brok opvoeren qua hoeveelheid.
Zemelen zou ik helemaal achterwege laten, ik heb erg nare bloedresultaten gezien van paarden die frequent zemelen bijgevoerd kregen Lips are sealed

Persoonlijk ben ik erg voorstander van onbeperkt ruwvoer en zou dat zeker blijven voeren Ja

Succes!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:11

die zemelen zou ik schrappen,zeker als hij voldoend hooi krijgt.
verder heb je hooi en hooi Tong uitsteken
zelf heb ik hooi [al zeg ik het zelf] van erg goede kwaliteit,je krijgt elk paard er dik mee maar kan dus niet onbeperkt gegeven worden.
zoek lang stengelig hooi van de 2e snede en voer dat of vervang een deel voor dat hooi. Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:47

Zijn zemelen zo 'slecht' dan?

Ik voer mijn beide paarden die op rust staan ongeveer een halve schep zemelen omdat ik dit mix met hun supplementen(vit. brokje en Biosaf voor de schijterij.)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:15

ik weet niet waar nicole op doelt maar ik zelf heb geen slechte ervaring met zemelen mits niet aan jonge paarden gegeven. Knipoog
bij het paard van TS lijkt het mij overbodig.