Dronken shetlander?? Wat kan dit zijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Dronken shetlander?? Wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:32

Allereerst. Dit zijn niet mijn pony's. En da is erbij geweest, en er word behandeld.

MIjn oppasmeisje verzorgt 2 shetlanders. Die staan met nog 6 samen in de wei. Krijgen hetzelfde voer enz.

Zo'n 4/5 week geleden zijn ze begonnen met bijvoeren. Vrijsnel werden er 2 ziek. Ze zouden dronken doen overkomen, heel wiebelig en slingeren. Er werd geconstateerd dat er schimmel in het kuil zat. Pak is meteen weggegooid en ze zijn over gegaan op hooi. Pony's werden weer aardig beter. Dus het probleem leek opgelost. Echter begin deze week begon 1 pony(die al ziek was geweest) weer met dezelfde syptomen.... DA heeft echter weer dezelfde medicatie gegeven.

Alleen wat ik zo raar vind. A. zijn de 1e keer maar 2 van de 8 pony's ziek geworden. Kuil is toen weggegooid. B. nu is er maar 1 ziek en er is geen kuil meer....

1 pony die ziek is geweest heeft iets van een afwijking.. ze beweerde dwergsyndroom maar daar ben ik niet helemaal van overtuigd... deze pony is echter maar 1 keer ziek geweest.

De pony die dus nu voor de 2e keer ziek is, was voorheen een kerngezonde merrie van een jaar of 7/8.

Een andere pony. Niet 1 die ziek is, maar een merrie van een jaar of 10. Schuurt zich sinds enkele weken kapot. Het is toch niet echt zomerecxeem tijd. En de pony heeft het nog nooit eerder gedaan....

Heel wazig verhaal allemaal, maar hoop dat iemand er wat mee kan..

ellepel

Re: Dronken shetlander?? Wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:03

pff.nou dat schuren kan luis zijn,of mijt,of schimmel,of een dikke vacht die kriebelt?
wel een beetje een wazig verhaal inderdaad..

ik heb eigenlijk verdere geen flauw idee,paarden kunnen inderdaad ziek worden van schimmel in het voer?
maar de veearts komt er wel bij dus neem ik aan dat die wel weet waar het eventueel van komt?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 22:25

ellepel schreef:
pff.nou dat schuren kan luis zijn,of mijt,of schimmel,of een dikke vacht die kriebelt?
wel een beetje een wazig verhaal inderdaad..

ik heb eigenlijk verdere geen flauw idee,paarden kunnen inderdaad ziek worden van schimmel in het voer?
maar de veearts komt er wel bij dus neem ik aan dat die wel weet waar het eventueel van komt?

Hij beweerd van het kuil. Maar dat word al sinds de 1e ziekte niet meer gevoerd....

Ik heb zelf da niet gesproken. En de pown ook nog niet gezien... Maar vind het zo'n wazig verhaal dat enorm de twijfels erin trek..

Schimmel denk ik niet. De vacht ziet er prima uit. Wel wat schilfers in de manen, maar dat heeft ze altijd...luis zou kunnen. Maar dan zouden de overige shets het toch ook moeten hebben? Of zijn luizen niet zulke springers?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:30

Rot fruit, of overrijp, het staat me bij dat het dan alcohol bevat.
Weet zo niet meer waar ik het gelezen/gezien heb...

Maar er waren dieren die overijp/rot fruit aten en daar dronken van werden..

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:33

Een van mijn vorige paarden vertoonde ook die verschijnselen en die bleek gebeten te zijn door een rat....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:35

Paard van mijn zus had bloedvergiftiging opgelopen door beschimmeld hooi (geen hooi om te voeren, maar als bodembedekking). Kan best zijn dat er nog sporen van de schimmel in zijn lijf zit.
Ik zou een bloedtest laten doen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 22:53

rot fruit heb ik ook aan zitten denken. Maar dan kom ik weer terug op het feit dat de 1e 2 van de 8 ziek waren en nu maar 1 van de 8..... er komen geen mensen verder dan de verzorgers in de wei.. en al zo er iets in de wei gegooit worden dan verwacht ik niet dat de zieke pony daar iets van krijgt aangezien ze 1 na laatste op de rangorde staat.

