Wat extra voeren in de wintermaanden, jong paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat extra voeren in de wintermaanden, jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 08:45

Hoi allemaal,

ik heb 2 jonge paarden, een 3,5 jarige haflinger en een 2,5 jarige andalusier, allebei ruin.

Wodan (haflinger) is momenteel zadelmak en word 2x in de week gereden, 1x een flinke bosrit met vooral stap en draf werk, 1x een half uur rijden in de bak thuis en als het weer het toelaat word hij nog 1x per week gelongeerd met of zonder bijzet.

Juan staat nog gewoon lekker op de wei, en gaat meestal 1x per week mee wandelen aan de hand om hem zo aan alles te laten wennen.

Wat krijgen ze momenteel te eten;
Ik voer basis brok en mueslie zonder haver van Havens.

Wodan 2x per dag brok en mueslie(totaal ongeveer 1,5 kilo per dag)naar het rijden krijgt hij altijd wat extra's
Wodan 3x per dag hooi, ongeveer 4 a 5 kilo per dag
Wodan staat sinds kort op stro, stond eerst op vlas

Juan 2x per dag brok en mueslie(totaal ongeveer 2,5 kilo per dag)
Juan 3x per dag hooi, ongeveer 5 a 6 kilo per dag
Juan staat sinds kort op stro, stond eerst op vlas en heeft deze zomer alleen in de wei gelopen bij mijn schoonzus

Geregeld krijgen ze beide wat droog brood, wortels, appels.
Ze staan van sóchtends 9 a 10 uur in de winterweide, hier staat wel gras maar erg kort.
Sávonds om 6 a 7 uur gaan ze naar binnen

Wodan en Juan zien er beide super uit, Wodan is goed op gewicht, Juan was wat schraal doordat hij op de weide niet genoeg eten kreeg door een dominante merrie, vandaar dat hij nu weer bij ons staat.
Mager was hij niet, de DA vond hem perfect al vond ik hem wat schraal maar hij is natuurlijk nog jong en groeit ook zo nu en dan.
Wodan was te dik, maar is nu weer op goed gewicht.
Eerst kreeg hij teveel hooi doordat hij in een binnenstal op vlas stond en zich anders stond te vervelen, nu heb ik 2 buitenboxen met weide/paddock waarin stro ligt wat dus ook iedere dag word gemest en dan word er schoon stro bijgedaan.

Ik wil nu graag iets extra's voeren in de wintermaanden, ook voor Wodan naar het werk aangezien we in Januari gaan lessen.
Iets waarin een goede buikvulling is maar niet extra krachtvoer, voor Wodan is dit niet goed en Juan word bij teveel krachtvoer heel vervelend en kan dan zijn energie niet meer kwijt.
Nu dacht ik zelf aan iets van mais?
Het mogen oof 2 verschillende voeders zijn, iets voor Wodan en iets voor Juan, aangezien Wodan niet teveel eiwit en suiker mag hebben daar hij een sober ras is en Juan zou dat juist wel wat extra's mogen hebben zodat hij iets dikker word.

extra hooi voeren is bij bij Juan geen optie omdat hij het dan niet opeet en door de stal loopt, daarom krijgt hij zijn portie ook in 3x per dag

Zou dat mais vlokken voer van de koeien niet iets zijn voor Juan?
En geplette mais voor Wodan?
Of iets van pulp, of slobber?

Het is als extra op hun gewone voerschema, dus kom maar op met advies Haha!

Vinden jullie dat ik te weinig voer?
Ik sta namenlijk op een stal met voornamenlijk hobbyruiters die weinig verstand van paarden hebben, ze bedoelen het allemaal goed Knipoog
Alle andere paarden bij ons op stal zijn structueel te zwaar, de DA heeft hier laatst npog een gesprek met ieder over gehad maar hieraan geven ze geen gehoor.
De andere paarden worden weinig beweegt, krijgen vaak wel 4 kilo brokken of nog meer, haver, mueslie en noem maar op per dag.
Verder krijgen ze ontzettend veel hooi wat in de meeste gevallen niet word opgegeten maar ook door de stal word gegooid en dus
sávonds met mesten op de mesthoop gaat.

Nu was de DA laatst bij ons op stal(2weken geleden)om de tanden van Wodan te doen en die gaf nog aan dat mijn paarden er super uit zagen, mooie vacht, goed gewicht en zijn happy.

