Scheur in de knie van mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muppet
Berichten: 238
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Fijnaart

Scheur in de knie van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:46

Nu een kleine maand geleden bleek mijn paard 2 van de 4 spiergroepen in zijn knie gescheurd te hebben.
De kliniek waar hij 15 dagen gestaan heeft melde mij dat deze plek zeer ongewoon was en de behandelend arts had dit nog nooit meegemaakt.
Fijn dat je een uniek paard hebt dat wel, maar hij had ook wat minder uniek mogen zijn.

De suggestie was:
equipalazone geven zolang hij pijn bleef houden, dit ben ik nu aan het afbouwen
2 x daags voor de komende weken (ongeveer 8) 10 minuten met hem aan de hand op de verharde weg stappen
Hij mag gelukkig wat rondom zijn stal bewegen, dit is buiten zijn stal een plateau van ongeveer 16 vierkante meter.
Tevens heeft hij 2 stallen tot zijn beschikking om in en uit te lopen.

Aangezien de arts dit nog nooit heeft meegemaakt en hij niet weet hoe de toekomst eruit zal zien ben ik op zoek naar lotgenoten en hun verhalen.
Wat hebben "jullie" gedaan om je paard te helpen en suggesties zijn altijd welkom.

Ook staat hij nu 2 weken zonder ijzers, dit omdat hij dag en nacht in en uit kan lopen en de platen met vorst te glad kunnen worden.

Groetjes Mup en Corien

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Scheur in de knie van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:30

MD-->BEH

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Scheur in de knie van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:50

Kijk even in mijn onderschrift, niet mijn paard, maar de pony die bij hem op de wei staat, heeft iets vergelijkbaar voorgehad. Onze DA zei ook spontaan "amai, dat zie je niet vaak", bij hem zit het ook in de knie.

Muppet
Berichten: 238
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Fijnaart

Re: Scheur in de knie van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:55

Niemand meer ervaring met zo'n geval ?

groetjes

arno_en_kim

Berichten: 57
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Westerlo, België

Re: Scheur in de knie van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:34

Ik denk dat mijn haflinger hetzelfde heeft.
Hij heeft 1 scheurtje aan de knie. Hij heeft nooit kreupel gestaan, maar bij het rijden kon hij af en toe onregelmatig beginnen te lopen en de laatste tijd werd het erger. Hij begon zelf naar men been te bijten als ik erop zat. Als ik ermee aan de hand liep was er niets te merken. Dit heeft ongeveer een maand geduurd.
De dierenarts is langsgeweest en toen is er dmv echografie vastgesteld dat er een scheur bevond aan één van de kniebanden ( linksachter). Vond het toch eigenaardig omdat hij nooit gemankt heeft, alleen dat hij soms onregelmatig liep. Volgens de da kan het zijn omdat hij mss wel sterk van gestel kan zijn.
Hij moet 6 weken rusten ( nu nog 4 te gaan ) en enkel aan de hand stappen op een harde ondergrond een 15 minuten ( max 20 min), zoveel keer per dag als ik wil, maar hij mag ook wel een dagje rusten. Hij mag niet losgelaten worden in het weiland of in de binnenbak.
De da heeft hem ook een spuit gegeven rechtstreeks in de knie, en nadat de 6 weken zijn afgelopen komt hij weer langs om terug een echo te nemen. De kans was waarschijnlijk groot dat er terug 6 weken bij komen, want meestal is in dat geval .
Normaal wou hij dan pas een spuit zetten, maar ik heb hem gevraagd om het direct te doen, zodat het herstel vlugger kan verlopen.

Momenteel kan ik enkel maar in de binnenbak stappen ( dus zand en geen harde ondergrond) want buiten is alles ondergesneeuwd en is het heel gladdig ! Als ik hem niet uit de stal neem word hij helemaal wild en begint hij direct te bokken, wat al helemaal slecht is voor zijn knie !

Sorry voor de nogal lange uitleg !