Tying up ervaringen/tips

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petra83

Tying up ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:26

Mijn paard heeft gisteren een tying up (maandagsziekte) gehad. Dit was natuurlijk vreselijk schrikken Huilen . Gelukkig waren we er vrij snel bij. Ik ben juist zo zorgvuldig met het regelmatig bewegen maar toch. De dierenarts vertelde dat hij paarden heeft gezien die los gelaten werden in de paddock, een bok gaven en een tying up kregen. Kortom het is vaak een samenloop van omstandigheden en het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere.

Nu heeft mijn paard boxrust Verdrietig .

Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie. Is jullie paard volledig hersteld? Of maar gedeeltelijk? Hoe lang heeft revalidatie geduurd? Hoe hoe heb je dat aangepakt? (hier ga ik natuurlijk uitgebreid met mijn dierenarts over hebben, maar enig vergelijkingsmateriaal vind ik wel fijn)

Misschien hebben jullie ook slimme tips voor me.
* Ik heb bv aan de dierenarts kopie-tjes gevraagd van het bloedonderzoek;
* waarschijnlijk ga ik voortaan supplementen bijvoeren;

misschien hebben jullie meer slimme tips!

bungie

Re: Tying up ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:39

2 dagen box rust en dan gewoon weer beginnen.
Normaal herstellen ze er helemaal van.
Ik heb er hier wel eens last van als ik nieuwe paarden krijg (ander voer en training etc.)
Merrie's hebben er eerder last van.
Belangrijk is gewoon het tijdelijk signaleren en gelijk stilzetten en bvb. onder het solarium.
Soms wordt het verwart met koliek waarbij je juist gaat lopen met een paard.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:50

Eigenlijk is het een signaal dat je te royaal voert.
Ik weet niet wat je voert,maar als je alleen suplementen gaat geven haal je de oorzaak niet weg.
Maar ga je hem een iets geven om iets te verbloemen.

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:08

Ja inderdaad,
ze heeft tot aanstaande donderdag boxrust (geadviseerd door de dierenarts). Daarna zal ik eens goed naar haar voeding kijken. De revalidatie schijnt toch best lang te duren, te beginne met 5 min. stappen per dag.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:18

die van mij heeft het ook heel snel.. ik geef daarom dagelijks Neutradex is niet echt een bijzonder supplement.. kost alleen wel wat maar met 1 paard doe je er ook een half jaar mee, je moet het alleen wel bij de dierenarts halen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:03

staat jouw paard normaal op stal ?

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:51

in de winter staat ze inderdaad op stal.
in de zomer heeft ze ook weidegang.

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:01

Daar heb je je probleem. Ik vind het schandalig dat er nog steeds paarden een hele winter niet naar buiten komen.
Is toch totaal niet natuurlijk. Ik kan er dus ook heel verdrietig van worden en voor mij is het een must dat mijn paard elke dag buiten staat. Ik hoop wel dat je paardje snel weer op gaat knappen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:25

Zolang je ervoor zorgt dat je paard iedere dag beweging krijgt zal hij niet zo snel maandagsziekte krijgen. Het is wel een teken dat er teveel voer in gaat. Neutradex is erg fijn spul en kun je gewoon over het voer doen (is een soort stroop). Paarden die eenmaal maandagsziekte gehad hebben zijn hier wel vatbaarder voor.
Heel erustig weer gaan opbouwen. 5 minuten stappen, 10 minuten stappen etc.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:33

Zelf heb ik zo'n geval één keer meegemaakt op de manege. Het ging om een tuigerruin die in die periode heel erg ondeugend was. Tijdens ponykamp was de manege dicht en werd hij ook weinig gereden nadat hij juist intensieve training had gehad om zijn streken beetje af te leren.
Dat bleek niet goed te gaan!
Hij was 3 dagen totaal lusteloos, hij kon geen stap verzetten en at nauwelijks. Hij heeft een week op boxrust gestaan, hij mocht alleen uit de box als deze uitgemest werd.
Na 2 weken kon hij zich weer normaal bewegen, 3 dagen daarna heeft er weer iemand opgezeten (die na 10 minuten weer door hem op de grond werd gezet, dat terzijde) en na 3 weken was hij weer helemaal soepel.

In dit geval duurde het herstel dus vrij lang, maar je moet niet vergeten dat de spieren een flinke klap hebben gekregen. Hoe lang het herstel gemiddeld duurt weet ik niet.

Groetjes!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:37

Mijn paard heeft dat ook een keer gehad en volgens de DA toen kwam dat doordat ze te weinig droge stoffen binnenkreeg.
Ze heeft toen een week op rust gestaan en verder heb ik er nooit meer wat van gemerkt.