paardenvoer: verhouding calcium-magnesium

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

paardenvoer: verhouding calcium-magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 13:22

Er is onderzoek gedaan naar de meest optimale verhouding calcium-magnesium in paardenvoer. Dat zou 2-3 tot 1 (calcium tot magnesium) moeten zijn. Google maar eens, dan vind je meer informatie. Wie van jullie houdt daar rekening mee en welk (merk) voer gebruiken jullie?

dorientjuh

Re: paardenvoer: verhouding calcium-magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:34

Mij is geleerd dat de calcium-fosfor verhouding tussen de 1,1 en de 2.1 moet liggen. Ik probeer daar inderdaad rekening mee te houden. Edit: er is niet een speciaal merk voer, maar ik bekijk het per voersoort. Daarnaast moet je ook kijken naar de calcium-fosfor verhouding in het overige voer kijken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 23:00

Cees Kalis van de GD heeft het recent onderzocht en komt met de optimale verhouding van 2-3:1. Het klopt dat je het overige voer moet meenemen maar ik zou niet weten hoe je daar vwb je ruwvoer achter kunt komen. Op de site van PAVO staat dat zij met de gemiddelde calcium/magnesium verhouding die in ruwvoer voorkomt rekening houden. Maar wat moet je geloven??

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:19

Ik heb mijn paard, die snel hoefbevangen raakt maar ook niet goed in zijn 'vlees' blijft, een tijd luzerne (zonder melasse, met olie) gevoerd. Dit jaar is hij twee maal spierbevangen geweest (door onduidedelijke redenen). Magnesium wordt verdrongen door calcium', weet ik ook na googlen. Omdat lucerne zoveel calcium bevat, ben ik er mee gestopt. Lucerne wordt aanbevolen om aan hoefbevangen paarden te geven vanwege laag kollhydraten-gehalte, maar de kalk is een andere boordoener dus.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:22

dorientjuh schreef:
Mij is geleerd dat de calcium-fosfor verhouding tussen de 1,1 en de 2.1 moet liggen. Ik probeer daar inderdaad rekening mee te houden. Edit: er is niet een speciaal merk voer, maar ik bekijk het per voersoort. Daarnaast moet je ook kijken naar de calcium-fosfor verhouding in het overige voer kijken.

Volgens mij bedoelt TS hier Ca/Mg verhouding; niet de Ca/P verhouding (zijn twee heel verschillende zaken, of is dat nog niet behandeld?)
@TS: Ik houdt er rekening mee; niet door krachtvoer of supplementen maar door weidebeheer/management. Pavo beweert idd dat zij daar rekening mee houden door te kijken naar het ruwvoer in Nederland. Wat zij echter doen is de gemiddelde gegevens opvragen van de gemiddelde waarden van graslanden in Nederland, die gemiddeld bemest zijn (waarmee bemest wordt geen rekening mee gehouden). Hier wordt geen rekening gehouden met afwijkende waarden op bv podzolgronden, zeekleigronden, klei/veengronden, grond langs de kust of land inwaarts, etc. Het blijven gemiddelden. Het is logisch dat zij gebruik maken van gemiddelden: wil je exact weten wat de gehalten in je eigen ruwvoer zijn, dan zal je deze moeten laten analyseren.
Voeren blijft een individuele zaak en is erg afhankelijk van zeer veel factoren. Veel voedingscalculatoren op internet houden geen rekening met àlle factoren en zijn daardoor nog steeds niet betrouwbaar.
Het is logisch dat een voedermiddelfabrikant een 'gemiddeld' voer maakt, voor hen is het onmogelijk om het voer exact af te stemmen op het individuele paard; dat is namelijk aan de paardenhouder. Met het gemiddelde voer doet een gemiddeld paard in een gemiddelde leefomgeving het perfect: geen klachten. Maar als jij toevallig een paard hebt wat niet in een gemiddelde leefomgeving staat, bestaat er een kans dat je te maken krijgt met een tekort of een overschot aan vit/mineralen in de voeding. En hier komt kennis en ervaring weer om de hoek kijken. De symptomen zijn nl divers.
Wil je exacte waardes weten dan zal je het voer moeten laten analyseren; wil je een exact voedingsadvies dan moet je een expert laten komen die naar de lokale gegevens kijkt, in het geheel, dus niet alleen maar vragen stelt 'hoe train je je paard' 'wat krijgt ie nu' etc. Vragen over grond, bemesting, manier van ruwvoerwinning, opslag, aantal uur op de wei, grassoorten, etc. zijn minstens zo belangrijk.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 10:53

