Lossie knie? heupen? ergens problemen? met filmpjes !!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Lossie knie? heupen? ergens problemen? met filmpjes !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:32

Mijn paard sleept achter een klein beetje, niet direct te zien, maar wel aan slijtage van achterhoeven te zien volgens de hoefsmid. Tevens zakt ene heup iets lager bij lopen en knakt er iets in de achterhand. (knie, heup?), nooit eerder opgevallen, maar je voelt het gewoon als ik mijn hand op achterhand leg tijdens rijden.
Heupen lijken wel recht. En er is nooit iets op slot geraakt. En kreupelheid is nooit voorgekomen.
Tevens is hij rechtsom altijd moeilijk geweest, ook in de galop en tijdens longeren. Het lijkt ook wel of hij rechtsachter wat moeilijker meekomt. Hij heeft moeite met een krachtige galop en moeite om de achterhand er onder te zetten.
Zijn passen zijn wel ruim!.
Willen jullie eens meekijken en zeggen als jullie iets opvalt aan bewegingen

(verschillende slowmotion effects, en in begin moest hij mesten Haha! )

Ik wil er binnenkort nog iemand bij laten komen, maar ben er nog niet helemaal uit wie en wanneer Knipoog ik les laatste half jaar niet meer met hem, omdat de rijbak buiten werking is. Hij is dus wel wat stijver geworden, maar hij heeft het altijd al beetje gehad volgens mij (heb hem nu 2 jaar).

Zou dit rijtechnisch opgelost kunnen worden? tips welkom en heel graag advies.

kortere filmpje is van deze week.
langere film van vorig jaar winter. Die had ik op you tube gezet, om te laten zien dat zijn galop niet altijd goed is (Dralop of zoiets)

Je mag ook via PB reageren !!!

Marigold

Re: Lossie knie? heupen? ergens problemen? met filmpjes !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:44

ik heb niet het hele tweede filmpje bekeken,
want hij haperde, en duurde te lang Tong uitsteken

maar wat me in draf opvalt is dat hij zijn achterbeen buiten de massa neerzet, en dan tijdens de belasting van dat been met de hak naar binnen beweegt.

daardoor (of misschien niet daardoor, maar dat denk ik) wiebelt zijn kont ook erg.

en de galop, ja hij zet met beide benen omstebeurt af, dat heb ik nog niet eerder zo gezien!

wat het is.. ik ben geen fysio.
heb zelf een pony die ook een rare tred heeft met de achterhand, bij haar denkt de fysio dat het in de knie zit (losse kniebanden).
maar het zou ook iets met de heupen kunnen zijn, de aanleg van de gewrichten in het been, etc.

houd de hoefsmid rekening met deze manier van lopen van je paard door haar bijvoorbeeld achter binnenlangs te zetten?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:47

Ik kijk wat raar tegen de beweging van het rechter achterbeen aan.
Kan ook aan mij liggen, maar ik heb het idee dat hij daar wat korter mee loopt..

Maar ik heb er verder ook geen verstand van..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:50

mijn filmpjes haperen ook heel erg...
je kunt het beter zien met niemand erop,en dan iemand die rechtuit draaft met hem....en dan recht van achter filmen...dan zie je duidelijker hoe de heupen zakken of niet...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:58

Fijn dat jullie meedenken!
Klopt, de filmpjes haperen. dat komt door kwaliteitsverlies op youtube. ook duurt het even voor ze geladen zijn Gaaaap . ik heb er nog een aantal op mijn naam. Er is niet echt gericht gefilmd op achterkant omdat tijdens deze opnames nog helemaal niet bekend was dat hij "anders" loopt (wiebelt met zijn kont/heupen). Wel dat hij een aparte galop heeft, zoals Marigold ook zegt, wat anders voelt en hij ook niet altijd vertoont.

als je dubbelklikt op film, dan kun je rechtsonder kwaliteit op hoog of normaal zetten. ik weet niet of dat enigzins uitmaakt.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:37

Hou er ook rekening mee dat een verschil in kleur van het linker en t' rechter achterbeen,de illusie van een afwijkende beenzetting kan geven.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:46

Daar heb je gelijk in cherokeechum ! het vertekent enigzins.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:17

deze is stukje van links genomen, iemand nog suggesties/tips? Bloos :

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:46

Maak eens een foto van de achterkant, waarop beide heupbeenderen te zien zijn. Ik ben helemaal geen kenner, maar ik denk in de richting van losse gewrichtsbanden of iets dergelijks, maar dat kan ook komen door de kwaliteit van het filmpje. Ik denk dat een fysiotherapeut hier uitsluitsel kan geven.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:05

Opala, bedoel je dan gewrichtsbanden bij de heup of knie?
Ik denk niet het zo lijkt door kwaliteit filmpje, want op alle filmpjes lijkt het zo.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:12

Vlinder32 schreef:
Opala, bedoel je dan gewrichtsbanden bij de heup of knie?
Ik denk niet het zo lijkt door kwaliteit filmpje, want op alle filmpjes lijkt het zo.

Ik zou het niet weten, maar het lijkt of er af en toe wat hapert, alsof de boel eerst weer op de plaats terug moet komen. Maar nogmaals het is moeilijk te zien of het echt deze beweging is die je ziet of dat het een storing in het filmpje is.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:48

Ik laat er een fysiotherapeut bij kijken, dus die zal wel zien wat er evt aan de hand is en wat ik moet doen aan training.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:20

oei oei ik vind hem erg slecht lopen van achteren. Hij is meerdere keren zijn balans kwijt en struikelt geregeld. ik zou een goed osteopaat laten komen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:26

Idd, laat er eens een osteopaat bij komen, of een fysio.
Wat me nl ook opvalt op het laatste filmpje, is dat jij meer naar links zit. Of dat oorzaak of gevolg is kan ik zo niet zeggen, maar wel dat er iets niet in balans is...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 20:35

mmmm hopelijk valt het mee. normaal gesproken zit ik niet naar links dus denk dat het een toevaltreffer is. maar hij heeft inderdaad niet een goede balans. sinds ik niet meer les heb in de rijbak is de balans ook weer minder geworden. Ik laat een paardenarts of fysio er na kijken. Ik laat het wel weten wat eruit komt. Ik probeer deze zaterdag nog een afspraak te regelen.

lytska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:38

wat vreemd !
even een hoefsmid ofzo !

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 17:09

Ik heb er een expert naar laten kijken. Hij was linksachter bewegingskreupel doordat de bekken scheef stonden. Nu is alles rechtgezet en zou hij zich weer een stuk vrolijker moeten voelen Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:12

Vlinder32 schreef:
Ik heb er een expert naar laten kijken. Hij was linksachter bewegingskreupel doordat de bekken scheef stonden. Nu is alles rechtgezet en zou hij zich weer een stuk vrolijker moeten voelen Lachen

Dat verklaarde ook dat je naar links zat waarschijnlijk Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:18

Jammer dat je filmpjes het niet meer doen, onze fries laat nml ook zoiets zien als wat jij beschrijft... had het graag willen vergelijken!
Gelukkig voor jou is het bij jouw paard opgelost Lachen
Wie had je laten kijken? (heb zelf uitgebreide ervaring met fysio's en osteopaten, ivm mn andere kneusjes van paarden Ach gut )

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 15:42

Voor de geintresseerde heb ik ze nog wel hoor !