Zalf in oog aanbrengen, tips & tricks?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Zalf in oog aanbrengen, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:06

Ik haalde mijn paard zaterdagmiddag uit de wei met een verwonding nét boven het oog.
Er zat/zit een vrij diepe snee van een centimeter en net bij de ooghoek ook nog een wondje.

Heb het schoongemaakt en betadinezalf op de snee gedaan.

Vanmiddag echter was haar oog vreselijk gezwollen en er kwam etter uit het oog. Natuurlijk gelijk de DA gebeld en die was er ook snel. Ik heb zalf gekregen wat ik er twee keer daags in moet spuiten, hij heeft me laten zien hoe het moet maar ik krijg het niet goed voormekaar. Net nog in het donker lukt het helemaal moeilijk.
Ze lijkt er niet echt pijn aan te hebben en werkt redelijk mee.

Heeft iemand tips?

joyce2

Re: Zalf in oog aanbrengen, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:11

Je moet je duim en wijsvinger op het onder en bovenooglid leggen en zo het oog opendoen, dan kun je heel makkelijk zalf in het oog doen. Meestal kom het onder ooglid nl iets naar voren en dan kun je de zalf daar mooi achter doen. Niet te lang tutten, gewoon snel handelen (niet te snel, want anders prik je natuurlijk in het oog, met beleid, haha), dan gaat het het beste. Maar snap dat het de eerste keer even lastig is, vooral als je paard pijn heeft. Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, maar het gaat automatisch als ik het zelf moet doen en nu moet ik ff goed nadenken over het hoe en wat Knipoog

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:20

Mijn paard heeft twee jaar lang een oogziekte gehad en heb heel wat oogzalf moeten aanbrengen. Ik moest altijd goed uitkijken dat de tube zelf in in aanraking kwam met het oog of bijvoorbeeld een traan. Ik deed daarom een bolletje zalf op mijn wijsvinger. Met mijn ene hand hield ik zijn hoofd laag en stil en met met andere hand diende ik de oogzalf toe. Met mijn duim trok ik het onderste ooglid naar beneden toe en met mijn wijsvinger bracht ik de zalf aan; in de ooghoek. Dan wreef ik voorzichtig over het oog om de zalf te verdelen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:21

Joyce, bedankt voor je reactie.
Kan het redelijk voor me zien en ik ga het morgenochtend direct proberen!
De DA gaf dat ik een beetje moest 'duwen' in de hoek van het oog waardoor het bovenooglid wat naar voren komt, maar het lukte voor geen porem net. Ik wil haar ook geen pijn doen.

@caballo; je klinkt inderdaad als een prof Knipoog
Bedankt voor je tip!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:14

mijn pony moest 8x per dag haar oog gezalfd
mij lukte het niet alleen en heb toen haar kort vast gezet en een praam op gedaan
dan een dot op mijn vinger en in haar oog gedaan

succes!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:21

Handig is om van bovenaf te zalven, dus de hand met de tube op het voorhoofd laten rusten.
Mocht het paard dan gaan bewegen/spartelen dan beweegd je hand mee en prik je niet in het oog.
En met de andere hand het onderste ooglid 'openvouwen'...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:41

Nou heb m'n best gedaan. Ze wil alleen echt niet meewerken.
(gister wel). Dat van bovenaf heb ik geprobeerd, maar het is zo dik en gezwollen, onbewust ga ik dan drukken.

Heb er een klein beetje in gekregen vanochtend. Ze zag er al veel beter uit en het heeft vannacht niet ge-ettert.
Wat vinden jullie? Moet ik de DA bellen dat ik het er niet goed in krijg?

Bedankt voor al jullie reacties!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:25

Als het er al beter uit ziet, zou ik gewoon door proberen te gaan met zalven, waarschijnlijk komt er toch wel iets in het oog! Als het erger word of hetzelfde blijft kun je de DA nog een keer bellen. Enne, een beetje op het oog drukken is echt niet erg hoor, het is gewoon belangrijk dat de zalf erin komt. Is er niet iemand op stal die ervaring heeft met ogen zalven, dat die je een keer kan helpen, zodat je daar de kunst vanaf kunt kijken Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:48

Lijkt mij dat de etter eruit moet voordat je de zalf erin doet. Anders is de zalf nutteloos. Je kan het oog schoonmaken met afgekoelde! kamillethee en steriele gaasjes. Dan in het schone oog zalven, dan kan dat spul tenminste bij de bron van de ontsteking komen en dan werkt het een stuk beter.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:12

Ja, het gaat gelukkig de goede kant op. Maak het twee keer per dag goed schoon en had net hulp dus dat ging stukken makkelijker.

Ik denk niet dat ik nog hoef te bellen, de zwelling zal nog wel een paar dagen aan blijven denk ik? Het oog is in ieder geval weer open en ettert niet meer.