Kreupel paard!!wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kel_tje

Kreupel paard!!wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:24

Ik zal even mijn verhaal vertellen want anders snap je er niks van Knipoog ik heb sinds mijn 7 een eigen Paardje! En ik reed toen pas een half jaartje. Ik heb dat paard (gentle) zelf helemaal getraind naar de L2-M1. Maar ik heb der nu 6 jaar en daarvan heb ik maar 3 jaar echt goed opnder kunne rijden! Want steeds na een half jaar liep ze kreupel en kon ik der weer weet ik het hoelang op rust zetten. We hebben foto's van der bene laten maken en er was niks te zie ! Ze had alleen een schieffel ( weet niet hoe je het schrijft) maar dat was niet ernstig zei de dierenarts!! Dus met een pot medicijn weer naar huis. Na 3 kwart jaar rust kon ik weer een beetje fatsoenlijk rijden, maar ook niet voor lang want na een paar maanden liep ze weer kreupel. Dus da er weer bij, had ze een peesblessure! Weer medicijnen en veel rust. Heb er na ongeveer een jaar rust weer op kunnen rijden maar ook weer niet voor lang! Na een paar maanden liep ze weer kreupel. Hoefsmid en da erbij en ze zeide zet der maar op rust.. Wij dachten dat doen we niet nog een jaar lang dus we hebben er een andere hele goede hoefsmid bijgehaald.. Hij zei dat ze heel plat op der hoeven stond en erg was doorgezakt!! Ik heb dat eigelijk nooit echt gezien omdat ze altijd zo stond!! Dus de nieuwe hoefsmid heeft er speciaal beslAg onder gezet!! Daar geeft ze een maand of 2goed meegelopen maar daarna liep ze weer net Zo kreupel! Dus wij naar een andere da geweest in valkenswaard!! Hij heeft net
onder der koot verdoofd en toeN liep ze al goed!! Dus er zat daaronder iets niet goed!! Medicijnen gehad en ik mocht er elke dag een week lang een kwartier mee stappen als ik erop zat! Heb ik allema gedaan, maar na 2 weken liep ze weer kreupel!! Dus wij hoefsmid weer gebeld en die heeft er weer ander beslag onder gedaan met lijm tussen der hoef en hoefijzer!! En weer medicijnen!! En dit was ook het laatste wat ze konden doen!! Maar na 1 maandje liep ze weer kreupel!! En nu nog steeds! En ik weet gewoon niet meer wat we moeten doen!! En als ze kreupel lopen lijkt mij dat Ze pijn hebben!! En ik wil der dan niet zo laten staan, want dat verdiend ze niet!! Maar ik weet dus echt niet wat ik met der moet doen!! Kunnen jullie misschieN helpen of hebben jullie misschien een oplossing?? Sorry voor het lange verhaal maar ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen!!

Marije_jiplover

Re: Kreupel paard!!wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:45

MD-->BEH

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:27

nog een x foto's maken? verschillende veeartsen erbij?
kan er uit eindelijk niets meer aan gedaan worden..dan ben ik bang voor het ergste voor je..paarden lopen idd kreupel als ze pijn hebben..dus jou paardje heb al heel wat pijn gehad zo te horen..
succes..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:36

Zo te horen heb je al enorm veel geprobeerd en is het nu nog steeds niet duidelijk wat er aan de hand is.
Als ik in jou schoenen stond was ik nog een keer naar een goede kliniek gegaan voor een second opinion en aan de hand daarvan een beslissing genomen.
Maar ik kan me voorstellen dat je er wanhopig van wordt.
Heel veel succes en sterkte.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:54

soms kan het zijn dat een paard door 1 probleem andere problemen krijgt om de belasting te comperseren...
Ik zou ook naar een goede kliniek gaan, maar eerst er nog een ostheopaat erbij halen voor de rug en nek.

Hoe zit het met het zadel, want daar kunnen de problemen ook uit voortkomen...
Op foto's zien ze soms afwijkingen, waar het paard eigenlijk geen last van heeft,maar wel de zelfde syptomen geeft.

