Help! Ziek paard, weinig eetlust, drinkt niet, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Help! Ziek paard, weinig eetlust, drinkt niet, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:11

Hallo allemaal, ik heb een dringend verzoek om op dit topic te reageren want er is kans dat het slecht kan aflopen!!
Ik kwam gisteren op de manege en mijn verzorgpaardje heel ziek, er hing een onderzoekshandschoen met mest en die zag er niet al te best uit (leek wel koeienvlaai). Toen hoorde ik van andere mensen dat ze ziek was en dat ze niet at. Ik heb toen meteen contact met de eigenaar opgenomen en die bevestigde het verhaal. Ze heeft bijna geen eetlust, ze eet alleen hooi en stro. Ze drinkt niet en ze heeft gistere een klein beetje slobber op. Ik hoop dat ze nu alles op heeft gegeten maar dat zie ik vandaag. Het gekke is, dat het geen koliek is, haar temperatuur is niet verhoogd en ze staat gewoon doodstil op stal. De eigenaar en ik zaten aan een maagzweer te denken maar de symptomen wezen niet in die richting. De dierenarts weet het eigenlijk ook niet maar denkt dat er zand in haar darmen zit. Huilen

Nu is mijn eigenlijke vraag: weet iemand misschien wat dit echt is en hoe we haar zo snel mogelijk kunnen laten drinken en misschien ook wat eten....!!!
ALVAST BEDANKT x Kel
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 15-12-08 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

bromfiets

Re: Helppp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:13

Staat ze niet aan een infuus dan? Het lijkt me dat uitdroging geen toegevoegde waarde heeft...

Heel veel sterkte en ik duim mee dat ze er weer boven op komt Ach gut

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:18

Als ze verslechterd lijkt het me ook beter om de kliniek in te schakelen om uitdroging te voorkomen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:05

Paardje eet nog wel hooi en stro?
nou dat is dan wel goed nieuws.
Die onderzoekshandschoen, hebben ze er niet water bij gestopt, om te kijken of paard zand in zijn darmen heeft?
Krijgt ze nog te drinken uit een automatische drinkbak? of een emmer?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:52

Zolang ze blijft poepen zijn in ieder geval de darmen nog in werking. Het is erger als die stilstaan! Liever natte en dunne poep dan helemaal geen poep.
Als het te lang duurt idd naar kliniek. Maar daar zal de DA toch wel over beginnen neem ik aan...
Hopelijk komt het goed. Hou je ons op de hoogte?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:19

MaaikeMo schreef:
Die onderzoekshandschoen, hebben ze er niet water bij gestopt, om te kijken of paard zand in zijn darmen heeft?

Wat maaike zegt zet mij wel aan het denken....
Hier zijn ook een aantal paarden aan de spetterpoep / diare.
Vermoeden is het KOUDE water wat ze drinken uit hun automatische waterdrinkbakjes Lachen

Maar als het alleen jouw paard is die zo ziek is, hoop ik dat het allemaal goed komt. Geruststellend is dat ze wel hooi en stro eet. Is het misschien een jong paard die nog aan het wisselen is?

Kelnardo

Re: Helppp!!!, kuche,proeste....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 12:14

Pff, gelukkig weten we nu wat ze heeft. Ze heeft een fikse keelontsteking en daarom at ze niet omdat het zo zeer deed. Nu heeft ze medicijnen en nu maar hopen dat die helpen. Ze heeft nog steeds bijna niks gegeten of gedronken Huilen . Als ze maandag niet opgeknapt is moet de eigenaar nogmaals de DA bellen. Nu heb ik alsnog een vraagje. Mijn paard hoest de laatste tijd nogal. Dit heeft hij pas eventjes en meestal is het naar een goeie kuch over maar gistere deed hij het best veel. Ik dacht eerst dat het door het stof kwam en ik heb al fenegriek gehaalt en ik ga nu ok mijn hooi wat vochtig maken. Hij heeft ook lichte neusuitvloeiing mar die is tot nu toe nog helder. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. Is het een soort verkoudheid, of virus en is het met fenegriek op te lossen of moet ik ook de DA bellen? Ik wil eigenlijk nog een paar dagen wachten om te kijken of het vochtige hooi misschien helpt... Heeft iemand een idee?? Verdrietig

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:55

Als jij keelpijn hebt, hoest jij ook Knipoog
het is een virus: zoals je zegt lichte neusuitvloeiing en helder..
het is natuurlijk wel goed om dan je hooi wel nat te maken, om meer hoesten te voorkomen. de keel is nu al heel gevoelig

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:58

t paard heeft een keelonsteking...... dus daar prutsmutsen hoesten en neusuitvloeing bij....

VDB

Re: Helppp!!!, kuche,proeste....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:35

Is zijn temperatuur veranderd?
Het is duidelijk dat hij nu verkouden is. Zeker nu je zegt dat hij nu vaker hoest. Het is er ook echt een weertje voor. Heldere neusvloeing mag geen kwaad kunnen gezien de vrieskou nu.
Oppassen met het voeren van Foenegriek korrels. Teveel Foenegriek is erg link. Als je vandaag zou beginnen met voeren van Foenegriek, zal het pas na een week of twee echt EFFECT hebben. Het wordt dezelfde dag wel opgenomen in het bloed maar voordat het echt door het hele lichaam werkzaam is duurt best lang.

Misschien je trucken-doos opentrekken en een biks slobber maken met kleine stukjes appel erin en die geven met een lauwe water temperatuur (verzachtend voor zijn keelontsteking, koud water is nu niet lekker met dit weer)

Belangrijkste is dat hij nu goed eet maar ook goed drinkt (werkt je automatische waterbakje met deze vrieskou?) Knipoog
Ik weet niet in wat voor stal hij staat maar zodra je het hooi gaat nat maken KAN het hooi ook bevriezen.

Niet op de tocht zetten en nu hij verkouden is misschien ook niet in het zweet werken? Lachen

EDIT: Ik zie dat het een ZE / merrie is Haha!

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:09

Nee ff verduidelijking, mijn paard is een ruin en mijn verzorgpaardje die de keelonsteking heeft is de merrie, ik heb gewoon fenegriek poeder gehaald en hij staat in een buitenstal dus het zou idd kunnen dat het hooi bevriest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:43

Downhill schreef:
MaaikeMo schreef:

Wat maaike zegt zet mij wel aan het denken....
Hier zijn ook een aantal paarden aan de spetterpoep / diare.
Vermoeden is het KOUDE water wat ze drinken uit hun automatische waterdrinkbakjes Lachen

Maar als het alleen jouw paard is die zo ziek is, hoop ik dat het allemaal goed komt. Geruststellend is dat ze wel hooi en stro eet. Is het misschien een jong paard die nog aan het wisselen is?

Krijgen de paarden hooi uit zo'n igepakte baal? Zo ja dan weet ik voor bijna 100% zeker dat het daarvan komt.
Aan de schijterij van koud water lijkt me sterk namelijk.

lonnie

Re: Help! Ziek paard, weinig eetlust, drinkt niet, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:41

het betreffende paard met keelontsteking krijgt gewoon hooi, geen kuil

@kelly: hallo! jij ook op bokt Knipoog

Ik heb leo idd al een paar keer flink horen hoesten, klonk niet echt goed. Zou het even in de gaten houden en anders toch echt de veearts bellen. krijg je waarschijnlijk een kuurtje ventipulmin of cubarmix en dan issie er snel weer bovenop! Wel op tijd doen, voordat het vast gaat zitten of ernstiger wordt