Voedsel soppen is een reden om je zorgen te maken!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Voedsel soppen is een reden om je zorgen te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:21

Ik wilde alleen het volgende mede delen.

Er zijn ontzettend veel paarden die hun voedsel(voornamelijk hooi) soppen in hun waterbak. Over het algemeen wordt dit een slechte gewoonte genoemt. Zo ook bij onze vier jarige ruin wiens box behoorlijk doornat was van het soppen.

Het begon langzaam een probleem te worden omdat hij op den duur de waterbak zo vol propte dat deze flink overstroomde en de hele gang vol water lag. Toch besloten de veearts te bellen voor een indicatie. Er werd bloed getrokken voor algemeen onderzoek en z'n tanden werden bekeken. Wolfstandjes en verder zag het er niet verkeerd uit. Z'n bloed had niet echt alarmerende resultaten, verhoogde magnesium en zout waardes maar niet extreem om iets te kunnen vaststellen.
Veearts uitgelegd hoe erg hij sopte en die wilde hem toch wel graag op de kliniek zien voor een eventuele maagscope.
Daar aangekomen werd hij op handwater gezet om precies te kunnen zeggen wat er in ging en wat eruit kwam. Niks echt heel opvallends behalve dat hij dwangmatig op zoek ging naar water terwijl hij het niet had, als de emmer aan kwam ging er heel erg veel in.

Vandaag is er dan toch de maagscope gedaan, blijkt dus dat onze gozer horzelworm infectie in z'n maagwand heeft! Die gozer heeft dus al die tijd gegeten en vooral gedronken voor een paar honderd wormen, geen wonder dat er heel veel water in ging maar niet zo veel uitkwam.

Nou is het niet m'n bedoeling dat ik paniek ga zaaien onder eigenaren van soppers, maar wel een stukje voorzichtigheid met het benoemen van een slechte gewoonte. Er zijn vast wel paarden die het doen uit gewoonte omdat ze het lekker vinden.
Maar zaken waar je op moet letten voor eventueel alarm slaan zijn toch wel: een opgezette buik, opstaande haren, heel veel drinken en weinig plassen, dwangmatig op zoek gaan naar water bij alles wat ze eten.

Anoniem

Re: Voedsel soppen is een reden om je zorgen te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:28

Zeer interessant dat topic. Ik heb ook een sopper, hij heeft nu 2 emmers met water en zijn hooi wordt ook natgemaakt ivm stofallergie. Ik kan niet bepalen of hij weinig plast, ik vind juist dat hij best veel plast. Is het ook veel drinken zonder te eten?

Ik doe altijd regelmatig ontwormen en neem de Equest en de Equimax elk jaar er weer bij, is dat niet voldoende?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:34

Onze gozer wordt regelmatig ontwormd met afwisselingen van kuren. Is de box van je paard nat van het soppen? dan is makkelijk bepalen of hij net zo veel plast als dat hij drinkt, als dit het geval is stinkt z'n hok ontzettend naar de amoniak omdat de urine met het natte stro/zaagsel vermengd waardoor de geur zeer sterk wordt.
Onze kerel had een half uurtje op de trailer gestaan naar de kliniek toe, het eerste wat hij deed toen hij daar aankwam was drinken. Hij dronk sowieso als je er een emmer voor zette minimaal 1 hele emmer leeg(ook met automatische drinkbak).

Sowieso gaan we bij hem meer letten op de spuiten tegen horzelwormen maar of er ook andere soorten kunnen nestelen in de maagwand weet ik niet

Denk dat sowieso een testje van de veearts geen kwaad kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:37

Zoveel drinkt hij niet, vind eigenlijk best wel weinig.

Equimax is tegen horzelwormen en er staat mij bij om dat rond november te geven. Ik doe ook altijd de benen checken voor de gele puntjes, de horzeleitjes en die haal ik dagelijks weg. Zal niet alleen van de benen komen, maar het scheelt wel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:41

Er is laatst onderzoek geweest naar wevers/boxwalkers en lucht zuigers. De eerst genoemden drinken minder en blijken een darm probleem te hebben. Of een paard ook zonder te weven en boxwalken hetzelfde kan hebben weet ik niet. Viel wel echt ontzettend op dat onze gozer heel veel dronk. Stopt je paard alles in z'n water? of alleen z'n hooitjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:45