Helemaal eens met je reactie, MadamX! Maar dat is voor de gemiddelde paardenhouder een brug te ver denk ik. Wat mij wel opvalt is dat de verhouding calcium/magnesium in paardenvoer enorm verschilt. Er loopt een topic waarin gevraagd wordt om de waardes die op de zakken staan door te geven. Als je dat leest, weet je niet meer wat je nu het beste kunt voeren zonder dat je (Veel) rekening houdt met de door jou geschetste factoren. Zo woont ik op de Veluwe (zandgrond en nog eens zandgrond) en moet ik om gras te houden en het JKK terug te dringen toch ieder jaar flink bemesten. Ook mijn ruwvoerleverancier doet dat. Tja, wat betekent dat dan voor de verhouding calcium/magnesium in mijn ruwvoer (grofweg, zonder analyse)?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:27

Sjonge jonge MadamX, mag een mens ook eens een foutje maken. Ik las inderdaad calcium-fosfor verhouding, verkeerd gelezen dus. Misschien moet jij eens bij mij op school komen lesgeven, dan zal het vast allemaal veel beter zijn.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:09

wuswa schreef:
Helemaal eens met je reactie, MadamX! Maar dat is voor de gemiddelde paardenhouder een brug te ver denk ik. Wat mij wel opvalt is dat de verhouding calcium/magnesium in paardenvoer enorm verschilt. Er loopt een topic waarin gevraagd wordt om de waardes die op de zakken staan door te geven. Als je dat leest, weet je niet meer wat je nu het beste kunt voeren zonder dat je (Veel) rekening houdt met de door jou geschetste factoren. Zo woont ik op de Veluwe (zandgrond en nog eens zandgrond) en moet ik om gras te houden en het JKK terug te dringen toch ieder jaar flink bemesten. Ook mijn ruwvoerleverancier doet dat. Tja, wat betekent dat dan voor de verhouding calcium/magnesium in mijn ruwvoer (grofweg, zonder analyse)?

Nee, ik denk niet dat dat een brug te ver is. Het laten maken van analyses kost geld, net als het inschakelen van een voedingsexpert; maar je kan je afvragen wat duurder is: elk jaar een analyse van je ruwvoer en 1 of 2 keer een expert inroepen òf jezelf abonneren op 1 of andere paardenkliniek omdat je paard vage klachten vertoont?
Inderdaad, dat topic kan heel nuttig zijn maar kan ook voor veel verwarring zorgen en meer vragen oproepen dan antwoorden. Wat je vraag betreft: zandgronden op de veluwe staan bekend om hun laag humusgehalte. Mijn vraag is, waar bemest je mee? is dat kunstmest of organische mest? Organische mest verhoogd het humusgehalte, kunstmest niet. De uiteindelijke verhouding Ca/Mg in het gras is o.a. afhankelijk van het humusgehalte èn van de gehalten van de meststof. Om je vraag te kunnen beantwoorden moet er dus meer duidelijkheid zijn over de bemesting (hoeveelheid, soort, frequentie)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:13

dorientjuh schreef:
Sjonge jonge MadamX, mag een mens ook eens een foutje maken. Ik las inderdaad calcium-fosfor verhouding, verkeerd gelezen dus. Misschien moet jij eens bij mij op school komen lesgeven, dan zal het vast allemaal veel beter zijn.

Een mens mag fouten maken. Lesgeven doe ik al maar niet in 'taal'/lezen, dus niet in het lager onderwijs.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:30

Gelukkig zit ik op het HBO. Haha!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:36

@MadamX ik heb 2,5 ha weiland en dat bemest ik 2x per jaar met 3x17, in totaal zo'n 24 zakken per keer. Ik heb ook een keer drijfmest geprobeerd (rund) op 1 van de stukken maar het gras groeide daar minder goed dan de stukken waarop 3x17 ging (en meer onkruid).

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:38

Welk merk voer kan je dan het beste geven als je het dichtst bij de juiste verhoudingen wilt zitten?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:02

wuswa schreef:
@MadamX ik heb 2,5 ha weiland en dat bemest ik 2x per jaar met 3x17, in totaal zo'n 24 zakken per keer. Ik heb ook een keer drijfmest geprobeerd (rund) op 1 van de stukken maar het gras groeide daar minder goed dan de stukken waarop 3x17 ging (en meer onkruid).

Ik heb je een pb gestuurd: hoop dat je iets met het antwoord kan.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:13

madamX schreef:
Nee, ik denk niet dat dat een brug te ver is. Het laten maken van analyses kost geld, net als het inschakelen van een voedingsexpert; maar je kan je afvragen wat duurder is: elk jaar een analyse van je ruwvoer en 1 of 2 keer een expert inroepen

Ik denk dat het idd nuttig is om een analyse e.d. te laten maken en voedingsexperts in te schakelen maar waar kan je die vinden?
Heb jij event. wat adressen voor me?

Groetjes ingrid

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:44

Citaat:
Ik denk dat het idd nuttig is om een analyse e.d. te laten maken en voedingsexperts in te schakelen maar waar kan je die vinden?
Heb jij event. wat adressen voor me?

Ik heb je een pb gestuurd met een aantal adressen/namen; denk dat je daar wel mee geholpen bent.