Kale plek op borst na schilfers, wat kan dit zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wardie

Kale plek op borst na schilfers, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 00:38

Sinds een aantal weken heeft mijn Friese merrie last van schilfers op de borst. Eerste tijd leek ze hier ook geen last van te hebben, wel regelmatig met Bethadine gewassen en zalf opgesmeerd. Toen ik 3 weken geleden van een paar daagjes weg thuiskwam had ze een kale plek op haar borst geschuurd. Huilen De veearts kon er niets van maken qua mijt, schurft, rainrot, mok, (ze jeukte ook met de benen) etc. en dacht dat ze een droge huid had gehad, waardoor schilfers, waardoor jeuk, waardoor nu kale plek. Wardie heeft een corticosteroid injectie gekregen tegen de jeuk (weet niet wat precies, heb nog geen rekening gezien) en ik moest het vet houden door er 2dd teatree olie op te smeren. Ruim 2 weken is er geen verbetering, (maarja, haren groeien niet snel..) en ook geen verslechtering te zien geweest. Tot gister... Nu heeft ze 3 grote kale plekken op de borst. Kon wel janken toen ik het zag! Huilen Er hangen echt stukjes vel met haren en schilfers los.
Morgen dus weer veearts bellen want ik ben er niet gerust op dat het alleen maar een droge huid geweest is als ik het nu al bijna 3 weken dagelijks vet loop te houden...
Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Ze heeft nog nooit eerder last van mok, zomereczeem of wat voor vorm van jeuk of schuren gehad, er is geen verandering qua voer o.i.d. geweest, ze wordt regelmatig ontwormd, etc.
Het enige wat ik qua verandering kan bedenken is dat ze minder beweging heeft gekregen de laatste 2 maanden door het slechte weer, dus natte bak en door grote drukte met studie van mij. Maar ze loopt wel overdag buiten met andere paarden. Maar het lijkt me stug dat dit door verveling oid komt..

Ben benieuwd of jullie een idee hebben, dan kan ik dat ook aan de veearts vragen evt.
Alvast bedankt voor het meedenken want ik begin me behoorlijk machteloos te voelen en ben ook nog eens bang dat ze straks ziek wordt met die kale borst! (Ze heeft wintervacht, gebruik nooit dekens..)

Mjay

Re: Kale plek op borst na schilfers, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:40

is het geen schimmel? en heeft ze een deken op? mijn pony kan bijvoorbeeld niet tegen bepaalde soorten onderleg of vullen van halsters en/of dekens daar wordt ie ook kaal van

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 00:43

Veearts maakte er geen schimmel van toen.. En nee, ze draagt geen dekens, alleen een zweetdeken na het rijden. Maar ze heeft dus ook geen nieuwe spullen gekregen ofzo, er is eigenlijk niets veranderd.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:46

Zaten de schilfers ook op de huid vast of echt alleen in de vacht?

Een paar hebben dat bij ons gehad in de zomer, de schilfers zaten op de huid bij borst/nek gedeelte. Als je erover borstelde haalde je ze wel los maar een bleven nog schilvers zitten.
Dit was toen volgens de dierenarts een bacterie, na een antibiotica kuur waren ze ervanaf. Anders misschien eens een kweek laten nemen morgen door de dierenarst? dan kan hij een bacterie in iedergeval uitsluiten mocht dat het niet zijn..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:48

jeetje wat vervelend zeg..... kan dr zo ook niet zoveel van maken... hoop dat je va nu wel wat kan vinden en anders misschien toch maar voor de zekerheid voor schimmel behandelen? of dat met de VA overleggen.... je hebtvan die mooie rollertjes van imaverol waarmee je plaatselijk kan behandelen maar dat zou ik echt met je DA bespreken en absoluut niet gebruiken in een open wond!

of anders misschien een tijdje met biotex wassen?

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 00:51

Het zit zowel in de vacht en je ziet ook huidschilfers die nog aan de huid vastzitten zegmaar. Ik kan ze met een zachte borstel heel voorzichtig eruit borstelen, maar dit vind ze niet fijn en er blijven altijd wel schilfers achter. Als ik de borst invet met de teatree lotion dan blijven er ook schilfers en haren aan mijn vingers plakken.. Bedankt voor de tip Twinducklin, zal het morgen inderdaad eens aanroeren..

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 00:52

Gelukkig zijn het nog geen open wonden nee, zo ver schuurt ze gelukkig niet. (althans, ik ga er vanuit dat het door schuren komt, heb het haar eigenlijk nog nooit zien doen...) Lastig hoor...
Mjay, ook bedankt voor het meedenken!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:55

Het klinkt eigenlijk wel hetzelfde.. Ze hadden er ook jeuk aan maar vonden het inderdaad niet prettig als je eraan zat. Het is ook lastig zien met de wintervacht vond ik ( bij ons waren het jaarlingen die 24/7 buiten liepen en dus ook al een goede vacht hadden ). Als het dat is, waren ze er met 10 dagen antibitica vanaf.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 01:00

Zou fijn zijn!! Ga ze morgenochtend in ieder geval maar weer bellen en hoop dat er een oplossing komt want ik vind het vreselijk om haar zo te moeten zien..

