Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:21

Waarom, waarom willen mensen toch hun paard vanalles en nog wat voeren? Van allerlij soorten groenten en fruit, tot cake, energydrink, pepermuntjes, drop, zuurtjes, cola, hondenkoekjes, aanmaak limonade en weet ik het wat allemaal nog weer. Ik ken zelfs iemand die haar paard op bronwater heeft staan 'want dat vind hij lekkerder'.

Waarom is het niet goed genoeg voor een paard om gras, hooi/kuil, wat brok en een muesli te eten, eventueel aangevuld met een liksteen en een appeltje of een wortel en eens een plak brood. Wil je je paard verwennen, doe eens gek en maak slobber of koop een zak paardensnoepjes. Waarom moeten paarden allemaal van die rare dingen aan hun paard voeren, wat is de lol daarvan?

Anoniem

Re: Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:23

Misschien omdat sommigen mensen hun paardjes als hun kindjes beschouwen? xD Dat ze ze allemaal menselijke dingen willen geven, om.. omdat ze.. Nou, ik weet het eigenlijk niet. xD

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:25

Wow ik wist niet dat mensen hun dieren zulke rare dingen voerden, ik denk dat mensen dieren steeds meer als mensen gaan zien. Kijk naar honden met hun opwarmmaaltijdjes enzo. Echt afschuwelijk. Mijn hond krijgt verse pens van de slacht, en het paard gras/kuil en een stuk brood. En of ze het er goed op doen nou absoluut. En een keertje iets lekkers zoals biks ofzo mag natuurlijk altijd. Maar het basisvoer is duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:26

Dat is simpel. Mensen hebben vaak het idee dat 'wat voor hen goed is, ook goed voor hun paard is'.

Ik geef gewoon mijn paarden hooi en muesli en na show of clinic geef ik een bak slobber. Verder gewoon klaar.
Ik snap het nut niet van al die dingen en het lijkt mij ook absoluut niet gezond om cola of andere dingen te geven.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:26

Als ik zelf een stuk fruit mee heb op stal (appel, banaan of peer) en ik krijg hem niet helemaal op zal ik ze een stukje geven.
Maar cola,ijsjes,... NO WAY!
Hooi, gras & wortelen zijn noodzaak, krachtvoer krijgen ze ook, maar dat is het dan ook

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:29

Ik ben echt allergisch voor dat soort mensen. Geldt trouwens voor alle dieren hoor...
Ik heb dan ook op een kinderboerderij gewerkt waar overal 'niet voeren' hing, maar mensen het toch presteerden om spek aan de konijnen en pony's te gaan voeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:30

SETEFURII_ schreef:
Als ik zelf een stuk fruit mee heb op stal (appel, banaan of peer) en ik krijg hem niet helemaal op zal ik ze een stukje geven.
Hooi, gras & wortelen zijn noodzaak, krachtvoer krijgen ze ook, maar dat is het dan ook

Waarom zouden wortelen noodzaak zijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:30

Def schreef:
Ik ben echt allergisch voor dat soort mensen. Geldt trouwens voor alle dieren hoor...
Ik heb dan ook op een kinderboerderij gewerkt waar overal 'niet voeren' hing, maar mensen het toch presteerden om spek aan de konijnen en pony's te gaan voeren...

Vleeswaren! Ik wist dat ik wat vergeten was in mijn rijtje...

Je bent niet de enige die er allergisch voor is...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:35

nee snoep spek Haha! Maar vleeswaren kunnen ook hoor..
En dan als je er wat van zegt, kijken alsof ze dom zijn...
Je merkt al, de frustratie zit hoog hahaha

Ben blij dat ik dit bij mn eigen paard helemaal zelf onder controle heb.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:40

Nou ja zeg........
Nooit geweten dat mensen dit soort dingen allemaal aan hun paard gaan geven,zeer apart. Gestoord
Maar goed ik sta ook niet op een mangege of pension stal dus ik zie dat soort dingen ook niet gauw Knipoog
Mijn paarden staan bij mij thuis en ik geef gewoon hooi en krachtvoer en in de winter wat wortels thats all
Lijkt me ook meer als voldoende Ja

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:44

nielsd schreef:
Dat is simpel. Mensen hebben vaak het idee dat 'wat voor hen goed is, ook goed voor hun paard is'.

Ik denk dat je voor paard ook elk willekeurig ander (huis)dier kunt invullen.
Logisch wil iedereen het beste voor zijn/haar dieren, alleen de invulling van 'het beste' verschilt nogal eens. Als jij een taartje eet en je hondje krijgt niets is dat zielig, als ik een dropje lekker vind wil dat ponietje er natuurlijk ook één en als een aardappelsalade gezond is voor de familie de Groot dan dus ook voor familie Paard...

En idd dom kijken als je, terwijl je jezelf nog netjes inhoudt om geen écht ordinaire scene te trappen, verteld dat pannekoeken niet goed zijn voor paarden, óók niet als er suiker op zit...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:41

Ik snap dat niet. Mensen die het hélémaal geweldig vinden als hun pony cola lust...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:47

SETEFURII_ schreef:

Inderdaad!

Nou train ik met mijn hond, en ik had perongeluk dus een keertje een hondensnoepje gegeven aan Madeira. Bloos!
Maar dat was niet van: ''Madeira, wil je een hondensnoepje?'' (Ze ging er ook erg van flemen, dus volgens mij vond ze het erg vies). ?