Rat zou maar zo kunnen. Rondom zijn sloten, en aardig wat ratten....

Bloedtest kan ik wel rustig vergeten. Dat gaan ze echt niet doen..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:56

Mijn drachtige merrie heeft dit ook gehad in de winter, en bij haar bleek het een Selenium/vitamine E gebrek.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:35

Het schijnt dat ze van graszaadhooi ook deze verschijnselen kunnen krijgen!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:10

Wat word er nog meer bijgevoerd?
Sobere pony's moet je sober voeren. Geen muesli of andere rommel, zeker als ze niet in het werk staan.
Gewoon sober hooi en sobere brok.

Laat idd ook kijken door de dierenarts naar luizen of schimmel.

Laat evt ook het gras onderzoeken, die kan deze tijd van het jaar ook bepaalde schimmels bevatten waar dieren ziek van worden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:16

hoe staat het met ontwormen? ook van wormen gaan ze schuren.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:20

Heb het eerder mee gemaakt, ligt aan het hooi. Er zit dan te veel Engels raaigras in wat de symptomen veroorzaakt die op ataxie lijken.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 10:20

Ontwormen word gedaan.

Bijvoeren word niet gedaan. Alleen hooi of kuil.
En een keer een appeltje na het rijden, verder geen gekke dingen.

Hmm. Maar het is dus wel enigzins logisch dat maar een paar ziek worden?

En dat ze eerst op kuil stonden dat meteen is weggegooid en nu op hooi staan maakt ook niet uit.

Ik ga vanmiddag eens kijken bij de pony's. Misschien kan ik dan wat meer vertellen!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:08

Een van de pony's die ik verzorgt heb had ook dezelfde verschijnselen. Ze stonden toen met 3 pony's samen en 1 is er maar ziek van geworden. Ook zon dronken gang, maar wel nog stevig zat op zn voeten staan. Dit kwam toen door het hooi, de dierenarts die hier toen bij is geweest zij dat het ene paard en veel gevoeliger voor kan zijn dan de ander. Waarschijnlijk zal het ook aan de hoeveelheid liggen die gegeten wordt (de ene vreet zo een halve baal hooi op terwijl de ander in die tijd 1 plakje op heeft bijvoorbeeld). Waarschijnlijk heb je dan engels raaigrashooi zoals gillian hierboven ook al zij. Hier het topic dat ik toendertijd geopend had, let op dit is wel een heel oud topic !! [MD] Evenwichtsstoornis/ vergiftiging??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:10

gillian schreef:
Het schijnt dat ze van graszaadhooi ook deze verschijnselen kunnen krijgen!!

idd...Engels Raij maar misschien wordt dat tegenwoordig ook in kuilgras verwerkt Boos! Je kunt dit laten testen bij TNO op B-Lolitrem, dat is een schimmel die toegevoegd wordt (genetische manipulatie) aan graszaad. Kost ongeveer 25euro.

Op de manege waar ik heb gewerkt (lang verhaal) hebben wij hier uiteindelijk 15 paarden aan verloren (omdat Utrecht bleef volhouden dat het rhinopneunomie was Stoom uit je oren . ) De sterkste paarden (leiders van de groep) bezweken als eerste omdat zij het meeste aten !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:35

ik zou toch denken aan een voerprobleem, los van de schimmel misschien wel. te rijk voeren bij sobere ponies kan klachten als schuren (tot aan ernstig schuren aan toe, of het nu zomer is of winter) tot gevolg hebben, maar het kan ook tot bijv. spierbevangenheid leiden. ik kan me voorstellen dat spierbevangenheid naast de bekende symptomen als tying up ook een rare loopbeweging tot gevolg kan hebben. het zou wel schelen als je het zelf gezien hebt natuurlijk, nu komt het verhaal niet uit eerste hand en wie weet kijkt een ander er anders tegenaan dan jijzelf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:39

mijn pony is idd ooit dronken geweest van gegiste appels (stond een appelboom in de wei)
Het is natuurlijk met eventuele alcohol wel zo dat elk mens daar ook anders op reageert, dus waarom paarden niet?