langzamer eten...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

langzamer eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:29

ben benieuwd of jullie goede ideeën hebben...

indi eet namelijk een beetje erg snel zegmaar...

ze krijgt 4 keer per dag hooi. 3 keer gelijk met de andere paarden. ze heeft het alleen binnen no time op. vaak kom ik bij haar en dan staat iedereen lekker te knagen, behalve mijn meisje. die heeft namelijk niets meer liggen (en ik weet zeker dat ze wel gevoerd krijgt Knipoog )

ik heb nu al een hooinet, maar dat lijkt geen verschil te maken. wat kan ik doen dat ze wat langer met haar hooi doet?

ze krijgt trouwens echt zat hooi, dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen naar mijn idee...

PBA_

Re: langzamer eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:09

vraag eens hoeveel ze krijgt en kijk desnoods wat ze doet en waarom ze zo snel eet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:11

Idd, probeer er eens bij te zijn als er gevoerd word.
Hooi is namelijk niet zo snel op , ookal zou ze sneller eten dan de rest, dan zou ze met hooi niet echt veel eerder klaar zijn.
Ik zou dan eerder twijfelen of ze wel evenveel hooi krijgt als de anderen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 08:11

ik weet 100% zeker dat ze eerder meer dan minder krijgt dan de rest Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:53

dan moet je gewoon gaan kijken wat ze doet als ze gevoerd wordt. en wat vind jij veel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:56

Ze heeft schijnbaar meer behoefte aan ruwvoer, dat kan. Wat je kan doen is haar ook een plakje stro geven om op te knabbelen en anders gewoon meer hooi of vaker hooi.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:05

In de snelheid waarmee paarden hun hooi oppeuzelen kan inderdaad een wereld van verschil zitten hoor! Dat herken ik idd wel een beetje.

Onze ruin in tegenstellling tot de merries kauwt amper en slikt alles zo snel mogelijk door is net een stofzuiger hij denkt ook altijd dat hij honger heeft. Ik geef hem op stal ruwer/grover en langstengelig hooi met minder voedingswaarde zodat ik wat meer kan voeren met meer structuur waardoor hij wel langer en beter moet kauwen.

Weet je zeker dat haar gebit in orde is dat ze geen pijn heeft bij kauwen en daardoor minder kauwt en sneller doorslikt. Veel kauwen en daardoor meer speeksel aanmaken is voor de spijsvertering alleen maar beter.

Ik zou het dus zoeken in meer structuur geven dus grover/langsteliger hooi of stro proberen en wat ook nog weleens wil helpen wat brokjes over/door het hooi dan zijn ze ook langer zoet, alleen dat werkt ook niet bij ieder paard. Onze ene merrie gaat dan als een razende door het hooi aan het tijgeren om alle brokjes zo snel mogelijk te pakken te krijgen met als resultaat dat het hooi 3m hoog tegen de wand aan hangt zeg maar. Hoezo hebben paarden geen humor Haha! Knipoog

Als een hooinet geen verschil maakt kun je nog zo'n zak proberen met een kleine opening of een ruif met fijnmazig gaas zodat ze echt moeite moet doen om het er uit te krijgen.

Gr. Marijke

jessssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:57

Als je biks gaat voeren, kun je altijd nog een zoutblok in zijn/haar bak leggen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:26

eh, en wat is t nu daarvan? dan gaat ze echt niet langer doen over haar hooi Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:26

hebben jullie ook stro op stal?
je kunt eventueel het hooi mengen met wat stro,dan moet ze wat beter haar best doen om het hooi er uit te zoeken.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:26

hier ook eentje die veel meer krijgt da de andere 2 en nog ruim als eerste klaar is, heb al verschillende soorten hooi geprobeerd, en geef hem nu maar een flinke berg en laat het hooi gewoon als plak liggen en strooi wat stro erover

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:43

Het wil soms ook wel eens helpen om twee hooinetten over elkaar te doen, zodat het er moeilijker uit te trekken is (kleinere mazen).