Te kort bekapt geweest. Hoelang ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Te kort bekapt geweest. Hoelang ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:00

Hallo,
Mijn haf heeft in de zomervakantie (ergens in juli) Afgesmeden ijzers gekregen omdat hij te kort was bekapt. Hij is 2 maal op deze ijzers gezet. Nu is hij een ijzer kwijt. Hij is altijd ijzerloos geweest en ik wil hem uiteingelijk ook weer ijzerloos hebben. Ik ging dernet eeens bekijken of hij nu kreupel loopt met zijn been waar hij het ijzer kwijt is. Hij liep gewoon helemaal goed.
Nu is mijn vraag denken jullie dat hij nu weer ijzerloos gezet kan worden. Dus alleen laten bekappen?
Wat denken jullie? Wie heeft ook zulke ijzers gehad en hoelang heeft je paard/pony hiermee gelopen?
Groetjes

RoosvanBlue

Re: Te kort bekapt geweest. Hoelang ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:06

Het verschilt per paard hoe snel de hoeven groeien. Het beste kun je dit dus aan je hoefsmid voorleggen, als die tenminste eerlijk is! Anders laat je hem de ijzers verwijderen, en kijk je dan hoe je paard loopt. Dan kan je zelf de beslissing maken. Maar als het een gezond paard is met gezonde hoeven, moet hij nu al zeker zonder kunnen. Misschien loopt hij dan wel wat gevoelig, maar hij moet natuurlijk ook weer even wennen, net als zijn hoeven.

Ash_

Re: Te kort bekapt geweest. Hoelang ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:09

Ja met zijn voorbeen loopt hij goed. Waar nu geen ijzer onder zit en ik kan zijn zool nu ook met geen mogelijkheid indrukken (toen kon dat met je blote hand, zo erg was het)
Ik ga indd even bellen met de smid voor een afspraak aankomende week en dan met hem overleggen. Maar wilde weten wat de ervaring van bokkers hier is. Zodat ik een beetje weet hoe het zou kunnen lopen.