Ze krijgt gewoon dingen wat hier staat, af en toe stukje appel, of een paardensnoepje vind ik nog wel kunnen. Maar verder echt niet hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:52

Vjestagirl schreef:
gras, hooi/kuil, wat brok en een muesli te eten, eventueel aangevuld met een liksteen en een appeltje of een wortel en eens een plak brood.

Sorry, geen wortel, geen plak brood.

Maar wel heel vaak een mandarijntje, want dat vind ze zooooo lekker Haha!
edit* mijn paarden krijgen trouwens nooit iets uit de hand. Als ze wat krijgen, dus dat mandarijntje of die appel, dan is dat altijd in de voerbak.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-08 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:53

Mijn pony lust alles en steelt het als ze de kans krijgt. Laatst had ze ook weer een stuk ontbijtkoek uit mijn hand gegrist... Dingen in je zakken zijn nooit veilig, net zomin als de bananenschil die in de prullebak zit. Alleen het stokje is niet lekker, die komt ze aan mij geven Haha!.
Ik probeer het bij haar vandaan te houden, maar ze is me regelmatig te snel af. In principe krijgt ze gewoon "paardeneten" en op dit moment niet eens meer paardensnoepjes of worteltjes uit de hand omdat ze er veel te bedelig van werd.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:54

Vjestagirl schreef:
Ik snap dat niet. Mensen die het hélémaal geweldig vinden als hun pony cola lust...

Dat soort mensen vinden mijn beesten altijd dodelijk saai, die lusten niks...Ja, hun voer, dat wel (zelfs de kat vreet niks anders). Snoepgoed, avondeten en koolzuurhoudende dranken worden niet echt gewaardeert...
Als ik de paardjes al eens extra extra verwen dan worden het bospeentjes of zoete appeltjes, vinden ze ook heerlijk en past net iets beter in hun normale voedingspatroon.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:56

mwah.... als 't niet té ver gaat.. een banaan of een kiwi.. ach... dat is nog niet eens zo slecht Vork maar men moet te zeer willen overdrijven. Mijn haflinger maak ik trouwens echt niet blij met een banaan ofzo.. veels te appart Vork geef haar maar gewoon een appel.. iets anders spuugt ze uit Huilen van het lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:05

hihi nou mijn paard krijgt wel es iets, in de zin van ze krijgt wel eens een slokje extran (o jee wat erg) of een banaan, mandarijn, stokbrood (lekker keihard) en o ja met mijn verjaardag gapte ze een mini tompous tja als ik dan dat hoofd zie van haar met mjammie dan moet ik lachen (nee ze kreeg niet nog meer) o en appelsap krijgt ze soms ook, door de slobber of musli heen gewoon als extraatje

voor ik nu iedereen over me heen krijg, zoiets gebeurd dan eens in een kwartaal, normaal krijgt ze gewoon : hooi, stro, kuil, brok, wortel en granenmix (geen musli is grootendeels snoepvoer)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:06

Die van mij staat gewoon op basisvoedsel: water, hooi en gras. Maar ik ga ze (mn pony en de rest van de kudde) iedere dag even wat speciaals brengen, in de winter wortelen en in de zomer appels of oud brood. Verder heb ik ook altijd paardensnoepjes bij me. Maar dat is het ook eigelijk, ik voer zelf geen rare vloeistoffen en/of dingen aan mn pony. Mijn instructrice heeft hem eens een suikerklontje gegeven maar dat was toch echt zijn eerste en laatste! Fruit vind ik trouwens niet zo erg hoor, het is lekker en niet schadelijk voor je paard, ideaal als speciale beloning! Wat ik dom vind om te voeren is snoep, dit bevat te veel suiker en dranken als cola. Te veel rare dingen in een paard stoppen is gewoon niet veilig omdat als ze iets niet verdragen ze niet kunnen braken en dus koliek krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 00:07

In fruit zit ook een hele berg suiker...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:12

Vjestagirl schreef:
In fruit zit ook een hele berg suiker...

Fruitsuikers ja. Knipoog Dat is wat heel anders dan de suiker dat in snoep zit. Desondanks zit er wel suiker in en mag ook fruit maar met mate gevoerd worden.

edit: ik voer geen fruit maar ken wel mensen die hun paard soms eens een plakje banaan gaven. Waar het overigens wel bij bleef, dat bedoel ik 'met mate'. Om je paard een hele emmer met diverse stukken fruit te voeren, daarmee bedoel ik bananen/kiwi's etc, (dus niet de doodgewone appel) lijkt me op een of andere manier nogal riskant..
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 18-12-08 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 00:15

Suiker die in snoep zit komt ook gewoon uit plantjes hoor Tong uitsteken... Zij het gekristaliseerd, maar wel gewoon uit plantjes. Wortelen en alles wat onder de grond groeit (en niet giftig is) is beter, vanwege de beperkte hoeveelheid zon die daarbij kom.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:17

o ja, paardensnoepjes krijgt ze ook

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:18

de eigenaren van mijn oude verzorgpaardjes gaven ze altijd hondenworsten :S

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:19

tja die van mij wil ook altijd een kitkat chuncky (ongeloofelijke gezichten trekt ze dan) schijnbaar ruikt en klinkt het erg lekker, maar helaas voor haar krijgt ze dat niet