Welke wormenkuur wanneer ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Welke wormenkuur wanneer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:28

hoi,

ik eb toch wel nieuwschierig welke wormenkuur je wanneer moet geven, ik heb mn paardje nu 8 week ofzo, ik heb haar toen ik haar kreeg meteen ontwormt met noromectin.
welke kan ik nu t beste geven, ik weet dat je van soor middel moet afwisselen, maar ik wou graag weten welke ik straks t beste kan geven

Flynn

Re: Welke wormenkuur wanneer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:01

staat t hier tyrouwens wel goed ? Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:03

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:29

dankjewel, interessante site...
maar ik begrijp van die site dat je je paard alleen moet ontwormen als ie al wormen heeft, en steeds mestonderzoek moet doen ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:32

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:46

Hier is ook nog een handig overzichtje:
Afbeelding
Maar daarvoor moet je dus wel weten welke wormen je paard heeft. En daarvoor is een mestonderzoek noodzakelijk.
Ontwormen als een paard geen wormbesmetting heeft, heeft totaal geen zin. Als er geen wormen zijn kunnen ze ook niet dood gaan Knipoog En een wormpasta werkt alleen op het moment dat je het gebruikt, je kan dus niet preventief ontwormen.

Wel wordt aangeraden om een keer per jaar te ontwormen met een middel tegen lintworm (bv pramox) omdat lintwormen moeilijk via mestonderzoek kunnen worden gevonden.

Je mag niet telkens hetzelfde middel gebruiken omdat je zo resistentie krijgt. Ook onderdoseren is slecht. De meeste middelen kun je makkelijk 100 kilo overdoseren, maar nóóit 50 kilo onderdoseren!

Een wormonderzoek kost maar 15 euro. Hetzelfde dus als de gemiddelde wormkuur. En je hoef het maar 4x per jaar te doen. De meeste paarden hebben niet elke keer een wormbesmetting, dus is het uiteindelijk niet alleen gezonder voor het paard, maar ben je ook nog goedkoper uit Lachen

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:52

Hoi,

Je moet nooit voor 100 % uitgaan van de uitslag van een mestonderzoek. Als je een negatieve uitslag hebt wil dit niet zeggen dat het paard geen wormen heeft. Een paard mest heel vaak per dag, je neemt maar een heel klein beetje mest en je moet dan net geluk hebben dat je juist dat beetje mest hebt waar eventueel wormeieren in zitten.
Er wordt geadviseerd om 1 x per jaar ( het liefst in de winter) te ontwormen tegen lintwormen( vb equest pramox) deze spuit werkt 3 maanden.
Voor de rest van het jaar is het inderdaad verstandig om vb ivermectine of bv equest te geven.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat sommige spoelwormen resistent worden tegen ivermectine. Je kunt dan ook het beste 1x per jaar iets met pyrantel geven. Dit is een heel oud middel werkt super tegen spoelwormen, maar doet helaas niet voldoende tegen de andere wormen.
Ik ben laatst naar een lezing van wormen bij paarden geweest en hier werd verteld dat elk paard besmet is met wormeieren, dus preventief ontwormen is zeer belangrijk.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Pling

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 19:32

daar heb ik wat meer aan, ik ben niet zo van de natural etc.

Ik wil m t beste geven wat ik kan, maar zoals in de natuur wil gewoon niet, ze leven niet meer in t wild...

Thanks ramona22

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:58

Heeft niet zo veel met natural te maken. Ook veel normale dierenartsen adviseren mestonderzoek.
Teveel ontwormen werkt resistentie in de hand, en zorgt dat het afweersysteem van het paard minder wordt.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:02

hmmm ik vind jou schema wel interessant, en ook heel duidelijk mystictinker, daar heb ik ook wat aan, maar om elke keer een mestonderzoek te doen ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:12

Ik laat het zelf 4x per jaar doen, en twee keer had mijn paard geen wormen, en kreeg dus ook geen middel. een keer had hij een lichte wormbesmetting en kreeg een spuit met ivermectine. Ik vind het erg fijn dat je dan precies weet wat je moet geven.
Als je paard bijvoorbeeld maag/darmwormen heeft en je weet dat niet.. en je geeft in januari ivermectine, in maart praziquantel tegen lintwormen, in mei weer ivermectine, in juli pyrantel.. (en zo zijn veel standaard wormschema's) dan zit je paard wel een half jaar lang met die wormen..
Met zo'n worm-ei-telling en een of twee keer per jaar een pramox die tegen alles werkt heb je dus net zo weinig kans op wormbesmetting, ben je er zelfs meestal eerder bij.

En anders kun je altijd een of twee keer per jaar een mestonderzoek laten doen, dan weet je in ieder geval zeker dat je niets over slaat.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:59

ik zou je ook een mestonderzoek aanraden hoor, anders spuit je je paard voor niks vol met anti-worm, is niet zo gezond
en wanneer je een mestonderzoek laat doen weet je precies welke stoffen je nodig hebt om ze aan te pakken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:08

even een vraagje over wormen...vinden jullie ooit wormen in de mest terug na het ontwormen?
Ik weet dat sommige middelen,ivermectine geloof ik,de wormen oplossen...dus dan is het normaal dat je niets ziet.
Nu heb ik een paar dagen terug ontwormd met equest pramox en in elke drol gekeken of ik wat zag...nou..niets dus.
Hebben ze dan gewoon niets of hoe zit dat?
Bij mijn vriendin haar werk,waar ze verwaarloosde paarden opvangen zie je wel veel wormen na het ontwormen...die zitten echt vol...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:11

Dan heb je inderdaad voor niks ontwormd Ja Als een paard een wormbesmetting heeft en je geeft de goede wormkuur dan gaan de wormen dood en komen er achter uit. En de volgroeide wormen zijn gewoon met het blote oog te zien.
Over oplossen door ivermectine heb ik nog nooit gehoord..

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:14

DA zei tegen mij dat Equis (Groen doosje gouden letters) voor heel veel wormen e.d. werkt. Dat was een goeie voor in het voorjaar.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 18:39

MarjonTampon schreef:
DA zei tegen mij dat Equis (Groen doosje gouden letters) voor heel veel wormen e.d. werkt. Dat was een goeie voor in het voorjaar.

hij bedoelt vast equest .. dat is n groen doosje met gouden letters die goed is voor in t voorjaar Tong uitsteken