ik heb 2 jonge paarden, een 3,5 jarige haflinger en een 2,5 jarige andalusier, allebei ruin.
Wodan (haflinger) is momenteel zadelmak en word 2x in de week gereden, 1x een flinke bosrit met vooral stap en draf werk, 1x een half uur rijden in de bak thuis en als het weer het toelaat word hij nog 1x per week gelongeerd met of zonder bijzet.
Juan staat nog gewoon lekker op de wei, en gaat meestal 1x per week mee wandelen aan de hand om hem zo aan alles te laten wennen.
Wat krijgen ze momenteel te eten;
Ik voer basis brok en mueslie zonder haver van Havens.
Wodan 2x per dag brok en mueslie(totaal ongeveer 1,5 kilo per dag)naar het rijden krijgt hij altijd wat extra's
Wodan 3x per dag hooi, ongeveer 4 a 5 kilo per dag
Wodan staat sinds kort op stro, stond eerst op vlas
Juan 2x per dag brok en mueslie(totaal ongeveer 2,5 kilo per dag)
Juan 3x per dag hooi, ongeveer 5 a 6 kilo per dag
Juan staat sinds kort op stro, stond eerst op vlas en heeft deze zomer alleen in de wei gelopen bij mijn schoonzus
Geregeld krijgen ze beide wat droog brood, wortels, appels.
Ze staan van sóchtends 9 a 10 uur in de winterweide, hier staat wel gras maar erg kort.
Sávonds om 6 a 7 uur gaan ze naar binnen
Wodan en Juan zien er beide super uit, Wodan is goed op gewicht, Juan was wat schraal doordat hij op de weide niet genoeg eten kreeg door een dominante merrie, vandaar dat hij nu weer bij ons staat.
Mager was hij niet, de DA vond hem perfect al vond ik hem wat schraal maar hij is natuurlijk nog jong en groeit ook zo nu en dan.
Wodan was te dik, maar is nu weer op goed gewicht.
Eerst kreeg hij teveel hooi doordat hij in een binnenstal op vlas stond en zich anders stond te vervelen, nu heb ik 2 buitenboxen met weide/paddock waarin stro ligt wat dus ook iedere dag word gemest en dan word er schoon stro bijgedaan.
Ik wil nu graag iets extra's voeren in de wintermaanden, ook voor Wodan naar het werk aangezien we in Januari gaan lessen.
Iets waarin een goede buikvulling is maar niet extra krachtvoer, voor Wodan is dit niet goed en Juan word bij teveel krachtvoer heel vervelend en kan dan zijn energie niet meer kwijt.
Nu dacht ik zelf aan iets van mais?
Het mogen oof 2 verschillende voeders zijn, iets voor Wodan en iets voor Juan, aangezien Wodan niet teveel eiwit en suiker mag hebben daar hij een sober ras is en Juan zou dat juist wel wat extra's mogen hebben zodat hij iets dikker word.
extra hooi voeren is bij bij Juan geen optie omdat hij het dan niet opeet en door de stal loopt, daarom krijgt hij zijn portie ook in 3x per dag
Zou dat mais vlokken voer van de koeien niet iets zijn voor Juan?
En geplette mais voor Wodan?
Of iets van pulp, of slobber?
Het is als extra op hun gewone voerschema, dus kom maar op met advies
Vinden jullie dat ik te weinig voer?
Ik sta namenlijk op een stal met voornamenlijk hobbyruiters die weinig verstand van paarden hebben, ze bedoelen het allemaal goed
Alle andere paarden bij ons op stal zijn structueel te zwaar, de DA heeft hier laatst npog een gesprek met ieder over gehad maar hieraan geven ze geen gehoor.
De andere paarden worden weinig beweegt, krijgen vaak wel 4 kilo brokken of nog meer, haver, mueslie en noem maar op per dag.
Verder krijgen ze ontzettend veel hooi wat in de meeste gevallen niet word opgegeten maar ook door de stal word gegooid en dus
sávonds met mesten op de mesthoop gaat.
Nu was de DA laatst bij ons op stal(2weken geleden)om de tanden van Wodan te doen en die gaf nog aan dat mijn paarden er super uit zagen, mooie vacht, goed gewicht en zijn happy.
Maar.....nu werd ik gisteren door een nogal vervelende pensionklant(iemand die zich overal mee wil bemoeien maar zelf eigenlijk nooit komt en een verzorger heeft en eigenlijk ook niks van paarden afweet)aangesproken dat hij het schandalig vond dat mijn paarden niet meer hooi kregen?
Ik natuurlijk boos, zeg ''ik heb met paarden gewerkt en heb Deurne gedaan en zelfs de DA zegt dat ze er goed uitzien, wat denk je wel niet?''
Was er helemaal verdrietig van, wat vinden jullie?
Deze vraag staat los van het extraatje dat ik wil voeren