Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Mist schreef:Informeer eens naar Tildren bij je DA, dat schijnt bij beginnende spat hele goede resultaten te boeken. Verder kun je de hoefsmid vragen haar aan dat been wat "binnendoor" te zetten om haar te helpen die beweging te maken.
Spat komt voor in het spronggewricht, dat zijn 3 schijven die op elkaar zitten, maar feitelijk weinig doen aan buiging. Het dichtgroeien van 1 of meerdere schijven is wel pijnlijk, eenmaal dicht is de pijn ook weg.
Mijn nu 26jarige merrie brak door een trap van een ander paard (toen ze 18 was) haar griffelbeentje waardoor spat ontstond in 1 schijf, ze heeft 4mnd in de wei gelopen, daarna was alles weer goed. Sommige paarden doen er echter jaren over om dat te bereiken. Vooral niet stilzetten, zoveel mogelijk vrij laten bewegen.
moonfish13 schreef:Wat is in godsnaam een wandelpaard?
aerdenhout1 schreef:Spat geeft inderdaad dagen goed en dagen slecht. Een goede smid kan er vaak wel veel aan doen. Speciaal spatbeslag zal allicht helpen. Met de middeltjes die tegenwoordig in de handel zijn zou je je paard nog jaren moeten kunnen rijden.
Maar misschien kan je een second opion vragen? Maristj schreef:operatief is er niks aan te doen zei hij
Maristj schreef:toch niet dat ik kan zien, kheb daar geen goed oog voor
maar nog niks heel abnormaals gezien
alleen op de fotos zie je 2 scherpe haken zitten
nikitabanana schreef:Maristj schreef:toch niet dat ik kan zien, kheb daar geen goed oog voor
maar nog niks heel abnormaals gezien
alleen op de fotos zie je 2 scherpe haken zitten
ja precies, ja bij mijn pony kon er ook niks meer aan gedaan worden, maar die heeft er ook flinke buld bij aan.. dus mijn pony is wel einde verhaal helaas.. maar ik las speciaal beslag? zou dat echt helpen? ook in verdere stadiums??
Jennyxx schreef:Op paarden met haken kan je meestal niet meer rijden. Deze haken kunnen operatief verwijderd worden, maar dan komen ze vaak harder nog terug. De botoplossende vorm kan je soms stoppen met Tildren. De botwoekerende vorm kan de gleuven van het spronggewicht doen dichtgroeien, waardoor de pijn verdwijnt. Aan haken is vaak niks te doenMaar misschien kan je een second opion vragen?
Maristj schreef:en heeft toen fotos getrokken (al de 3e serie, er waren al 2 dierenartsen voordien bijgeweest)
nu blijkt dus dat ze spat heeft..
rechtsachter is het ergst