Binnen laten of toch naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Binnen laten of toch naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:50

Heb het centraal mok topic ook gezien maar daar kon ik eigenlijk geen antwoord op mijn vraag vinden.
Mijn paard heeft beginnende mok en een verdikt been. Nou kan ik hem dus binnen laten staan vanwege een droge omgevingstaan op vlas), maar dan krijgt hij ook geheid dikke stalbenen. Hij is al 18 dus eigenlijk is beweging voor hem ook wel belangrijk. Op de dagen dat ik vrij ben kan ik wel gaan rijden en het buitenzetten beperken maar als ik zelf moet werken moet ik dus kiezen wat ik ga doen. Binnen houden ivm drijfnatte buitenbak of toch ivm beweging buiten zetten?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Binnen laten of toch naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:51

Ik denk dat beweging toch het belangrijkst is ivm de stalbenen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:51

Ik zou hem ook buiten zetten op de dagen dat je werkt. Ook gezien zijn leeftijd. En omdat het beginnende mok is. Wordt de mok erger, kan je altijd nog kijken.

Succes!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:59

Ja het zijn echt een paar hele kleine plekjes. Ik smeer ze wel dik in met zalf voor ik hem in de natte bak zet. En zodra ik hem eruit haal maak ik het been schoon/droog en smeer ik het weer in.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:20

Dikke laag vaseline erop, naar buiten en s'avonds droogfohnen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:20

Vanmorgen toch maar weer naar buiten.....meer mensen die met dit probleem worstelen?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:48

Momenteel heb ik een merrie bij huis staan die ongeveer 11maanden per jaar last van mok heeft. Maar ook met dit nattere weer gaat ze gewoon elke dag de hele dag naar buiten. DA zegt dat buiten in een natte wei/bak/paddock lang niet zo erg is als in hun eigen urine/mest staan. Daarnaast is beweging altijd belangrijk, frisse lucht. Paarden horen zo min mogelijk op stal te staan. Dus ja, ik zou hem naar buiten blijven zetten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:08

Mijn paard heeft ook mok. Maar gaat toch elke dag naar buiten. Hij verveeld zich kapot op stal en dan ga ik hem niet langer dan nodig op stal neerzetten.

En het is al practisch weg. Veel incremen, heb een zinkoxide zalf. Werkt super.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:13

Ik heb ook een paard gereden die mok had maar die stond overdag ook gewoon altijd buiten. Paard bij ons op stal ook! Na die tijd gewoon zorgen dat zijn benen weer enigsinds droog zijn! en evt. eerst wassen met betadine shampoo

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:42

We hebben het bij onze 2 jarige gehad, die kun je ook niet binnen houden. Ik zou zeggen gewoon dikke mop zalf erop en lekker buiten zetten. Kan geen kwaad.
Wel zorgen dat er ook geen vocht bij kan.

savonds nog eens extra drogen met handdoek ofzo en dan weer dik zalf erop.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:41

Bedankt voor jullie reacties! en dus inderdaad meer mensen die hun paarden toch ondanks de mok buitenzetten.
Nou moet ik ook zeggen dat onze buitenbak echt op de schop moet, want die is zo erg verslechterd dat het echt bagger is en ja daar krijg je probelemen als mok van.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:26

Mijn pony staat zelfs dag en nacht buiten op een nat weiland en ze heeft mok Bloos Maar met speciale zalf van de dierenarts blijft het bij een heel klein plekje en wordt het gelukkig niet erger! Ik hoef haar slechts 1x per dag dun in te smeren.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:24

en mag ik vragen wat je er dan op doet? maak je dan een paar keer per dag de benen schoon en droog en smeer je ze dan in?

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:23

hydrocortiderm is echt een super middel tegen mok... maar kan je niet smeren op open wondjes!
te krijgen via de dierenarts.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:11

dat is echt een heel sterk middel wat je alleen krijgt als het echt nergens anders mee over gaat.
Wij hadden ook een goed middel, een zalfje wat vet is dus niet makkelijk eraf gaat. Wordt normaal gebruikt bij honden voor oormijt als ik me niet vergis.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:24

aliealie schreef:
en mag ik vragen wat je er dan op doet? maak je dan een paar keer per dag de benen schoon en droog en smeer je ze dan in?

Een stalgenootje had een paard met chronische mok. Zij heeft zo ongeveer alle middeltjes geprobeerd die er bestaan. Geen van alle hielpen ze. De kliniek van mijn veearts (www.dekeerhoeve.nl) maken een eigen (redelijk goedkoop) middeltje waar ook antibiotica zalf in zit. Mok verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Als het been na het rijden droog is, smeer ik het er dan op. En anders spuit ik alleen de modder er af, droog het een beetje met de handdoek en smeer het er dan gewoon op.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 20:22

Ik smeer er nu nog uierzalf op en dat gaat naar mijn idee redelijk. Ene dag been dik, andere dag weer niet etc. Maar hij is gelukkig niet kreupel. Ben wel benieuwd naar het zalfje wat jij omschrijft. Hou het zeker even in mijn achterhoofd, bedankt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:27

Omdat je vraag beantwoord is en er verder een centraal topic is een slotje.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:33

Bij mijn pony begon het ook, Maar ik droog haar voor t naar binnen gaan goed af, en smeer het in plekjes zijn al bijna weg Ja