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 09:45

Veearts kan pas morgen komen, dus moet nog even geduld hebben..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:51

toch raar dat de da niet eens begint met en schraapseltje te nemen....inplaats van corticosteroiden injecties....en allerlei zalfjes....dit blijft gokken..

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 09:53

Nou, ik wilde er inderdaad wel om gaan vragen morgen mocht hij er zelf niet mee komen! Bloos

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:08

Veearts is geweest vanmorgen, maakte er toch een schimmeltje van. Dus paard moest er aan geloven en is van top tot teen gewassen met Imaverol. Ook al mijn spullen zijn er mee gewassen en moet nu iedere 4 dagen haar borst er mee wassen en het moet met 2 a 3 weken over zijn. Ik hoop echt dat ze een goede diagnose hebben gesteld zodat het kan gaan genezen!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:49

Nou, inmiddels 3 keer met Imaverol gewassen en de plek ziet er op zich rustiger uit, geen losse schilfers en vellen meer, alleen sinds vandaag ineens nog een kale plek erbij! Verdrietig Weet iemand of dit voor kan komen bij schimmel of zou het toch iets anders zijn omdat de kaalheid uitbreidt? Dacht eerst echt dat de Imaverol de oplossing was, maar nu er ineens weer een plek opduikt ben ik er niet zo zeker meer van!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:21

Dit lijkt op wat mijn paard had, die had het op de rug. Dachten ze ook aan schimmel, uiteindelijk bleek het een ontsteking te zijn die met antibiotica zo over was.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:01

Ja daar had Twinducklin ook al over en heb dit ook aan de veearts voorgelegd, maar hij vond het absoluut een schimmel en na 2 a 3 weken moest het over zijn. Ben nu ruim een week bezig en er was echt wel verbetering te zien omdat er nu geen schilfers meer waren, maar nu ineens een nieuwe kale plek erbij!
Begin een beetje wanhopig te worden nu!! Huilen

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:53

Hebben ze het ook op kweek gezet? Hebben ze bij mijn paard wel gedaan en daar kwam dus ook uit dat het geen schimmel was..

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:33

Nee dit hebben ze niet gedaan, hij was er echt van overtuigd dat het schimmel is. Nou geloof ik dat op zich wel omdat de behandeling wel wat aan lijkt te slaan, ik vraag me alleen af of het mogelijk is dat het eerst nog wat uitbreidt? Qua schilfers is er niets meer te zien, er is alleen een kale plek bijgekomen die er ook anders uitziet dan de plek die ze al had.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 02:10

Ik weet niet of het kan, weet wel dat mijn da toen zijn dat als het geen schimmel was maar een bacterie er niet met imevarol gewassen mocht worden, vandaar de kweek. Maar neem aan als de schilvers weg zijn dat het dan toch schimmel was? Kan schimmel zich niet ook uitte in kale plekken?

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 15:38

Nou, ze zijn niet helemaal verdwenen hoor, ik mag het maar om de 3 a 4 dagen wassen met Imaverol en de eerste 2 dagen zijn er geen schilfers maar op dag 4 is ze echt weer aan de wasbeurt toe zeg maar! Alleen de kale plekjes die er bij gekomen zijn daar zitten geen schilfers bij..
Ik kijk het nog een weekje aan en als ik dan niet het idee heb dat het voldoende helpt dan bel ik de veearts opnieuw!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:42

Ik heb dit bij mijn Tinkerjaarling. Gelukkig niet hele grote kale plekken, maar wel duidelijk kaal, haaruitval, hele borst vol bultjes en korsten. En ontzettend veel schilfers... Zij heeft van de DA een injectie met dectomax gekregen. Dat is tegen schurft. Blijkbaar was het geen schurft, want dan had het weg moeten zijn.

Ik heb een week of wat terug nog eens gekeken en gewassen met Betadine. Het hele schilferige was er toen wel vanaf, maar weg was het niet. Moet eigenlijk vandaag of morgen nog eens een keer goed kijken hoe het er nu bij staat, maar ik ben er meestal 's avonds en dan is het donker.

Als het nog niet beter is ga ik het wel op kweek laten zetten... Overigens was mijn DA er juist van overtuigd dat het géén schimmel was Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:47

Wardie...vergeet niet je borstels enzo.ook in de imaveral te doen,maar dat wist je waarschijnlijk al...

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 21:20

Ja die hebben ook al een emmer Imaverol gezien, maar hoe vaak moet je dat eigenlijk herhalen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:22

Paard eet wel eens een grasje buiten het hek?
Heb je toevallig prikkeldraad in je hek?

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 11:49

Nee, er is hier nergens prikkeldraad, veel te gevaarlijk!