Mijn paard snurkt? of zoiets dat er op lijkt... En LUID!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Mijn paard snurkt? of zoiets dat er op lijkt... En LUID!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:55

Flinte is geboren op 20/05/2005 dus is ze nu 3,5 jaar. Ze is 1.59m groot en een geweldig beestje. Soms wat dondersteen, maar echt lief en superleuk om te rijden.

Door omstandigheden heb ik besloten met haar te fokken dit jaar (ik had nog een dek tegoed die ik dit jaar diende op te nemen, maar geen fokmerrie meer).

Ze is geïnsemineerd op 26/04/2008 dus uitgerekend rond eind maart 2009. Ze loopt echter nu al met een héél dikke & ronde buik.

Nu heb ik dit nog nooit gehoord bij een paard, maar mijn beestje ligt 's avonds & 's nachts op stal echt te snurken! Of iets dat er op lijkt. Het is echt zo'n gekreun, bij elke ademhaling.
Zelfs zo luid dat de mensen tijdens de les in de binnenbak opkijken en zich afvragen waar al dat kabaal vandaan komt Bloos

Wel vreemd, intussen zijn haar ogen open en lijkt ze te reageren op mijn stem, dus ik vraag me af of ze wel slaapt. Verward

En of dit wel gezond is?! Ik maak me er namelijk een beetje zorgen over, over mijn klein snurkertje Haha!

Ariebren

Re: Mijn paard snurkt? of zoiets dat er op lijkt... En LUID!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:14

Ik begrijp dat ze liggend slapend kreunt en steunt.

Mijn drachtige merrie en hengst kunnen er ook wat van als ze liggen.
Ik denk dat door het liggen er wat luchtpijpjes in de verdrukking komen en die dat "snurken" veroorzaken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:16

Het paard wat ik rijd heeft dat ook. Voornamelijk als hij echt plat gaat liggen snurk hij enorm Haha! !

Als je merrie gewoon ontspannen in haar box ligt en verder (overdag) geen last van haar luchtwegen heeft, zou ik me daar niet al te druk om maken Lachen

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 12:08

Ze ligt wel niet plat. Ze ligt wel neer, maar dan gewoon met haar voetjes onder haar.

Ze heeft zeker geen last tijdens het werk, daar gaat alles prima!

Ik vroeg me gewoon af of dit eventueel kon komen doordat ze TE DIK is op dit ogenblik en of dit het veulen kon schaden?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:13

Zolang je merrie geen benauwde indruk geeft kan het geen kwaad.

Als je je toch zorgen blijft maken kun je natuurlijk wel je dierenarts eens opbellen. Dan weet je het zeker (en dan natuurlijk wat hij gezegd heeft hier even vertellen Haha! )

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:23

Ons Dean (ruin) die maakt bij het eten en slapen ook een kreunend geluid. Ik stoor me er niet aan, hij heeft het niet benauwd ofzo. Waarom hij dat doet weet ik ook niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:59

Mijn paarden snurken allebei meer dan enorm. Ze zijn er fantastisch gezond om Ja

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:05

Dus ik hoef me helemaal geen zorgen te maken?

In de club had niemand hier ooit iets over gehoord, en omdat ze toch al ver in haar dracht had en ik dit hiervoor nog nooit gehoord heb, begon ik me zorgen te maken.

Niets aan de hand dus, alleen af en toe es blozen om dat kabaal van mijn kleine lieverd *LOL*

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:11

Dat hoor je vaker als ze zwaarder worden Ja Tegen het eind hebben we wel eens gedacht dat er een begonnen was met de bevalling, zo leek het op kreunen Lachen maar het is omdat de lucht er een beetje uit geperst wordt door het gewicht

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:16

Is idd niets om je zorgen over te maken, mits ze idd niet benauwd is. Als ze liggen komt er extra druk op de longen en daardoor gaan ze soms kreunen/snurken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:17

Ik heb ook een enorme snurker cq kreuner en dan ook nog 1 die niet wil opstaan als je er aan gaat zitten duwen. De keren dat ik gebeld ben door bezorgde stalgenoten kan ik niet meer op twee handen tellen. Clown

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:17

wij hadden een grote shire kruising op stal, nou als die ging liggen hoorde je dat ook overal hoor, kreunen en steunen, de eerste x dat ik hem hoorde dacht ik minstens dat ie dood lag te gaan