Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:05

Ik heb half jaar geleden op paar dagen na een 4 jarige gekocht. Ik heb dit paard toen laten keuren klinisch en Rontgenologisch en hij is toen goedgekeurd. Hij kreeg voor zijn hoeven een + en nu blijkt dat hij enorm slechte hoeven heeft. Dit zei mijn hoefsmid eigenlijk gelijk al, maar ben hier toen niet zo zeer op in gegaan. Alleen nu heeft dit toch voor grote gevolgen gezorgd. Hij heeft al in korte periode meerdere keren zijn hoefijzers verloren. Zijn hoeven scheuren en brokkelen af. Zelfs nu en in de zomer periode was het enorm erg. De hoefsmid moet ong om de 4 weken nu komen. Ik smeer zijn hoeven al in en heb ook al verschillende middelen geprobeerd, maar het word er niet minder op.

3 maanden geleden was hij ook zijn hoefijzer verloren en toen bleek dat hij in de lip van zijn hoefijzer gestaan heeft waardoor de helft was afgebroken. Gevolg is dat ik 3 maanden niks hem mogen doen. Hij heeft zelfs nog op de kliniek gestaan een week. Ook heeft hij een hoeflederhuidsonsteking toen opgelopen. Daarvoor moest hij ook naar de kliniek.
Het waren eerst vooral zijn voorhoeven die enorm slecht waren, maar nu begint achter ook al. Hij heeft nu ook speciaal beslag naja hij heeft nu voor 2 ijzers met 2 lippen.

Ik heb een paard gekocht boven de €13.000 (noem het preciese bedrag maar niet) en dan vind ik dit niet kunnen.

Heeft iemand nog tips/ wat ik kan doen?

GirlyMelis

Re: Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:07

Ik heb geen tips hoe je dit op kan lossen met evt. verzekering o.i.d. Maar heb je al manenvet geprobeerd voor zijn brokkelhoeven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:09

heb je alleen uitwendige middelen geprobeerd?
is vaak toch een kwestie van goede voeding en goede beweging.

zeewier is een heel goed aanvullend supplement ter ondersteuning van een goede hoefgroei.
en zo zijn er eigenlijk wel meer.
wat voer je nu en hoeveel beweging krijgt je paard dagelijks?

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:10

GirlyMelis schreef:
Ik heb geen tips hoe je dit op kan lossen met evt. verzekering o.i.d. Maar heb je al manenvet geprobeerd voor zijn brokkelhoeven?

Ja heb al manenvet geprobeerd.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:11

ellepel schreef:
heb je alleen uitwendige middelen geprobeerd?
is vaak toch een kwestie van goede voeding en goede beweging.

zeewier is een heel goed aanvullend supplement ter ondersteuning van een goede hoefgroei.
en zo zijn er eigenlijk wel meer.
wat voer je nu en hoeveel beweging krijgt je paard dagelijks?

Muesli, biks en hooi en uiteraard appels en al die andere dingen..
Ben nu net aan het opbouwen wegens die ellende wat ik net opgenoemt had, maar dit is al vanaf het begin geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:13

ja oke,maar hoeveel muesli en biks en welk merk geef je?
en wat bedoel je met appels en al die dingen?
is wel handig dat ik weet wat je precies geeft om een beeld te krijgen wat er eventueel mis kan zijn in de voeding..

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:14

ellepel schreef:
is wel handig dat ik weet wat je precies geeft om een beeld te krijgen wat er eventueel mis kan zijn in de voeding..

Nee aan de voeding ligt het niet, want daar heb ik het al over gehad met mijn smid en dierenarts.

Bedoelde appels,wortels, brood en ook likstenen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:14

Kwam je paard niet net uit de opfok (constant beweging) en staat hij nu veel op stal (nog voor het opbouwen enzo).
Mijn paard had vroeger ook erge brokkelvoeten en nu heeft hij erg mooie voeten. Kwestie van goed voeder en veel beweging en vocht (modder,afspuiten). Ook vet ik z'n voeten niet meer in, wat ik vroeger wel vaak deed (wedstrijden).

Ik vind ook niet dat je het kan verhalen op de vorige eigenaar.

Daarnaast kun je ook overwegen om eens een andere smit bij je paard te laten komen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:14

Equistro kerabol, aangeraden door mijn DA. Inwendige middelen doen er altijd wel een tijd over, werkt namelijk alleen voor de nieuw te vormen hoef.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:15

Vonnie84 schreef:
Kwam je paard niet net uit de opfok (constant beweging) en staat hij nu veel op stal (nog voor het opbouwen enzo).
Mijn paard had vroeger ook erge brokkelvoeten en nu heeft hij erg mooie voeten. Kwestie van goed voeder en veel beweging en vocht (modder,afspuiten). Ook vet ik z'n voeten niet meer in, wat ik vroeger wel vaak deed (wedstrijden).

Ik vind ook niet dat je het kan verhalen op de vorige eigenaar.

Daarnaast kun je ook overwegen om eens een andere smit bij je paard te laten komen.

