Altijd supplement bijvoeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Altijd supplement bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:38

Ik vraag me dus af of het nodig is om standaard een supplement bij te voeren, bijv. vit. E/Selenium als je " normaal" voert, dus (sport)brok, musli, hooi. Zit in het voer alles in de goede hoeveelheid of is het daadwerkelijk nodig bepaalde dingen aan te vullen.

spikkeltje

Re: Altijd supplement bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:43

als jij goede basis of sportbrok voert? welke als ik vragen mag.. op stal bij ons voeren ze subli basisbrok... ik geef zelf vit. supplement en ik ben ook in dubio voor vit. e!
dus... ik lees graag even mee Hyper!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:45

vul de voedingscalculator uit mijn onderschrift eens in

dikke kans dat je niet eens biks nodig hebt voor je paard, maar dat alles al in het hooi of kuil zit Knipoog

een licht tekort is veel minder erg dan een teveel. Een klein teveel aan selenium is ontzettend giftig!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:48

spikkeltje schreef:
als jij goede basis of sportbrok voert? welke als ik vragen mag.. op stal bij ons voeren ze subli basisbrok... ik geef zelf vit. supplement en ik ben ook in dubio voor vit. e!
dus... ik lees graag even mee Hyper!

Ik voer Pavo basisbrok en Pavo Naturebest, al twijfel ik om de brok te vervangen door granenmix in combi met Naturebest......
Paard heeft aanleg om dik te worden, dus krijgt niet heel veel van alles, wel veel hooi van goede kwaliteit.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:49

Arabesk schreef:

dikke kans dat je niet eens biks nodig hebt voor je paard, maar dat alles al in het hooi of kuil zit Knipoog

een licht tekort is veel minder erg dan een teveel. Een klein teveel aan selenium is ontzettend giftig!

Heb stap 1 al gedaan maar uit die tabellen werd ik niet veel wijzer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:49

dan moet je een bloedonderzoek laten doen op die betreffende mineralen en dan weet je het.

paarden voeren is wel altijd een kwestie van rekenen wat ze horen te krijgen en wat ze daadwerkelijk binnen krijgen.
en soms heb je tekorten,dat kan gebeuren....
dan moet je dus aanvullen met supplement of nog meer krachtvoer.

arabesk:
mijn pony heeft bijna onbeperkt ruwvoer, een liksteen en krijgt krachtvoer.
en toch een tekort aan selenium. Pling
schijnt namelijk in veel gebieden een tekort aan selenium te zitten in de grond, via ruwvoer kan een paard dan dus te weinig binnen krijgen....bijna niemand doet ruwvoer onderzoek dus weet je nooit wat er wel en niet in je ruwvoer aan gehaltes zit

een liksteen is leuk,maar aangezien die erg zout zijn maken paarden die niet van zout houden daar dus geen gebruik van.

dus moet je toch krachtvoer of supplement geven Knipoog

MomaDi

nee, tuurlijk niet. Je paard heeft gewoon een dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen nodig. Het ene paard heeft alleen een snelere opname van het een dan het ander. Dat is bij mensen ook zo. Een vriendin van mij heeft heel vaak bloed armoede en ik nooooit en we eten vrijwel even geod... of slecht, het is maar hoe je het bekijkt(A). In ieder geval, zij moet dus extra ijzer bij eten en ik niet. Bij paarden is dat ook zo. Ik zeg neit dat je nou altijd jezelf met een paard moet vergelijken, maar in dit geval kan dat wel. Het ene paard heeft net iets meer nodig van een bepaalde voedingsstof als een ander paard. En hoe je daar achter kunt komen? Simpel. Hou hem op zijn eigen basis dieet(dieet= voedingspatroon). Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar het basis dieet is voor elk ras anders, leeftijd, geslacht etc...Voer zelf niet te veel bij, ou je dus aan dat dieet. Als het paard snel dun word, zijn glans verliest, futloos wordt etc. kun je iets meer eten gaan voeren uiteraard, maar nooit te veel want je weet vast wel hoe het darmen kanaal van je paard eruit ziet en dat is een en al rommel. En anders aan een voedingssupplement denken Lachen Zorg dan ook wel voor een bloedonderzoek. Dan weet je tenminste zeker dat er echt wat mis is met een bepaalde voedingsstof in het stofwisselings systeem van je paard.

