Paard met haarkorstjes op haar lichaam, wie weet wat het is?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

Paard met haarkorstjes op haar lichaam, wie weet wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:46

Hallo

Ik heb een tweejarige gezonde merrie. Nu ondekte ik enkele weken geleden wat korstjes op haar schoft. Als je erover wrijft zijn het precies kleine bubbeltjes. Als je ze dan afkrapt heb je net een bultje van enkele milimeters vast van droog vel met haren in. Er is niets vochtig en er komt geen etter en bloed aan te pas.

De laatste week merkte ik op dat er nu ookal van die bultjes zijn op andere delen van haar lichaam. Ze heeft geen last van zomer exeem en dergelijke.

Ik denk niet dat het schimmel is. Want schimmel zijn eerder grote ronde kale plekken. Aan de symptomen van schurft te zien komt dit ook niet echt overeen.

Nu is de vraag, wie van jullie herkent dit? Verdrietig

Cheiba

Re: Paard met haarkorstjes op haar lichaam, wie weet wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:47

een paard die ik verzorgde had hier regelmatig last van. de dierenarts kon niet met zekerheid zeggen wat het was. ze dacht aan schimmel. maar toen we dit ook bij de oren ontdekten dacht ze weer aan oormijd....

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:49

Mijn paard heeft volgens mij ook iets soortgelijks gehad, durf alleen niet zo vanachter het beeldscherm te zeggen of dit hetzelfde is. Volgens de dierenarts was het bij mijn paard gewoon overmatig talg en kun je dit wegpoetsen. Bij mijn paard was het na een paar keer flink rossen al weg Lachen
Laatst bijgewerkt door Anieke89 op 10-12-08 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:50

mijn paard had dit vorige week ook en het was bij haar dus wel schurft...zij is er ook voor gespoten bij de dierenarts...
edit: mijn paard kreeg bij het wegkrabben wel kale plekken...
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 10-12-08 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:51

Bij mijn paard is het ook niks. Ze heeft het wel vaker, soms op haar hoofd, soms bij haar schoft, soms op haar kont.
De DA zegt dat het ook overmatig talg is Ja .

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:53

kan door de regen komen als ze veel buiten zijn.. die van mij heeft het ook gehad op de benen, onderzocht door homeophaat en dat was een bacterie...

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:56

ik heb op het internet iets gevonden ivm talg/zweetklierbultjes. Dit lijkt me overeen tekomen met hetgene mijn merrie ook heeft:

Talgklierbultjes komen voor op het hele lichaam. De bultjes zien eruit als korstjes en bestaan uit een grijze, vette, poederachtige substantie. Dit kunt u zien door er een bultje af te krabben en fij te wrijven tussen uw vingers. Talgklierbultjes duiden op een overmatige talgklierproductie. Ze kunnen worden verholpen door het paard te wassen met een wavel/teer schampoo en door gist aan het voer toe te voegen. Verstopte zweetklieren kunnen de oorzaak zijn van de bultjes. Was het paard goed.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:00

Jup, dat merk je bij mijnes heel goed, dat fijn wrijven en dan krijg je een soort gruis.
Ik doe er niks tegen, je kunt gaan wassen maar dat ik dweilen met de kraan open, de talgproductie blijft dan gewoon hetzelfde.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:13

Heb onze arabier vorige week geschoren omdat hij ook allemaal korsten kreeg, plukjes vacht met grijs/wit poederig korstje eraan. Mijn welsh heeft als veulen ook zoiets gehad, dat was regenschurft en ik moest hem toen wassen met Betadine. Deze pony had het al toen we hem kochten een paar weken geleden en we hebben hem wel onder een regendeken gehad maar omdat hij het al had is het toch erger geworden. We hebben geprobeerd te wassen maar er was geen doorkomen aan, het deed hem ook pijn.
Scheren ging wel redelijk gemakkelijk op een paar gevoelige plekjes na.
Nu zie je ook dat het toch wel veel heftiger was dan je kon zien/voelen, hij heeft enorm veel kale plekjes.
Ik ben nu nog bezig de laatste korstjes voorzichtig weg te krabben en ga hem dan weer wassen met betadine.
Ben geen voorstander van dekens bij jonge paarden, maar omdat deze al zo kouwelijk deed toen hij kwam had ik hem al onder een regendeken gezet, nu dus een dikgevoerde regendeken. Benen, hals en buik zijn wel ongeschoren trouwens, daar had hij geen plekjes en is wel zo fijn aangezien hij dus wel 24/7 buiten staat.

