Koliek, injectie, nu zeer pijnlijke hals

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

Koliek, injectie, nu zeer pijnlijke hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:50

Afgelopen donderdagavond had onze pony koliek. Hiervoor heeft hij van de dierenarts twee pijnstiller intraveneus gehad. De eerst leverde geen problemen op, spuit werd weer afgekoppeld van de naald, deze bleef zitten, tweede spuit werd aangesloten maar bij het leegdrukken ging de pony meteen flink tekeer. Spuit kwam weer los, werd weer aangesloten op de naald die nog in de ader zat, naald even een beetje bewogen om weer goed te doen, en bij het leegdrukken weer hetzelfde verhaal, de pony verzette zich hevig.
Bij het verwijderen van de naald bleef er een poosje een straaltje bloed uit de ader komen. Even dichtgedrukt en toen stopte het.
Het bloeden kwam volgens de DA doordat de naald toch was verschoven door het verzet van onze pony. Ik vond het wel vreemd dat dit 2x gebeurde bij het leegdrukken van de spuit, maar dat kwam volgens de DA vaker voor.

De koliek was hierna gelukkig over, maar gisteren was de pony flink in paniek bij het aandoen van zijn halster. Geen idee waar dit vandaan kwam. Op stal bleek hij zijn hoofd niet over de staldeur te doen zoals gewoonlijk, ook het hooi in zijn hooizak at hij niet. Hield zijn hoofd iets scheef, en had duidelijk pijn. Op deze manier kwam ik erachter dat zijn hals zeer pijnlijk is precies aan de kant waar gespoten is. Hij heeft er bij het omhoog strekken van zijn hals behoorlijk veel last van.
Nu is dit een pony met een geschiedenis, het heeft ons de nodige tijd gekost om zijn vertrouwen te winnen toen we hem jaren geleden kochten, en dat is redelijk gelukt. Maar de trauma's gaan nooit helemaal meer over, om een voorbeeld te geven: we hadden hem 3 jaar toen de DA wat haar uit zijn manen moest trekken, we hebben daarna maanden lang niet aan zijn manen mogen zitten.
Momenteel wil hij ons niet in de buurt hebben. Vooral niet nadat ik zijn hals heb onderzocht op pijnlijke plekken. Ik kan geen zwellingen ontdekken, hooguit wat "harde" plekken, maar hij heeft ook nogal een hengstenhals, en reageert zo heel erg heftig bij het bevoelen. Ik kan nu dus wel de DA terug laten komen maar als dit niet perse nodig is doe ik dat liever niet ivm de stress die dit weer gaat opleveren.

Kan dit nog een gevolg van de injectie zijn? Heb er ook al aan gedacht dat hij misschien een schop gehad heeft, maar dat zou wel heel erg toevallig zijn dat dat op precies dezelfde kant van de hals is als de injectie is gegeven.

Heeft iemand van jullie zoiets ook al eens meegemaakt, een zeer pijnlijke hals na de injecties? Wat kan ik er aan doen, en is er een kans op bijv. trombose? En hoelang kan/mag dit gaan duren voor er verbetering moet optreden?

Alvast bedankt voor jullie reacties Knipoog
Laatst bijgewerkt door zwartepaerd op 16-12-08 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

horse_girl

Re: Koliek, injectie, nu zeer pijnlijke hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:52

Als het middel naast het vat terecht is gekomen doordat je pony tegenstribbelde kan dat heel erg irriteren. Dat soort middelen werkt namelijk goed in het vat, maar hoort niet zomaar in het weefsel.. Ik zou de DA gewoon even bellen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:54

Dat was ook mijn eerste idee, dat het naast het vat terecht is gekomen, maar volgens de DA was dit absoluut niet het geval....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:58

Als de pony echt met een dikke hals staat op de plek van de injectie, is de kans heel groot dat er toch irritatie is ontstaan, al dan niet van medicatie die naast het vat is gekomen, als wel gewoon een geïrriteerd vat door het bewegen van de naald in het vat.