Nee hij kwamniet net uit de opfok. Ik vet ook zijn hoeven nooit in teminste niet met gewoon vet. Heb inmiddels 2 smids gehad.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:19

Tsja, lastig. Maar veranderde omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de hoeven. Soort stalbedekking, hoeveelheid beweging en de samenstelling van de voeding hebben hier allemaal heel veel invloed op.

Ben dus bang als de hoeven ten tijde van de keuring wel voldoende waren, je geen poot hebt om op te staan.

Dat je paard op de lip van een los ijzer is gaan staan is natuurlijk wel heel erg vervelend, maar dat kan ook gebeuren bij een paard met normale kwaliteit hoeven.

Misschien is het handig om contact op te nemen met de vorige eigenaar, vragen hoe die het aanpakte.

Mijn pony met zwakke hoeven (snel slijten en brokkelen) is veel beweging een must. Bij droogte hoeven regelmatig (minstens 1x per dag) goed nat maken (dus echt 10 min in het water zetten) en daarna met laurierzalf insmeren. Ook zijn zijn hoeven op stro slechter dan op vlas, zaagsel of koolzaadstro. Ook voer ik supplementen bij speciaal voor huid en hoeven.

[edit] appelen en brood zou ik direct uit het rantsoen schrappen. Dat is nl helemaal niet zo goed voor een paard.
Laatst bijgewerkt door Sosha op 06-12-08 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:21

Sosha schreef:
Tsja, lastig. Maar veranderde omstandigheden kunnen een enorme impact hebben op de hoeven. Soort stalbedekking, hoeveelheid beweging en de samenstelling van de voeding hebben hier allemaal heel veel invloed op.

Ben dus bang als de hoeven ten tijde van de keuring wel voldoende waren, je geen poot hebt om op te staan.

Dat je paard op de lip van een los ijzer is gaan staan is natuurlijk wel heel erg vervelend, maar dat kan ook gebeuren bij een paard met normale kwaliteit hoeven.

Misschien is het handig om contact op te nemen met de vorige eigenaar, vragen hoe die het aanpakte.

Mijn pony met zwakke hoeven (snel slijten en brokkelen) is veel beweging een must. Bij droogte hoeven regelmatig (minstens 1x per dag) goed nat maken (dus echt 10 min in het water zetten) en daarna met laurierzalf insmeren. Ook zijn zijn hoeven op stro slechter dan op vlas, zaagsel of koolzaadstro. Ook voer ik supplementen bij speciaal voor huid en hoeven.

Achteraf toen hij van zijn vorige stal kwam had hij ook al ijzers met 2 lippen. Wat ik al een beetje vreemd vond achteraf. Aangezien dat niet standaard word gegeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:22

0Nanneke0 schreef:
ellepel schreef:

Nee aan de voeding ligt het niet, want daar heb ik het al over gehad met mijn smid en dierenarts.

Bedoelde appels,wortels, brood en ook likstenen.

oke,maar dan neem ik aan dat je in overleg met je dierenarts dus ook bloedonderzoek hebt laten doen om eventuele tekorten of teveel uit te sluiten?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:24

Mijn haflinger had echt mooie hoeven toen ik hem kocht, mijn smid toen zei dat ook, en toch vlogen binnen het half jaar de ijzers er na een week (!) onderuit, producten hielpen ook echt niets. Geluk bij een ongeluk kwam ik bij een andere terecht omdat die van mij met verlof was toen z'n ijzer er dus na een week onderuit lag en sindsdien gaan zijn hoeven echt weer de goede kant op, het verschil zit em duidelijk in het nagelen als ik foto's van toen en nu vergelijk. Misschien eens het proberen waard..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:25

Keuringen zeggen weinig over kwaliteit van de hoeven. Als er foto's zijn gemaakt zegt het wat over het bot, maar niet over de hoef zelf. Daarnaast geef je zelf toe dat je hoefsmid gelijk zijn twijfels had, dus denk niet dat je veel om op te staan hebt verzekeringtechnisch gezien. En al zou je hem hierop laten afkeuren moet je eerst aantonen dat je alles aan gedaan hebt. Dus supplementen geven, dierenarts bezoeken, aan stal management werken.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:27

Biotine helpt goed, het duurt alleen wat langer voordat je er iets van merkt. Je moet rekenen op 4-5 maanden, dus niet echt een korte termijn oplossing.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:29

Ikima schreef:
Biotine helpt goed, het duurt alleen wat langer voordat je er iets van merkt. Je moet rekenen op 4-5 maanden, dus niet echt een korte termijn oplossing.

Bedankt voor de tips.

Dit heb ik ook nog geprobeerd ong. 5 maanden lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:30

0Nanneke0 schreef:
Ik heb half jaar geleden op paar dagen na een 4 jarige gekocht. Ik heb dit paard toen laten keuren klinisch en Rontgenologisch en hij is toen goedgekeurd. Hij kreeg voor zijn hoeven een + en nu blijkt dat hij enorm slechte hoeven heeft. Dit zei mijn hoefsmid eigenlijk gelijk al, maar ben hier toen niet zo zeer op in gegaan. Alleen nu heeft dit toch voor grote gevolgen gezorgd. Hij heeft al in korte periode meerdere keren zijn hoefijzers verloren. Zijn hoeven scheuren en brokkelen af. Zelfs nu en in de zomer periode was het enorm erg. De hoefsmid moet ong om de 4 weken nu komen. Ik smeer zijn hoeven al in en heb ook al verschillende middelen geprobeerd, maar het word er niet minder op.