Maar.....nu werd ik gisteren door een nogal vervelende pensionklant(iemand die zich overal mee wil bemoeien maar zelf eigenlijk nooit komt en een verzorger heeft en eigenlijk ook niks van paarden afweet)aangesproken dat hij het schandalig vond dat mijn paarden niet meer hooi kregen?
Ik natuurlijk boos, zeg ''ik heb met paarden gewerkt en heb Deurne gedaan en zelfs de DA zegt dat ze er goed uitzien, wat denk je wel niet?''
Was er helemaal verdrietig van, wat vinden jullie?

Deze vraag staat los van het extraatje dat ik wil voeren Knipoog

Mar_84

Re: Wat extra voeren in de wintermaanden, jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:54

Van mais worden paarden dikker.Dat wordt meestal gevoerd als een paard iets te dun is.En voor zover ik weet ziten er best wel wat suikers in.

Wat ik mijn paarden soms extra geef is slobber mash van havens met een schep zemelen.Of slobber mash geschikt is voor je haflinger weet ik niet.

Wat je ook kan doen is 2 handjes muesli en een volle schep zemelen.Dit is toch iets extra's zonder dat ze teveel binnen krijgen.

Wat betreft de hoeveelheid kracht en ruwvoer vind ik dat je voldoende voert.En je da zegt dat je paarden er goed uit zien dus dan zou ik van je stalgenoot niet te veel aantrekken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:27

@Mar_84, voor Juan zou ik ook best wel iets willen voeren waardoor hij makkelijker op gewicht blijft.
Ik moet nu altijd goed opletten doordat hij direct invalt als hij een flinke groeispurt krijgt, dus iets waar hij dikker van word en blijft zou voor hem wel goed zijn.

Maar voor Wodan zou dat dan niet goed zijn, mueslie krijgt Wodan al bij de brokken, misschien eens voor zemelen kijken dan.

Vraag me af hoe het met Lucerne zit?

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:06

Dan zou je bv voor juan een beetje maisvlokken of meel erbij doen.

Voor Wodan misschien voerpenen (mangelpenen)?

Van lucerne weet ik niet zo veel van af.Ik heb het 1 keer gehad en bij mij zat er melasse in dus suiker.Ik weet niet of het bij alle merken is.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 15:32

Ja melasse wil ikl dus vooral voor Wodan ontwijken.

Voerpenen, ken ik niet, ga eens even googlen, ben goed opzoek naar maisvlokken maar om de een of andere reden kan ik ze hier nergens krijgen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:42

Wat je in Deurne leert is zeker niet altijd het allerbeste voor een paard Sigaar

Biks en mueslis zijn slecht voor paarden omdat ze voor het grootste gedeelte uit zetmeel en suikers bestaan. Die zijn slecht verteerbaar. Zo slecht als gras (cellulose) voor óns te verteren is, zo slecht zijn zetmeel en suikers voor paarden te verteren.

Mais staat ook bol van de zetmeel.

Ik zou toch kiezen voor meer hooi voeren. Als je dat echt niet wil, kan je je paard geweekte bietenpulpbrok geven (inlandse pulpbrok) dat zit stikvol cellulose en bevat weinig suiker, met eventueel wat zemelen.

In hooi zitten voldoende vitamines en mineralen, mits je genoeg hooi voert. Vul anders de calculator even in uit mijn onderschrift.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 08:12

@Arabesk, het is niet zo dat ik niet meer hooi wil voeren Knipoog maar meer hooi wil Juan net eten.
Het maakt niet uit wat voor hooi ik voer op een gegeven moment hoeft hij het niet meer en loopt het door zijn box dus dat heeft geen zin.
Dat was uiteraard de makkelijkste oplossing.
Wodan zal ik niet snel nog meer hooi geven omdat hij ontzettend snel dikker word en hij daar last van krijgt aangezien hij een koudbloed is.
Maar goed, ze krijgen niet veel mueslie, het word vermegt met de basisbrok, en ik geloof niet dat ik ze slecht voer krijg denk wel dat de meningen hierover verdeelt zijn.

Ik ga even je natuurlijke voedingscalculator invullen, ben wel benieuwd, wie weet wat eruit komt en altijd leuk om in te vullen.
Bedankt voor je reactie!