Alleen hooi en dat doet hij al 9 jaar. Heb ik altijd een rare gewoonte gevonden. Maar drinken doet hij wel met mate. Kan ook zijn omdat zijn hooi nat is als ik het geef, kennelijk niet nat genoeg, maar als ik het lang nat laat staan zodat het sopt, eet hij het niet. Hij moet zelf soppen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:48

Hm, ik vind het toch moeilijk om adviezen hierover te geven. Heb ze weleens meegemaakt die soppen maar onze Flash doet het toch wel een slag erger dan een gemiddeld paard. Leek me van begin af al net zoiets als luchtzuigen waar ze ook niet mee beginnen uit verveling. Je zou het altijd kunnen overleggen met een veearts voordat je hem laat onderzoeken. Overigens is er geen mest onderzoek gedaan bij ons, alleen de scope waar dit uit kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:51

Ik denk dat het wel mee valt, maar opgezette buik en opstaande haren, ga ik zeker in de gaten houden. De opstaande haren onder de buik bedoel je?

Ik verwacht dat jouw box een waterballet is. Maar het is wel hapje, soppen en hapje, maar niet heel de tijd. De emmer zit altijd half vol hooi, maar ook nog water er in.

Succes trouwens met je ventje. Wat zijn het toch rotbeesten die wormen..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:57

Zijn haren staan overal overeind. Nou heeftie ook geen dekens op dus dikke vacht maar ze staan gewoon overeind als kippenvel Knipoog Sowieso was z'n buik niet in te deuken echt keihard en opgezet. Niet zozeer dattie heel dik eruit zag maar wel druk van binnen naar buiten erop.
Onze box(hij is eigenlijk van m'n moeder, maar mijn vriend Knipoog ) was inderdaad doornat. mede omdat hij rondjes liep erbij. Pluk hooi, sop sop, rondje box, pluk hooi, sop sop, pluk hooi, sop sop, pluk hooi, sop sop, rondje box. Nog net geen patroon erin maar dus elke keer wel die natte pluk z'n hok door slepen. Hij sopte dan ook niet iedere elke hap, maar meer dan twee droge happen nam die eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:02

Wat sneu, hij had vast ook buikpijn. vandaar dat rondjes lopen en natuurlijk flink veel honger, de tafelgasten waren in grote getalen. Was hij niet mager verder?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:05

helemaal niet, maar at wel echt schrokkend naar binnen die zooi!!!
Hij heeft ongeveer anderhalve maand geleden lichte koliek gehad, beetje liggen en krampen gelukkig niet ernstig maar waarschijnlijk waren ze toen flink aan hem aan het knagen van binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:17

ik heb eigenlijk altijd gewoon geroepen dat soppers te weinig speeksel aanmaken en daarom hun eten nat maken..
ik drink ook water bij mijn eten en spoel alles daarmee weg
Haha!
maar als je meerdere symtomen er bij hebt kan er dus ook een wormbesmetting zijn dus.
wij hebben ook een soppertje hoor,maar die doet heel netjes een beetje water op haar voer zodat ze het beter kan kauwen.

wormbesmettingen komen de laatste tijd echt steeds vaker en vaker voor, is wel nieuws wat mij wat verontrust Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:21

Dat van het speeksel ken ik, doe er een klein scheutje water bij of een sappige appel en dan gaat het goed. Maar hooi soppen ook al is het hooi al natgemaakt/geweekt, dat vind ik echt vreemd. Volgens mij sopt hij de stukken die niet nat genoeg zijn Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:22

Woogy schreef:
helemaal niet, maar at wel echt schrokkend naar binnen die zooi!!!
Hij heeft ongeveer anderhalve maand geleden lichte koliek gehad, beetje liggen en krampen gelukkig niet ernstig maar waarschijnlijk waren ze toen flink aan hem aan het knagen van binnen.

Dan heeft hij gelukkig altijd goed gevoerd gekregen. Houden ze er wat van over? Is de maag nu niet beschadigd?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:24

Schrikbarend bericht, gelukkig heb ik geen 'sopper'. Ontwormen met equest pramox is volgens mij de oplossing om alle wormen inclusief de ingekapselde te vernietigen. Sterkte voor je paard.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:30

Dank je wel voor de waarschuwing. Ik heb wel gezien dat mijn paard af en toe sopt, maar hij doet dit echt minimaal.. Hij staat een halve plak hooi te eten en sopt daar misschien 2 of 3 happen van Lachen

Hij drinkt gelukkig ook niet overmatig en piest wel een hoop in zijn box Huilen van het lachen

Sterkte met het herstel van je paard. Wat hebben ze hem gegeven om het leed te verzachten/de boel te genezen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:04

