Vraagje over Hartog gras mix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Vraagje over Hartog gras mix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:51

Hoi allemaal,

Normaal geef ik aan mijn paard na het rijden een schep muesli. Maar aangezien mijn paard niet meer energie nodig heeft omdat hij al genoeg brok krijgt en bovendien vind ik dat er suikers in de muesli zitten, heb ik vanmiddag een zak hartog gras mix gekocht.
Waar ik de zak kocht zeiden ze dat ik dit kon geven i.p.v muesli.
Hoeveel raden jullie mij aan om te geven? Het is een flinke zak en heb net 1 schep gegeven maar zak zat nog steeds vol Nagelbijten / Gniffelen

Kort samen gevat:
Hoeveel gras mix kan ik mijn paard geven na het rijden? Paard loopt 5x per week 1 uur, is 1.72cm heeft nu een goed postuur. Hoeft niet meer energie te hebben en is fit genoeg. Krijgt 1 brok per dag (Havens) en 2 á 3x flinke hoeveelheid kuil.

dank jullie wel Doei!

Niisj

Re: Vraagje over Hartog gras mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:25

Mijn paard krijgt naast haar muesli & hooi een hele voeremmer hartog grasmix bij. Idd ook na het rijden Haha! . Een voeremmer volledig gevuld met grasmix is in totaal (ongeveer) 1,5kg.
Ik zou dus gewoon een hele emmer geven ...eventueel verdeeld over de dag ..je kan ook een schep bij zijn krachtvoer geven, dan moet hij beter kauwen op zn voer. Knipoog
Mijn merrie is ook een heethoofdje maar word er niet heter van. Ik hou haar wel beter op gewicht (word snel mager) hiermee maar niet om te zeggen dat ze er vet van word ...
Ben er dus tevreden over !

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 08:22

bedankt voor je reactie! Ik heb gister een halve emmer gegeven, zal vandaag even de hoeveelheid opvoeren.
Volgens mij doe ik een eeuwigheid met die zak Bloos Clown

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:10

Ik voerde grasmix op mijn virge stal, maar toen zat er nog geen melassebrok in. Ik voerde 2 zakken in de week geloof ik, maar dan gemengd met kuil en hooi.
Volgens mij kun je hem makkelijk een emmertje vol geven hoor, je moet het zien als aanvulling dan.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:27

Ik doe ook heel lang met zo'n zak Knipoog

Die brok dat erin zit is een structuurbrok zodat de paarden beter zouden kauwen en is geen melassebrok maar een grasbrok. Knipoog
Overigens bevat de grasmix Molashine, een mengsel van melasse en plantaardige olie. Het percentage melasse in het voer is miniem en is gewoon om het voer bladstofvrij te maken. Het totale suikerpercentage van de grasmix is lager dan dat van gras, hooi of kuil. Dus om dat klein beetje melasse zou ik mij echt niet druk om maken ...bovendien eet mijn merrie het dolgraag & zitten er extra vitaminen in !