Ik zou hem in eerste instantie goed wassen met betadineshampoo en even in de gaten houden.

Dezelfde welsh had als jaarling in de winter weer huidproblemen en na alles te hebben geprobeerd kwam er uit biobsie dat hij alleen overmatig talf produceerde, alsof hij in de rui was maar het was midden in de winter Knipoog
Dat heb ik ook gewoon behandeld met betadine en is toen wel overgegaan.

Het kan heel veel zijn maar betadine kan niet zoveel kwaad in elk geval.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:22

Rain rot of regenschurft heet het. Mijn ene merrie heeft het ook gehad, ze stond nl in een natuurgebied zonder bescherming tot 23 oktober.
Gisteravond zelfs nog bezig geweest met korstjes krabben, ze vindt het heerlijk! Wassen met betadine heb ik niet gedaan.
Maar als je een warmwaterspoelplaats hebt dan is dat mss een optie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:44

Knap als het regenschurft is bij mijn paard die binnen staat Clown

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:34

Focussed schreef:
Knap als het regenschurft is bij mijn paard die binnen staat Clown

Juist doordat een van mijn paarden op een trainings stal onder een deken heeft gestaan heb ik die regenschurft besmetting ook op mijn eigen stal gekregen.

Mijn oplossing is:
Wassen met betadine shampo en geen dekens gebruiken.

En ervoor zorgen dat het paard zich goed en sterk voelt.

Op google is er veel te vinden over regenschurft.
Ik ga voor de natuurlijke manier.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:43

Ik gebruik bijna geen dekens, alleen als het echt koud wordt, vandaar mijn reactie.

Maar mijn paard heeft het alleen als hij gaat ruien, van zomer naar herfst en van winter naar lente.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:57

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde probleem gehad (exact zelfde symptomen). En ik sluit me aan bij de vorige berichten; Het bleek wat ze in de volksmond 'regenschurft' of rainrot noemen. Het is geen schurft hoor, maar een soort van bacteriele infectie die gedijd door vocht dat op de bovenkant van je paard blijft liggen. Ik kwam er maar niet van af en het werd ook steeds erger. Uiteindelijk heb ik de dierenarts erbij gehaald. Het was inmiddels zo erg geworden (kont en rug zaten helemaal onder) dat er antibiotica aan te pas moest komen. Verder moest ik haar een keer of 3, 4 wassen met Betadine shampoo. Aangezien dat was met paar graden onder nul (zelfde periode maar dan vorig jaar), heb ik dit jaar het zekere voor het onzekere genomen; dekens erop en nergens last meer van! Ik zou het dus als ik jou was zo snel mogelijk behandelen (betadine shampoo) voordat je paard ook aan de antibiotica moet... En als je twijfelt; dan neem je toch contact op met de DA?

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:09

Mijn paard heeft er dit jaar ook last van en ik moet zeggen het is best hardnekkig? Ik heb contact opgenomen met de DA en die zei dat ik hem het beste kon wassen met betadine shampoo en lauw/warm water omdat dat de bultjes/korstjes weekt. Ik heb dit nu 2 keer gedaan en het ergste is al weg. Meneer gaat als het regent ook meteen naar binnen omdat regen het weer erger maakt! Goed afdrogen met een schone handdoek en ik moest het insmeren met mokzalf (aangezien dit de zelfde soort symptonen heeft als mok). Als het straks weg is en er komen weer haren op de kale plekken doe ik hem toch een regendeken op. Ik vind het niks om hem te wassen met deze koude dagen. Ach gut

