hoesten , op rust zetten of juist bewegen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger4me

hoesten , op rust zetten of juist bewegen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 12:37

Mijn paard hoest sinds 3e week oktober. Eerst met veel snot(geelgroen) en ook in rust. Het was al snel duidelijk dat het om een virus ging wat hij heeft meegenomen van z'n stal waar hij tijdelijk heeft gestaan , want z'n maatje begon een ruime week daarna ook.
Veearts erbij geweest , eerst alleen ventipulmin gehad omdat hij geen koorts had. Een week later kreeg hij wel koorts en toen op de antibioticum gezet ( 10 dagen) en sputolysin.
Advies toen was op stal laten , hij heeft een frisse stal met veel buitenlucht en niet rijden. Kuur is nu al enige tijd afgelopen en hij hoest niet meer in stilstand. Nu ben ik vandaag weer gaan rijden , veel stappen en een klein stukje draven maar hij hoest nog steeds Verdrietig . Weet niet zo goed wat ik moet. Je hoort zoveel verschillende verhalen ; de een zegt absolute rust , de ander zegt lichte arbeid om het slijm los te krijgen. Hij is ondanks het hoesten wel heel voorwaarts , heeft geen grote neusgaten en komt niet doodmoe terug. Ga morgen de veearts maar weer bellen wat zijn advies is maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

trustHim

Re: hoesten , op rust zetten of juist bewegen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:39

bij ons op stal lopen op moment ook een paar paarden met virus, hoesten. die krijgen antibiotica en mogen half werk doen. schijnt goed te zijn om het slijm in de longen los te maken

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:40

Gewoon lekker stappen zou ik zeggen, dat het los komt. Bewegen in normale mate ( geen zweet ) kan in dit geval niet echt kwaad denk ik
Maja dat is mijn mening, en ik ben geen vee-arts Haha!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:41

Mijn haf hoestte ook en heeft ook Ventipulmin (of zo) gehad. DA gaf toen ook het advies om haar een week of drie op rust te zetten. Daarna was het hoesten niet meteen helemaal over. Af en toe nog een kuchje. Nu geef ik haar al een week of drie foenegriek en hoest ze bijna helemaal niet meer. Eerlijk gezegd zou ik niet durven zeggen of je wel of niet kan rijden. Zelf doe ik het niet omdat ik er geen goed gevoel bij heb. Maar ik zou het morgen aan je DA vragen. Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:50

mijn veearts zegt,niet rijden als je paard hoest,en pas weer aan het werk zetten als het helemaal beter is,mijn paard is gevoelig op aar luchtwegen,zelfs 1 keer dicht tegen de dampigheid aan gezeten,inderdaad morgen je veearts weer leten komen,en dan zal ze waarschijnlijk weer een kuur krijgen,ventipulmin werkt over het algemeen erg goed,maar het is weer schadelijk als ze het te veel nodig hebben,als die van mij begint te hoesten,is dat meestal rond deze tijd van het jaar,en merk dat vaak als ik aandraaf,meestal een of twee kuchjes,en ik stop dan gelijk,laat haar een week niks doen,dan alleen maar op de wei,en savonds weer naar binnen,als ik wel door zou rijden,geeft dat een grotere kans op schade,elke keer als ze hoest krijgen haar longblaasjes een opdonder,wat ik verder wel doe,is aan de hand stappen,maar niet erop.verder voer ik haar kruiden bij,die speciaal zijn voor hoestende paarden,en het hele jaar door krijgt ze foenegriek bij haar brok.
sommige mensen rijden door,zelfs op advies van hun eigen veearts,maar ik doe het niet.zelfs geen licht werk,ik ga er gewoon niet opzitten als ze hoest.
frisse lucht is erg belangrijk,als het kan overdags de hele dag op de wei,die van mij staat op vlas,en krijgt goed hooi.
zo veel mogelijk uit het stof houden.

succes met je paard,en laat morgen maar wat weten als je veearts is geweest.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:43

Als je paard gewend is om training te hebben zou ik blijven trainen maar dan nu een stuk korter en absoluut niet in het zweet werken. Tenzij je merkt dat ie tijdens de draf en een galopje echt last heeft met hoesten, dan gewoon lekker veel stap oefeningen doen.
Een lekker stuk gaan wandelen met je paard is misschien ook een idee Lachen

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:06

Foenegriek geef ik nu ook sinds twee weken . In het land kan helaas niet waar ik sta. Er is wel een stukje waar ze in kunnen maar dat is een en al modder waar hij in wegzakt tot over de kogel. Er is ook een stuk verhard ( betonplaten) maar die zijn spekglad als het vriest. In de stal is wel veel frisse lucht , boxen zijn in stal waarvan de voorkant helemaal open is. Daarom was het advies van de veearts om hem op stal te laten toen ze echt hoestte en snotterde.Veearts zei dat de stal in orde was. Ik voer altijd al kuilvoer dus daar kan het ook al niet aan liggen en hij staat op vlas. Wordt er een beetje moedeloos van

