Hoefschoenen of toch ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Hoefschoenen of toch ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:35

Zojuist heeft de hoefsmid bevestigd wat ik al vreesde, mijn paard sleept met de voorkant.
Doordat ik op zaterdag naar les over het asfalt of schelpenpad rijd en vaak nog eens per week een buitenrit over het asfalt rijd slijten haar voorhoeven te snel af.
Van voren is een randje ontstaan waar je een smal object tussen kunt stoppen.
Ze staat op het moment dus licht op haar straal.
Ze laat niets merken maar het zou kunnen dat ze al pijn heeft.
De hoefsmid heeft dus niet bekapt en nu gaan we morgen hoefschoenen kopen.
Echter weet ik dat dit probleem terug blijft komen, ik ga immers elke week naar de vereniging en rijd nu meer buiten dan eerst.
Nu zit ik toch heel sterk te twijfelen tussen hoefschoenen en ijzers.
In de zomer staat zij 24/7 buiten waardoor ijzers nadelig kunnen zijn.

Aantal vraagjes:
-Gaan hoefschoenen niet schuren/iriteren bij een paard? Ze loopt wel vaak met peesbeschermers maar hoefschoenen lijken me toch iets heel anders
-Wat zou het voordeel van ijzers tegenover hoefschoenen zijn of andersom?
-Is het een mogelijkheid de ijzers alleen in de winter op te doen? In de zomer staat ze immers op het land en zijn alle bermen weer begaanbaar.

Als iemand nog tips heeft om haar hoefgroei op het moment te bevorderen (zodat ik zeker ben dat ze geen pijn gaat krijgen) zijn die zeer welkom.
Ik weet dat ik dit probleem vanuit de oorzaak moet aan pakken, maar ik begin even bij het probleem..

Stal_Fiore

Re: Hoefschoenen of toch ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:06

Ik volg dit topic even. Mijn pony heeft namelijk hetzelfde probleem.
Hoefijzers ben ik niet zo;n voorstander van. Ik vind namelijk dat je niet in gezonde hoeven gaten moet maken e.d.
Daarbij is mijn merrie drachtig en vind ik hoefijzers met de bevalling e.d. geen optie.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:17

Een paard hoort op de straal te lopen.
Ik zou het gewoon nog even aankijken...wil het echt niet meer gaan kun je altijd nog overwegen om een beslag(welke dan ook) te nemen of hoefschoenen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:51

Het is inderdaad normaal voor een paard om op de straal te lopen. Die moet altijd de grond raken, en mag maximaal 1mm uitsteken ten opzichte van de zool heb ik wel vaker gehoord.
De hoeven worden sterker en gaan sneller groeien als je meer over het asfalt loopt.
Ik zou het dus langzaam opbouwen en in die tussentijd inderdaad af en toe hoefschoenen gebruiken. Bijvoorbeeld een korte rit per week blootvoets, en een langere rit met hoefschoenen, en als je ziet dat de hoeven weer sneller groeien dan dat ze slijten dan ga je de lange rit ijzerloos rijden en de korte rit met hoefschoenen, en als de hoeven dan weer sneller groeien dan ze slijten dan kun je overstappen op alleen nog maar blootvoets Lachen

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:00

IK ben niet duidelijk genoeg geweest.
Haar hele hoef slijt nu te veel af van 2x per week een half uurtje schelpenpad/asfalt.
De hoefsmid was heel duidelijk dat het te erg was en ze binnen no time kreupel zou zijn als ik hier mee door zou gaan. Echt lange ritten zijn het dus ook niet, maar blijkbaar toch te veel..

Socheapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:03

Cowgirl schreef:
Een paard hoort op de straal te lopen.
Ik zou het gewoon nog even aankijken...wil het echt niet meer gaan kun je altijd nog overwegen om een beslag(welke dan ook) te nemen of hoefschoenen.

ik weet niet waar jij mee zit ofso hoor..

MAAAR PAARDEN HOREN NIET OP HUN STRAAL TE LOPEN..
weet je hoe zeer dat doet :S
gek !!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:06

Er zijn veel smeden die lange hoeven gewend zijn omdat ze gewoon veel ijzers onder leggen, en een ijzerloze hoef dan al snel als 'te kort' aanzien, terwijl dat vaak best mee valt. Als je paard nu niet gevoelig loopt dan is de hoef nog niet te kort.
Normaal gesproken, bij een gezonde hoef, moet de zool van de hoef gelijk lopen met de hoefwand. Steekt de hoefwand uit, dan is de hoef te lang, steekt de zool uit, dan is de hoef vaak te kort.
Misschien kun je eens een foto van onderen en van opzij maken zodat de hoefexperts hier op bokt eens kunnen kijken Lachen

Edit: hier een foto van een achterhoef van mijn paard.
Zoals je ziet; de straal is ongeveer even hoog als de zool. En de hoefwand is ook ongeveer even hoog, en afgerond zodat de hoef minder snel kan scheuren en makkelijker kan afrollen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 09-12-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:08

Socheapje schreef:
PAARDEN HOREN NIET OP HUN STRAAL TE LOPEN..
gek !!