Manier van rijden kan ook problemen veroorzaken, hopelijk heb je een goede instructeur.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:59

Ik zou haar nog een keer echt helemaal laten doormeten. Foto´s maken, de rug eens goed laten bekijken, andere smid eens naar de hoeven laten kijken. En als het dan nog niet duidelijk is, tja.. dan zal je voor jezelf een beslissing moeten gaan nemen wat je verder nog kan en wil vragen van dit paard.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:10

Ik zou haar ook nog eens helemaal door laten meten misschien met een warmtecamera zodat je alle ontstoken plaatsen kan zien. Misschien is het wel een kombinatie van verschillende problemen zijn.
Sucses ermee.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:14

Zijn er foto's gemaakt van het inwendige van de hoef?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:16

Gaat het om een groot paard of een kleine pony?

Gewoon even ter illustratie Lachen

Hoe is de conditie?
Dik/dun?

Krijg je begeleiding in je training?
Misschien zit er iets fouts daarin?
Veel mensen hebben niet in de gaten hoe belangrijk een warming up en een cooling down is Knipoog

Verder weet ik niet waar je woont. Maar ik zou een goed paardenarts eens goed laten kijken naar je pony.

Laat van de benen foto's schieten. Ook van het hoefbeen, en vooral van het straalbeen.

Ik weet niet waar er de eerste keer foto's van zijn gemaakt?
Maar een veel te platte stand van de voeten kan voor slijtage zorgen in het straalbeen.
Overvoeding kan zorgen voor kanteling van het hoefbeen.

De kwaliteit van de foto's is ook erg belangrijk, onscherpe foto's verdoezelen nog wel eens artrose.
Hoewel een peesblessure niks te maken heeft met artrose, klinkt het beeld wat jij nu geeft, wel een beetje als artrose.

Kan de dierenarts niets vinden op de foto's. En ik druk je op het hart om een kliniek te nemen die bekend staat om zijn goede kwaliteit foto's maken !
Dan zou je de rug eens na moeten laten kijken.
Hoewel ik zelf het idee heb dat het uit die voorvoeten komt.
Vooral mbt die verdoving.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 11:14

we hebben een hele goede hoefsmid namelijk Nic de gier!! en ik ben met hem ook naar stal tops geweest naar de dierenarts!! en omdat ik geen wedstrijden kan rijden met mijn paard vond hij het niet nodig om foto's van der benen te maken omdat dat het niet waard is!! maar voor mij natuurlijk wel!! maar mijn ouders moeten het betalen en ik kan er dan niet over beslissen! maar we hebben in ieder geval een erg goede hoefsmid!!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:58

Ik vindt het wel vreemd hoor.. de DA vondt het niet nodig om foto's te maken omdat je geen wedstrijden rijdt maar gaat dan wel de ondervoet verdoven Rolleyes Je paardje is al zo lang kreupel je heb al van alles geprobeerd, ik zou zo snel mogelijk naar een kliniek gaan en rontgen foto's laten maken.Dan weet je meteen hoe het er voor staat.
Je manier van rijden kan ook een serieus een probleem zijn van voor je paardje, omdat je schrijft dat ze na een rustperiode weer een tijdje goed loopt. Krijg je les ?
De kosten van een foto vallen erg mee vindt ik.
Een zooltje onder het ijzer met siliconen " speciaal beslag " Doen ze vaak bij paarden met hoefkatrol onsteking.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:20

Wat je kan doen is duidelijke foto's maken van de stand van het been en de hoef.Je zou ook nog een filmpje kunnen maken van hoe ze stapt.En dan met het hele verhaal erbij naar Rob van Nassau e-mailen.Rob van Nassau heeft mij 3 jaar geleden ook geholpen toen mijn smid en da het niet meer wisten.Voor contact info kan je kijken op wwwhoofcare.nl.Hij werkt samen met kliniek Visdonk in Roosendaal.

Succes

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 07:00

Gentle heeft dat beslag omdat ze dus zo wasdoor gezakt. En nu staat ze Zo stijl op der hoeven zodat ze steeds minder doorgezakt blijft! Maar ik heb wel gewoon les van een goede instuctrisse! Maar gentle heeft zowieso altijd zwakke en gevoelige benen gehad!!