Eventuele complicaties castratie (beweging)?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Eventuele complicaties castratie (beweging)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:05

Mijn vraag is of het mogelijk is dat een hengst als gevolg van de castratie slechter kan gaan bewegen? Een van onze jonge ruinen is beduidend minder gaan bewegen/vrijspringen dan voor de ingreep. Ingreep is in het voorjaar gebeurd (op net 3 jarige leeftijd), liggend onder gehele narcose. Paard is uiteraard gekluisterd geweest. Kunnen de spieren, wervels etc. beschadigd raken door bijv. het opbinden van het been? Zijn hier gevallen van bekend?
Dit is echt een vraag voor de medici onder ons. Ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken! Het betreffende paard ziet er overigens voortreffelijk uit. Hij wordt door een professional getraind (recent) en dit gebeurd op een zeer nette en rustige manier. Paard is dus niet overnomen o.i.d. Het dier heeft na de castratie ruim de tjd gehad om bij te komen (5 maanden) en heeft al die tijd in het weiland gelopen.

Smystique

Re: Eventuele complicaties castratie (beweging)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:07

Ik ben geen medici, maar een geruind paard kan wel degelijk beweginsproblemen overhouden na een castratie. Maar wat bedoel je met slechter bewegen? Stijf/kort/verkrampt/vlakker/?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:13

Het dier kon altijd zo fijn bewegen, los, krachtig, tactmatig, verend, gewoon FIJN. En nu houdt ie de rug wat strakker, is stijver in het voorbeen, veert minder. Iemand die 'm niet kende voor de ingreep zou het waarschijnlijk niet zien, maar wij weten hoe heerlijk dit dier kon gaan.
Maar blijft de vraag, hoe kan zo iets? Wat raakte er mogelijk beschadigd en kan zoiets helen?
Ik ben gewoon erg benieuwd hierna.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:44

Ik weet dat ataxie een complicatie kan zijn een castratie, maar dat is in dit geval niet aan de orde. Het dier houdt in en slaat (als ie los loopt) ook flink uit met de achterbenen, op een welhaast venijnige manier.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:51

Er is een centraal castratie topic. waarschijnlijk vind je daar het antwoord op je vraag. Hier komt een slotje op.