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:36

Ook mijn DA geeft aan dat een paard dat hoest niet bereden kan worden.
Stapritten, en af en toe wandelen voor de frisse lucht is wel gewenst, maar verder niet. Als je paard hoest en je laat hem inspannen, gaan er blaasjes kapot in de longen. Deze herstellen niet meer, en kan je paard niet volledig meer ademhalen. Er wordt ook niet voor niets gezegd dat je niet moet rijden met een hoestend paard, hoesten is één ding, dampig is nog erger. Lachen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:24

zijn iid verschillende meningen over, bij mijn paard zij de ene arts 3 weken stil zetten en de ander gewoon rustig rijden (niet in het zweet en 'geen grote neusgaten' om het zo maar ff te omschrijven). Mijn eigen ervaring is iid ook rustige arbeid, rust roest en bij het 3 weken stilzetten zonder weidegang gaat de conditie hard achteruit en daar knappen ze ook nooit echt goed van op.

Fenegriek valt, althans in mijn ogen, onder de categorie baat het niet, schaadt het niet. Dus daar zou ik niet teveel van verwachten.

Maar goed, ben ook geen DA...

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:20

Wat foenegriek betreft, dat dacht ik ook : baat het niet het schaadt ook niet... Maar ik moet eerlijk zeggen (en ik ben vrij nuchter hoor!), dat ik toch het idee heb dat het wel wat doet! En het kost geen dr.... dus ik blijf het gewoon de hele winter doorvoeren. Knipoog

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:52

Foenegriek heeft bij ons altijd goed effect! en niet rijden nee Lachen

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:01

Vandaag veearts gebeld. Deze blijft erbij ; absoluut gewoon op stal houden , eventueel af en toe een wandeling aan de hand en verder niets. Voordeel is wel dat mijn stal voldoende fris is om op stal te kunnen blijven. Weer twee weken en dan maar weer kijken of het beter gaat. Hij heeft het gewoon flink te pakken gehad en als ik niet wil dat hij chronisch blijft hoesten echt absolute rust.
Dat ga ik dus ook maar gewoon doen , gewoon geduld hebben tot het over is en wel regelmatig temperatuur opnemen om te kijken of hij geen koorts krijgt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:04

Geen werk laten verrichten! Hoogstens aan de hand stappen. Als je een paard dat hoest door laat rijden kan dit omslaan in een chronische kwaal. Zorgen voor een goede schone stal met goede doorluchting.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:10

Foenegriek moet je absoluut niet geven. Dat heeft een hoestonderdrukkende werking. Je paard hoest hierdoor het slijm wat hij toch kwijt moet niet op. Het verzacht de hoestprikkel en geeft daarmee een heel vertekend beeld.
Je paard lekker buiten laten lopen, bij fatsoenlijk weer tenminste, en lekker wat stappen of kort draven kan absoluut geen kwaad. Beweging stimuleert ook de slijmverwerking. Je paard hoest niet voor niets, moet toch het slijm kwijt zien te raken.
Als het zo blijft zou ik eerst eens laten scopen voordat je aan een volgende lading medicijnen begint. Dan kan de Da ook zien waar het zit en wat er zit.
Mijn fjord heeft eigenlijk ieder najaar wel wat last van hoesten, die laat ik altijd spuiten met een ontstekingsremmer en geef ik daarnaast Hippoveyxin pulmo, een kruidensiroop die de slijmverwerking stimuleert.
Van Ventipulmin ben ik geen voorstander tenzij de klachten echt heel ernstig zijn.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 07:48

Wat wordt er precies onderzocht bij scopen ? De veearts had het er ook al even over dat als het niet over zou gaan dit misschien nog een idee zou zijn. Alleen zei hij ook dat meestal na de scoop werd besloten tot 10 dagen cubarmix en 2 tot 3 weken sputolysin en dat hebben we dus al gedaan.
Wat kan er nog meer bekeken worden? Van foenegriek dacht ik juiste dat het hielp slijm op te lossen Verward Veearts gelooft trouwens niet zo in foenegriek

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:06

Hier precies hetzelfde. Maar mij DA zei vooral lekker naar buiten! Dan blijven ze in beweging! Rijden doe ik heel rustig aan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:11

Heel erg belangrijk is om in elk geval NIET in het zweet te rijden, dat resulteerd 9 van de 10 keer in een longontsteking.

Gewoon lekker buiten stappen en wat draven moet geen kwaad kunnen. Maar houd het paard droog!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:31

Bij scopen bekijken ze de longen van binnen. Gaan met een slangetje met een cameraatje erin via de neusgaten naar binnen. Daarmee kunnen ze zien waar het zit en wat er zit en afhankelijk daarvan de behandeling vaststellen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:41

Sythaa, Hippoveyxin pulmo heb je daar een website van oid?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:09

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:10