Laat de dierenarts er maar wel naar kijken, kans is groot dat er een vaatontsteking zit.
Koelen en smeren met een hyaluroidcreme kan verzachtend werken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:59

Mijn paard reageert op die manier op entingen, die heeft de dag erna een dikke pijnlijke bult op haar huis, weigert die te buigen, wil niet van de grond eten. Bij haar is het een allergische reactie op de entstof, maar volgens de DA kan het ook komen doordat er fout is gespoten en er een bloeduitstorting is ontstaan (net als bij mensen er een blauwe plek kan ontstaan als er door een vat heen wordt geprikt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:26

Of misschien is er een spier(tje) geraakt met het prikken en heeft hij daarom moeite met buigen etc ?! --> traumeel !!!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:21

Traumeel smeer ik al, hele bergen ivm de dikke wintervacht, flacon is alweer bijna leeg Knipoog
Maar het lijkt nu inderdaad op aderontsteking aangezien er nu oedeemvorming is. DA is al gebeld, ik wacht nog op een telefoontje terug.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:49

Lekker masseren met een koelings gel inderdaad.
Helaas gebeurd dit zeker als de ponys niet stil staan, en de naald een keer verschuifd. Het kan best een paar dagen pijnlijk zijn, maar verder kan het niet zoveel kwaad. Wel vervelend dat hij nu weer zo omgeslagen is. Hopelijk gaat het snel weer beter met hem en jullie.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:51

Dankje CarpeDiem, zijn gedrag ten opzichte van ons wordt al weer wat beter, het vertouwen lijkt heeeeel erg langzaam terug te komen Go jij! Go jij!

Marije_jiplover, dankjewel voor de tip over de zalf, die tip had ik inderdaad al meer gekregen, en ben nu druk aan het smeren Knipoog

Overigens zit hij op de pijnstillers/ontstekingsremmers vanwege aderontsteking, en ook nog 3 dagen antibiotica, de DA was bang voor een infectie. Temperatuur is gelukkig goed, hij eet prima, ik koel het 2x per dag, en smeer het ook 2x per dag in met een zalf tegen aderontsteking Knipoog En nu maar hopen dat het snel over gaat!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:03

Goed dat hij voor de zekerheid voor aderontsteking wordt behandeld (dat maak ik toch uit je laatste reactie uit). Bij aderontsteking voel je meestal een harde warme plek waar de ader zit en de plaats van inspuiting. Dit kan uitbreiden over de volledige ader en is heel erg pijnlijk, het voelt aan als een harde streng in de hals. Het kan idd wat irritatie geweest zijn, of spier die aangeprikt is. Sommige medicatie prikt ook wat bij inspuiten, dus daaraan kan het ook gelegen hebben.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:41

ik heb hier een merrie gehad waarbij er verkeerd gespoten was in de hals. die had ineens een megagrote ontsteking met bult op de hals, arme dier kon haar hoofd niet meer omhoog doen. gelijk ontstekingsremmers gehad en een speciale zalf, en toen is het wel weer goedgekomen.
wat ik ervan begreep, was dat door het mis spuiten er een allergische reactie kan optreden omdat dit spul niet in het weefsel thuishoort ( en dus irritaties geeft)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:44

Marije_jiplover schreef:
Koelen en smeren met een hyaluroidcreme kan verzachtend werken.
Smeren met hyaluroidcreme is echt een goed advies. Heb zowel bij paarden als bij mezelf goede ervaringen met problemen na het spuiten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:16

is dat dat spul in van die grote tubes?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 11:32

Ik smeer nu met Hirudoid creme, is eigenlijk voor mensen met aderontsteking, maar kan dus ook bij paarden Knipoog . Koel het 2 maal per dag met een koelpack, 15 minuten. En de zwelling wordt gelukkig minder!
En inderdaad, het komt door het feit als er iets mis gaat bij het spuiten. En gezien alle reacties die ik gekregen heb, komt het nog behoorlijk vaak voor ook helaas!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:13

ZP helaas zijn paarden wezens die je niet kunt uitleggen dat stilstaan beter is voor iedereen.