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:16

Mijn merrie had dat ook toen ik haar net kocht ...en idd zoals hier al eerder is gezegd is het volgens mij regenschurft. Zoals jij het beschreef had mijn merrie net hetzelfde.
Ik heb weg geplukt wat ik kon & de plekken waar ze het had ontsmet met een spons met een Imaverol-oplossing en na een paar dagen was het weg.
Ik heb even gevraagd aan mij DA was regenschurft nu eigenlijk was ...en hij zei dat sommige paarden met een gevoelig huidje allergisch reageren op de zure, vervuilde regen.
Mijn merrie heeft het nog heel af en toe in de zomer op haar benen na een dagje regenen maar op haar lichaam heeft ze het niet meer gehad.
Ik dompel dan een borstel in een imaverol-oplossing, ga over haar benen en na 2 dagen is het weg. Knipoog

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:19

Die van mij had schimmel. Begon ook met kleine korstjes. Daarna werden de plekken groter.
Korstjes eraf gekrabt en gewassen met Imaverol. Wassen om de 4 dagen en dit minimaal 4x herhalen....
Daarna elke dag even de plekken insmeren met babyolie om de huid te verzachten...
Nu is het over en ze heeft allemaal weer haartjes op de kale plekken gekregen!!!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:25

Mijn anderhalf jarige kreeg ook inene huid schilfers, ook de dierenarts er na laten kijken maar zei dat het vaker bij jonge paarden voor komt. heb mijn kleintje toen gewassen met spul tegen luizen enz voor de zekerheid en gewoon die bultjes laten zitten en afentoe met een borstel erover heen. maar ze zijn nu gewoon verdwenen en hij heeft ook geen last meer van de schilfers.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:27

Ik heb nog een vraagje btw zou het top vinden als iemand hierop even antwoord kan geven:
Op de kale plekken (van rainrot/regenschurft) daar komt toch wel weer gewoon (bruin/zwart) haar?
Ligt er natuurlijk aan wat voor'n kleur je paard heeft? Niet dat het witte plekken (haren)
worden? En hoelang duurd het ongeveer dat die haren weer terug beginnen te komen?

Alvast bedankt,
Groetjes
Lachen

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:50

betadine is dan toch hetzelfde als isobetadine e?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:20

GABY19 schreef:
Ik heb nog een vraagje btw zou het top vinden als iemand hierop even antwoord kan geven:
Op de kale plekken (van rainrot/regenschurft) daar komt toch wel weer gewoon (bruin/zwart) haar?
Ligt er natuurlijk aan wat voor'n kleur je paard heeft? Niet dat het witte plekken (haren)
worden? En hoelang duurd het ongeveer dat die haren weer terug beginnen te komen?

Alvast bedankt,
Groetjes
Lachen

Er komen gwn trg haren in de kleur van de vacht van je paard dus geen witte haren ofzo. Knipoog

denicola

Re: Paard met haarkorstjes op haar lichaam, wie weet wat het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:49

Mijn pony heeft sinds enige tijd ook bultjes, sommigen inderdaad met talgkorstjes die je er zo af plukt maar ook gewoon zo bultjes.

Maar voornamelijk alleen aan de rechterzijde van het lichaam, en dan vooral net voor de flank onder de buik. Niet op de hals niet op de benen en 1 bultje op het hoofd. Ook de linkerkant is zo goed als bespaard gebleven. Zijn de droge bultjes misschien nog in "beginstadium" ?
Als ik lichtjes begon te krabben dan vond hij dat ook lekker, dus het jeukt ongetwijfeld ook.
Dacht dat zijn dek misschien te warm was, heb hem nu een luchtiger dek om gedaan.

Heb hem inmiddels gewassen met Imaverol, hij heeft een gevoelige huid, dus zat er ook al aan te denken om hem eventueel toch nog maar te scheren al is het laat...maar met die dikke plukken haar is het de vraag of de Imaveroloplossing de plekken heeft weten te bereiken.

WIe heeft ervaring / advies ?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:55

mijn paardje had het ook, zat helemaal onder
hij is een paar keer gewassen met imaverol en nu is het zo goed als weg, heeft overigens wel dik 4 weken geduurd geloof ik
nog hier en daar een bultje, maar dat wordt met de dag minder

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:59

Mijn paard heeft dit ook met ruien. Volgens de DA omdat er teveel zand en vuiligheid op de huid zit. Wanneer het paard dan in de rui is, valt het haar op die manier uit. Het kan overigens geen kwaad.

LovesWietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:41

Heb mijn paardje ook gehad,
Kwam door het vele zweten!
Zodra de winter kwam ging het weg...