Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
dorientjuh schreef:Mij is geleerd dat de calcium-fosfor verhouding tussen de 1,1 en de 2.1 moet liggen. Ik probeer daar inderdaad rekening mee te houden. Edit: er is niet een speciaal merk voer, maar ik bekijk het per voersoort. Daarnaast moet je ook kijken naar de calcium-fosfor verhouding in het overige voer kijken.
wuswa schreef:Helemaal eens met je reactie, MadamX! Maar dat is voor de gemiddelde paardenhouder een brug te ver denk ik. Wat mij wel opvalt is dat de verhouding calcium/magnesium in paardenvoer enorm verschilt. Er loopt een topic waarin gevraagd wordt om de waardes die op de zakken staan door te geven. Als je dat leest, weet je niet meer wat je nu het beste kunt voeren zonder dat je (Veel) rekening houdt met de door jou geschetste factoren. Zo woont ik op de Veluwe (zandgrond en nog eens zandgrond) en moet ik om gras te houden en het JKK terug te dringen toch ieder jaar flink bemesten. Ook mijn ruwvoerleverancier doet dat. Tja, wat betekent dat dan voor de verhouding calcium/magnesium in mijn ruwvoer (grofweg, zonder analyse)?
dorientjuh schreef:Sjonge jonge MadamX, mag een mens ook eens een foutje maken. Ik las inderdaad calcium-fosfor verhouding, verkeerd gelezen dus. Misschien moet jij eens bij mij op school komen lesgeven, dan zal het vast allemaal veel beter zijn.
wuswa schreef:@MadamX ik heb 2,5 ha weiland en dat bemest ik 2x per jaar met 3x17, in totaal zo'n 24 zakken per keer. Ik heb ook een keer drijfmest geprobeerd (rund) op 1 van de stukken maar het gras groeide daar minder goed dan de stukken waarop 3x17 ging (en meer onkruid).
madamX schreef:Nee, ik denk niet dat dat een brug te ver is. Het laten maken van analyses kost geld, net als het inschakelen van een voedingsexpert; maar je kan je afvragen wat duurder is: elk jaar een analyse van je ruwvoer en 1 of 2 keer een expert inroepen
Citaat:Ik denk dat het idd nuttig is om een analyse e.d. te laten maken en voedingsexperts in te schakelen maar waar kan je die vinden?
Heb jij event. wat adressen voor me?