Wat arabest zegt, ja een voedings calculator kan helpen... maar ik ben het niet eens dat 1 calculator op elk paard past. (en dan niet zeggen, nee per ras is het anders, maar ook per paard onder het ras is het anders, je kan niet elk paard onder het zelfde schuitje scheppen.. ofzo?):P
Laatst bijgewerkt door MomaDi op 16-12-08 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

granen = zetmeel en zetmeel is bijzonder slecht verteerbaar voor paarden, en kan insulineresistentie en hoefbevangeheid in de hand werken

hetzelfde geldt voor suiker (melasse) wat in biks en muesli zit

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:50

Arabesk schreef:

Ja van selenium weet ik dat, vandaar ook mijn vraag of een suppl. altijd nodig is.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 16-12-08 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:51

dat is pas nodig als er een tekort in je ruwvoer is vastgesteld dmv analyse en een bloedtest van je paard

MomaDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:52

Esther28 schreef:
Arabesk schreef:

Ja van selenium weet ik dat, vandaar ook mijn vraag of een suppl. altijd nodig is.

nou, nee dus;), dat is het antwoord op je vraag.

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:52

ik voer heel soms supplementen maar zekers geen VitE. Vit E is gekoppeld aan selenium en dat is puur gif voor een paard. Persoonlijk denk ik niet dat een paard snel een tekort heeft van VitE. De meeste paarden hebben wel een tekort van Magnesium. Maar dat is ook een mineraal. Wel een belangrijk mineraal. Bij een (langdurig) tekort aan magnesium treden klachten op als irritatie van de zenuwen in de spieren, hartritmestoornissen en maagkrampen.
Op school heb ik geleerd wat je voor (qua VIT) in het paard "gooit" komt er achter zo weer uit.

MomaDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:56

Arabesk schreef:
dat is pas nodig als er een tekort in je ruwvoer is vastgesteld dmv analyse en een bloedtest van je paard

Sommige paarden hebben wel degelijk bix nodig. Daar zit in 1 x veel mee in dan in ruwvoer. Natuurluijk is het zo dat ruwvoer de basis behoefte van een paard is en in het wild ook het enigste wat hij nodig heeft. Maar, jij mischien niet, maar de meesten hier wel vragen training van die paarden en dat is in 1x een uur hard werken wat niet te vergelijken is met training in het wild.
Ik snap dat jij een natural bent. Geweldig. Maar, sommige paarden hebben het dan volgens jou niet zo geweldig als jou dieren. En om die paarden van hun voeding te voorzien is wel bix nodig. En bij een enkele afwijking ook een supplement.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:56

Dus eigenlijk zou er eerst een bloedonderzoek gedaan moeten worden om te zien of alle benodigde vit. en min. in de juiste hoeveelheid aanwezig of tekort zijn?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:04

Een gewone vitaminespuit kan je best een keer voor de zekerheid geven. Vit e/selenium zou ik niet aan beginnen zonder advies van een dierenarts. Krijgen ze snel te veel van, wordt snel giftig.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:07

Ik voer wel steevast vit. E en selenium bij, maar inderdaad op advies van de veearts. Mijn paard doet het er vreselijk goed op, sterker nog; het houdt hem min of meer in leven. Hij was deze zomer afgeschreven, maar door de gift van vit E is hij echt heel erg opgeknapt. Maar zoals ik al zei; mijn paard krijgt het met een reden en dus op advies van de veearts. Hij is overigens positief getest op EMND en hij krijgt het dus als 'medicijn'.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:06

In de voedingscalculator van PN staat de keuze gras/ hooi. Mijn 2 jarige krijgt 3x per dag een berg kuil waar voer ik dat in of is dat hetzelfde?

Ze likt iedere dag aan haar likblok alleen kan dat van de zomer niet op het land in de kudde. Denk dat ik dan wel een supplement dien te geven ter vervanging van het blok?

Kom als ik de kuil onder gras/ hooi reken op iets tekort aan iets tekort want dan bijna helemaal door het blok opgelost zou worden. Alleen van de Vrep ofzoiets blijft 2% terkort over.

Of is straks door 24/7 weidegang in de zomer/lente/ najaar de vitaminenbehoefte gedekt als je paard nog niets doet?

Voer nu omdat ze bijna geen muesli oid krijgt (200 gram p dag krap aan) een half bekertje Pavo Total Supply bij. Ze is nog in de groei en herstellende van een OCD operatie. Mee stoppen of niet?