ROFL

Waar heb je die wijsheid vandaan? Huilen van het lachen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:09

Het probleem is inderdaad niet duidelijk. Onze pony's lopen niiet alleen op hun straal, maar de tonen zijn helemaal afgesleten.
Bij de foto van Mystictinker zie je dat de rand aan de voorkant (de toon) nog helemaal intact is. Bij onze pony's is dat helemaal afgesleten.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:18

Ter illustratie:

Zo ziet eeen gezonde hoef er uit:
Afbeelding

Bij onze pony's ziet het er zo uit:
Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:27

Socheapje schreef:
ik weet niet waar jij mee zit ofso hoor..

MAAAR PAARDEN HOREN NIET OP HUN STRAAL TE LOPEN..
gek !!

als je niet weet waar je het over hebt dan kun je beter maar niets zeggen. Rolleyes

een paard hoort op z'n stralen te lopen. de straal werkt als een schokdemper voor de voet. als hij niet op z'n straal zou lopen dan zou het hele gewicht van het paard op de hoefwand komen en dat is niet goed. door alle druk op de hoefwand ontstaan er sneller scheuren.
als de stralen de grond raken dan gaan ze op den duur afslijten. de hersenen krijgen dan een "signaaltje" dat het tijd is om de hoeven te laten groeien.
dit is dus goed.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:35

Shaunty-mouse: ik zou kijken voor hoefschoenen. ijzers zitten er natuurlijk continu onder en je geeft zelf al aan dat het eigenlijk alleen voor die 2x per week asfalt is. hoefschoenen trek je gewoon aan wanneer je ze nodig hebt en de rest loopt ze lekker blootvoets. voordeel is ook nog eens dat het stukke goedkoper is als ijzers. zeker als je ze maar 2-3 x per week gebruikt.

hoefschoenen kunnen gaan irriteren. het ligt er wel aan welk merk schoenen je neemt. je hebt bijv. schoenen die alleen om de hoef zitten en eigenlijk niet kunnen irriteren en je hebt schoenen die over de hoef vallen en bijv. een beetje in de kootholte. je zal ze toch in moeten lopen om je paard eraan te laten wennen. ik heb 2 merken schoenen voor mijn paard. old macs en delta schoenen. beide vallen over de hoef heen. de mijne liep er zo mee weg en heeft er ook nog nooit schuurplekken van gehad. ondanks dat de sluiting van de oldmacs in z'n kootholte zitten. bij beide schoenen zit trouwens een beschemsokje van neopreem wat je evt. onder de schoen kan doen tegen het schuren. ik gebruik ze zelden.

verder is het niet erg dat je paard op z'n stralen staat. dat is juist goed. hersenen krijgen dan een signaal dat de hoeven nodig moeten gaan groeien.
ook moet je niet te bang zijn dat de hoeven gauw te kort worden. dat zeggen hoefsmeden namelijk vrij snel vindt ik. in mijn ogen zijn de hoeven van mijn paard te kort. volgens mijn smid zijn ze pas te kort als hij kreupel gaat lopen. dit heeft hij tot nog toe nog nooit gedaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:45

Als ze dus meer afslijten dan ze bijgroeien moet je ze inderdaat gaan beschermen, dat is zeker zonder twijfel.
Maar daar je zegt dat het resultaat al zo erg is van een paar heel korte tripjes, lijkt het me echt niet alleen afgesleten door dat tripje alleen hoor , mssn kapt ze ook regelmatig over de grond gewoon op stal of in de weide als ze staat te grazen.
De kwaliteit van het hoorn zal bijzonder zacht zijn en op dit moment dus niet echt goed genoeg om er op deze manier nog bij te moeten werken.
Hoefschoen kunnen inderdaat helpen wanneer er teveel zou afslijten tijdens het werken op de weg, maar hier lijkt het me echt wel dat ze ook al teveel slijten op de weide en stal dus hier in dit geval zou ik zeker ook het advies geven plaats ijzers.
Probeer eerst alleen voorijzers mssn is dit al genoeg, indien echt nodig kan je nadien ook nog vierkant beslaan hé.
Ik ben zelf ook hoefsmid.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:53

Het probleen ligt zoals ik het begrijp bij het slepen van de hoef. bij ijzer krijg je vaak wat meer been gebruik en lost het slepen op. je kan van de winter idd ijzers nemen en zo de hoef laten aangroeien. van de zomer als je weer in de berm kan rijden slijten ze weer minder en kunne ze eraf. heb je een mooie hoef terug en misschien ook een beterbeen gebruik.

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:20

Mijn vriendin rijd al jaren met hoefschoenen en werkt prima hoor.
Zij heeft ze wel aan laten meten en is niet zelf gaan zoeken.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:47

Het was geen mogelijkheid om nu meteen ijzers te zetten, want de hoefsmid kon er nu niks afhalen.

Bij mijn pony liggen al matten in de stal en volgens mij bij die van Shanty ook. Dus het kan in principe niet doo het schrapen in stal komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:11

MysticTinker schreef:
Socheapje schreef:
PAARDEN HOREN NIET OP HUN STRAAL TE LOPEN..
gek !!

ROFL

Waar heb je die wijsheid vandaan? Huilen van het lachen

Van 11 jaar op deze wereld bol lopen.
Maar ach het is nog maar een kind...toen ik 22 jaar geleden ook zo oud was dacht ik precies hetzelfde.