Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
.
, een vrouwtje

Glossi schreef:scoxxx, bedankt voor de link, ik had hem al doorgelezen. Ik zie wel vaker kunstof beslag op forums waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Zoals Fusetti Trotters, ik heb ze nog maar 1x gezien (hier op bokt) maar ze spreken me wel aan. Heeft u ook een link van de duplo ijzers? Ook iets waar ik nog nooit van gehoord heb. En moet je echt persee een kunstofbeslag smid hebben? Ik laat mijn paard nl niet door een andere smid beslaan.
Glossi schreef:Ook vroeg ik me af of kunstof beslag te vergelijken is met blote voeten? Of is het nog stroever?
En vroeg me af hoe het met de nagelgaten zit want die zitten natuurlijk waar ze zitten. Een ijzer kun je verslaan en kunstof niet. Mijn paard heeft heel snel dat je nagels in het leven slaat. Dit kan met kunstof mischien een probleem opleveren? Heb geen idee of het te volgen is wat ik schrijf, ik ben nl niet zo goed in uitleggen
) als de blote hoef.Glossi schreef:Dynamix ziet er heel dik uit of valt dat wel mee? En Hippoflex, zijn er met en zonder bruggetje wat is het verschil? Sorrie voor de vele vragen, mag eventueel ook via pm.
scoxxx schreef:Iedere goede smid kan kunststof eronder slaan. Kunststof sla je er op exact dezelfde manier onder als correct gewoon beslag met mooi ruim garnituur.
jesse_rulez schreef:Onze pony moet nu waarschijnlijk ook kunstof ijzertjes, omdat ze nu erg gevoelig loopt en gewone ijzers momenteel geen optie zijn.scoxxx schreef:Iedere goede smid kan kunststof eronder slaan. Kunststof sla je er op exact dezelfde manier onder als correct gewoon beslag met mooi ruim garnituur.
Van onze DA begreep ik dat je ze er ook onder kunt 'plakken'? Dus niet met nagels erin slaan?
Alleen heeft ze echt hele kleine hoefjes (het is een Welsh A-tje) dus ik hoop dat er ook miniatuur-kunstofijzertjes zijn
Ben benieuwd wat onze hoefsmid ervan gaat zeggen als we 'm vragen dit voor ons te bestellen.. jesse_rulez schreef:Volgens mij bedoelde onze DA inderdaad deze, want hij had het over die plakkertjes die je een voor een moest plakken.Ben benieuwd wat onze hoefsmid ervan gaat zeggen als we 'm vragen dit voor ons te bestellen..
bestellen mensen het materiaal zelf en wanneer de smid komt slaat deze de kunststofjes eronder.
). De voet glijdt bij kunstof en ijzeren beslag telkens een stukje door. Dit zorgt voor een plotselinge verandering van spanning op de pezen, met name de diepe buigpees. Dat is niet goed en werkt overmatige slijtage van de pezen in de hand en kan uiteindelijk leiden tot HKO.
Nou ja, in ieder geval dat de NB-theorie te kort komt en dat een nuancering omtrent bepaalde zaken noodzakelijk is. scoxxx schreef:[BEH] Wetenschappelijk onderzoek inzake kunststofbeslag
Gelukkig is kunststof wetenschappelijk onderzocht. Daarmee vallen alle argumenten die Arabesk aandraagt in duigen
1. Kunststof en blote voeten glijden niet door, zoals duidelijk op het filmpje te zien is;
Citaat:Daarbij kies je voor hoefijzers indien blote voeten niet meer gaat. Ook vrij in de wei a 24 uur/dag dient een paard volledig pijnvrij te zijn, dat lukt niet met hoefschoenen.
Citaat:3. Endurance op blote voeten; is mogelijk. Echter dit veroorzaakt onnodig pijn lijden op langere afstanden. In NL bestaat er geen enkele endurance-ruiter die het redt op blote voeten na 60 a 70 km-wedstrijden. Wellicht omdat NL endurance-ruiters een open mind houden en niet koet-ke-koet een blote-voeten-theorie willen bewijzen op een paard dat onnodig lijdt;
Citaat:4. Een beslagen hoef zit altijd vol met zand en modder, de straal zal ten alle tijden gewoon gedragen worden;
Citaat:5. Een brug geeft geen ongelijke verdeling omdat een beslagen hoef altijd vol zit met zand en modder. Op endurance-wedstrijden op veel harde ondergrond a 160 km (waar zand en modder ver te zoeken zijn) wordt dan gewerkt met zooltjes. Zo blijft de straal + zool correct ondersteunt ondanks het ontbreken van modder;
Citaat:6. Schokdempende werking dankzij een met modder gevulde hoef. Daarbij geeft wetenschappelijk onderzoek aan dat kunststof beter dempt dan een blote voet;
Citaat:7. Hoefmechanisme vindt enkel plaats na het breedste gedeelte van de hoef. Ieder hoefsmid nagelt ook slechts tot het breedste gedeelte van de hoef. Een correct beslagen hoef heeft gewoon een correct hoefmechnisme;

Citaat:8. Contractie vindt enkel plaats bij onbekwame hoefsmeden. Indien een hoef correct bekapt en beslagen wordt, is er nooit sprake van contractie;

Citaat:9. Ik zie bij blote voeten-aanhangers een grote drang om deze filosofie koet-ke-koet te willen bewijzen. Ik zie een soort patroon ontstaan in deze "sekte": paarden die op eieren lopen moeten daar maar doorheen, ookal duurt dit een aantal maanden. Daarnaast zijn het altijd paarden die niet hoog in de sport presteren.
Paarden mogen niet onnodig lijden! Zowel voor NB als TB.
Citaat:10. Er was indertijd ook een discussie over hiel- en toonlanden. De prachtige filmpjes van Arabesk bewezen dat dit fenomeen niet bestaat zoals NB bij hoog en laag blijft beweren dat het wel bestaat.

Citaat:Kortom, de filmpjes bewijzen helemaal nietsNou ja, in ieder geval dat de NB-theorie te kort komt en dat een nuancering omtrent bepaalde zaken noodzakelijk is.

Citaat:Citaat:
Daarbij kies je voor hoefijzers indien blote voeten niet meer gaat. Ook vrij in de wei a 24 uur/dag dient een paard volledig pijnvrij te zijn, dat lukt niet met hoefschoenen.
Als je paard zoveel pijn heeft moet ie niet op de wei staan, maar in de kliniek, dan is er iets ernstig mis
Hoefschoenen doe je een paard niet de heledag om dus dat is ook geen optie. Gelukkig heeft mijn paard niet zulke gevoelige hoeven maar ze slijten wel te kort af. Zo kort dat hij nu op rust staat en niet bereden kan worden. Er moet dus iets onder (in dit geval plakken) Je zegt ook dat hoefschoenen indien goed passend niet af gaan. Ik ken mensen die ze op maat hebben laten maken en die vallen af. 
Ik begrijp dus dat je met die bruggetjes het beslag breeder en smaller kunt maken?