Weke hoeven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Weke hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:51

Mijn paard loopt sinds een week niet meer zo regelmatig.
Vooral op harde grond en steenpaden liep hij slecht. Op velden en/of piste loopt hij goed.
2 Maand geleden had hij een peesblessure.

Gebeld naar DA: zou komen doordat hij overdag in de modder staat. Daardoor heeft hij weke hoeven en loopt hij dus niet lekker op hardere delen.
Oplossing volgens DA: ijzers.
Blij dat het zijn pees niet is uiteraard maar...

Ik vind dit nu niet écht een oplossing?
Oké, als we er voorlopig ijzers onderzetten zal hij wel beter lopen maar dat neemt de oorzaak toch niet weg?

Volgens een andere DA stond hij vooraan ook wat te 'plat' (ik was er niet bij)...En dus ook ijzers.

Hij rijdt echter niet vaak op straat/wandeling. Maar we willen hem dit toch ook niet afnemen.

Voorlopig brengen we hem van de stalling naar 1 van mijn weides, die een stuk droger zijn. Ook zijn we begonnen met het sprayen van Hipposol.

Iemand suggesties en/of tips?

Aukelizzy

Re: Weke hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:40

Niet echt een tip voor gevoelige hoeven maar doe je voorzichtig met een paard met peesblessure in een blubber wei.
Voor je het weet ben je terug bij af. De benen zuigen snel vast in de blub met alle nare gevolgen van dien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:51

Door 'weke' hoeven gaat een paard niet gevoelig lopen op het harde Dat kan wel komen door gevoelige zolen. Ijzers verbergen het probleem inderdaad alleen maar, ze lossen de oorzaak niet op.
En je DA vindt dat je paard te plat staat? Het kan, maar een DA heeft geen hoefsmedenopleiding gevolgd, dus het kan ook wel meevallen. Misschien kun je eens een foto hier op bokt plaatsen, dan kunnen de hoefexperts je vast wel verder helpen Lachen

Een paard dat niet vaak op straat komt is het gewoon niet echt gewend, net zoals wij zelf zonder schoenen gevoelig lopen op asfalt. Maar als we dat een weekje wat vaker doen dan krijgen je voeten eelt en voel je er niet veel meer van. Zo werkt dat ook bij paardenhoeven. Als je een tijdje een paar keer per week een kwartiertje over het asfalt gaat lopen, en dat steeds verder opbouwt, dan krijgt je paard waarschijnlijk snel sterkere hoeven. In die opbouwtijd kun je ook hoefschoenen gebruiken, maar als je geen lange tochten rijdt dan is dat eigenlijk niet eens nodig.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:03

Hihi inderdaad, fotootjes?

In onderstaand topic wordt informatie uitgewisseld naar aanleiding van geplaatste hoevenfoto's.
[BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Echter eelt kweken? Mmm, ik persoonlijk Knipoog doe daar niet echt aan.
Moeilijk lopen op grind? Dan geldt voor mij persoonlijk 1. ik vermijd grind of 2. er gaat een ijzertje onder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:44

ijzer plaatsen , zonder enige twijfel doen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:09

Tja, kan je doen, of de oorzaak wegnemen (uit de natte weide halen) en ervoor zorgen dat de hoeven wat steiler komen te staan (toon in laten korten).