Goed dat je waarschuwt. Ik heb ook een 'sopper' maar die zuigt tevens lucht, dus hij sleept eerst al het hooi naar de waterbak, dan plukje voor plukje soppen, eten, zuigen, pluk pakken, soppen, eten, zuigen. Hij heeft verder geen van de door jou genoemde verschijnselen dus ik zal het eens voorleggen maar ik denk dat het hier een stukje gewoonte is.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:17

Iid. heel interessant topic. Mijn vorige paard was/is een mega sopper. Hooi wordt in de waterbak gesopt en voor elk hapje brok neemt hij eerst een slok water, laat dat dan op het voer uit zijn mond lopen en eet het dan op. Dit herhaalt zich bij elke hap die hij neemt. Zal de nieuwe eigenaar dit topic laten lezen. Ik vond het wel altijd een eigenaardige gewoonte, maar die had hij zoveel,dus was er aan gewend geraakt. Haha!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:27

Ik heb ook een sopper, maar dan wel alleen voor het hooi. Nu krijgen ze bij ons op stal wel vaak stugger hooi en ze is nogal kieskeurig. Het ene sersoen is er beter hooi dan het andere. Soms eet ze haar hooi niet op en als ik het via de hand aanbood trok ze haar neus er voor op.
Nou plast ze wel goed en is niet koliekerig ofzo.
Nu na dit bericht ga ik er wel meer op letten, voor het geval dat er ineens een ander symtoon komt.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:30

heel interesant

ik heb ook een sopper. maar plast genoeg. en gaat niet dwangmatig op zoek naar water.
ik denk dat die van mij het gewoon lekkerder vind.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:35

Ik hier helemaal niet bij stil gestaan. Mijn paard sopt ook, alleen met zijn hooi, brokken eet ze gewoon op. Nu hebben ze bij ons een losse waterbak buiten de stal hangen, die ik eraf kan halen snachts. (en die ze er zelf af gooien als die leeg is) Maar ze eet altijd wel haar hooi op, ook al heeft ze geen water. Wel plast ze heel veel in vergelijking met mijn andere paard.

Interessant topic, ga is ff rondvragen bij dierenartsen of dit kwaad kan. Ik ontworm ze om de 2,5 maand, dus wormen zou bijna niet mogelijk kunnen zijn, maarja you never know. Bloos

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:38

Onze gozer is heel erg strikt in schema's ontwormt en heeft het het ook.
Hij was nooit suf of overdreven moe dus let er wel op dat je daar niks aan kan merken.

Hij heeft een dubbele dosis wormkuur gehad en wordt nog een paar daagjes in de gaten gehouden voor de zekerheid.

Citaat:
Goed dat je waarschuwt. Ik heb ook een 'sopper' maar die zuigt tevens lucht, dus hij sleept eerst al het hooi naar de waterbak, dan plukje voor plukje soppen, eten, zuigen, pluk pakken, soppen, eten, zuigen. Hij heeft verder geen van de door jou genoemde verschijnselen dus ik zal het eens voorleggen maar ik denk dat het hier een stukje gewoonte is.

Luchtzuigen is immers ook allang achterhaald als zijnde een probleem ergens in de streek vanaf de slokdarm tot aan de dunne darm dus dikke kans dat die van jou wel een afwijking heeft in dit gebied als hij er ook dwangmatig bij sopt.

Het enige grote probleem is dat luchtzuigers vaak beginnen met voedsel verteringsklachten maar daarna wordt het een gewoonte. Wij zullen nu ook zijn gewoonte barriére moeten doorbreken op allerlij manieren. Sowieso krijgt hij al een tijdje hooi uit net waardoor hij wat meer moeite moet doen en daardoor niet altijd de moeite neemt om alles mee te nenem naar de waterbak. Nou dus op zoek gaan naar 'speeltjes' voor hem.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:51

VS-->MD

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:37

Hier ook een sopper, pakt plukje hooi, sopt het is zijn automaatje, en gaat dan met ze hoofd buiten de box deur het op eten... (dus met ze hoofd naar buiten )

Tja, ik hem niet het idee dat dit medisch is, ik denk meer een gewoonte...
Hij doet dit sinds hij namelijk in de buitenbox staan... vanwegen zijn allergie is hij namelijk verhuisd...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:25

Waarom denk je dat het niet medisch is? het is toch wel heel frapant dat je je paard verhuisd en ineens issie ermee bezig?