3 maanden geleden was hij ook zijn hoefijzer verloren en toen bleek dat hij in de lip van zijn hoefijzer gestaan heeft waardoor de helft was afgebroken. Gevolg is dat ik 3 maanden niks hem mogen doen. Hij heeft zelfs nog op de kliniek gestaan een week. Ook heeft hij een hoeflederhuidsonsteking toen opgelopen. Daarvoor moest hij ook naar de kliniek.
Het waren eerst vooral zijn voorhoeven die enorm slecht waren, maar nu begint achter ook al. Hij heeft nu ook speciaal beslag naja hij heeft nu voor 2 ijzers met 2 lippen.

Ik heb een paard gekocht boven de €13.000 (noem het preciese bedrag maar niet) en dan vind ik dit niet kunnen.

Heeft iemand nog tips/ wat ik kan doen?

Erg rot voor je, maar je kunt dit niet wijten aan een vorige eigenaar of aan de keuringsarts. Kritisch nadenken over het voer wat je geeft en de wijze van beslaan. Bel de vorige eigenaar eens op, om te vragen wat zij anders deden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:31

Hoe het juridisch zit weet ik zo snel niet, maar wat betreft het invetten heb ik juist van mijn smid te horen gekregen dat invetten funest is voor (herstellende) hoeven. Het enige wat ik af en toe mocht invetten was de kroonrand en dan bij voorkeur NIET met het standaard zwarte hoefvet. En verder inderdaad goed vochtig houden. Hopelijk is het op te lossen met voeding, Succes ermee!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:32

Ik ben geen voorstander van natuurlijk bekappen.
Maar ik heb wel een standaard gewoonte.
Om de hoeven van een paard gezond en hard te krijgen moet een paard bewegen.
Geen ijzers eronder, dit belemmerd de doorbloeding. enz.
Gewoon elke dag naar buiten en ff rennen in de bak of wei.
Geen smeersel op de hoef.
Een kilootje krachtvoer per dag geeft voldoende biotine voor de hoef groei.

En ik geniet er elke keer weer van als, de smid mijn paarden bekapt, ik het geluid hoor van Slavonische Eikenhout.

Al mijn paarden hebben keiharde hoeven, dankzij de regelmatige beweging.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:33

Biotine helpt inderdaad heel goed.
Ook elke dag (of liever meerdere keren per dag) insmeren met hoefolie of gewoon slaolie wil ook nog wel eens helpen.
Ik denk dat het inderdaad met de overgang wei-stal te maken heeft. Staat hij in de zomer wel op de wei? Hoe waren zijn hoeven toen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:35

Ik snap even niet wat het stappen in een lip van een ijzer te maken heeft met dat hij slechte hoeven heeft. Ik lees nl. uit je berichtje dat je het niet vindt kunnen dat zo'n duur paard slechte hoeven heeft (en daarmee is ggk)
Ik neem aan de keuring betreft op de binnenkant. Op het hoefkatrol gedeelte, niet op de staat van de hoeven zelf. Dus wat je eigenlijk wilt weten of je hem terug kan brengen. Nee dat kun je iig vergeten.

Wat ik ook niet kan rijmen is het ijzer met 2 lippen om de staat van die hoeven te verbeteren. Lippen op die plek beperken het hoefmechanisme. Ik zou eerder zeggen dat dit het paard eerder tegen werkt dan meewerkt. Maar goed ik ben geen smid, dus dit is gebaseerd op mijn logica.

Ik zou doorgaan met biotine voeren, dus langer dan 5 maanden. (blijkbaar ben je daarmee direct begonnen toen je hem kocht?? ) en niet op een te zachte ondergrond zetten.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:35

Amanda schreef:
Biotine helpt inderdaad heel goed.
Ook elke dag (of liever meerdere keren per dag) insmeren met hoefolie of gewoon slaolie wil ook nog wel eens helpen.
Ik denk dat het inderdaad met de overgang wei-stal te maken heeft. Staat hij in de zomer wel op de wei? Hoe waren zijn hoeven toen?

Het is al aan de gang toen ik hem gekocht had. Paar weken later begon het al met de ijzers verliezen enz..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:37

Nanneke.... beslaat je hoefsmid wel goed? Op wat voor soort grond staat hij? Staat hij wild te doen buiten? Vliegt hij door de modder? Etc. etc. dát kunnen ook oorzaken zijn voor afvliegende ijzers..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:38

Toch jammer dat er mensen zijn die nog steeds geloven in de oude penny verhalen.
Insmeren van de hoef met een vettig bestanddeel is uit de boze.
Juist het vet of olie houdt het vocht tegen wat de hoef nodig heeft.
De enige manier om de hoeven sterk te krijgen is:

BEWEGING !!!!!!!!!!!!!!!!!!!