Paard vaak aan de diarre

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjonTampon

Paard vaak aan de diarre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:07

Mijn paard heeft vaak last van diarree en/of scheten waarbij het 'darmwater' langs haar achterbenen loopt.
In de zomer is de oorzaak grotendeels bekend. Ze is overgevoelig voor mals gras, want wanneer ze dan hooi eet heeft ze mooie vaste poep. Ik heb een paar maanden geleden haar mest laten onderzoeken waarin ze niks hebben kunnen vinden. Dierenarts zegt dus zelf overgevoeligheid voor mals gras. Ook ontworm ik haar zeer regelmatig, omdat ze er niet ook nog wormen bij hoeft te hebben.
Nu is het winter en is ze weer aan de dunne! Mals gras is er niet meer, er is zowiezo niet zo veel gras en ze krijgt vooral hooi bijgevoerd nu. En sinds een week krijgt ze lijnzaadolie onder haar brokken. Dus ik weet nog niet of dat werkt. Die tip kreeg ik van een andere amazone.
Verder ziet ze er prima uit, vind de dierenarts ook. En ze heeft ook energie genoeg.

Weten jullie misschien waar het aan zou kunnen liggen dat ze zo vaak diarree heeft?
Of hebben jullie misschien een tip voor mij waarmee ik haar van haar diarree kan afhelpen of het verminderen?

detour

Re: Paard vaak aan de diarre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:11

Lijnzaad zal niet helpen tegen diarree, probeer aan oud vezelig hooi te komen, voer niet teveel brok, in ieder geval niet te eiwitrijk. Ik zou een mestmonster laten nemen en die laten onderzoeken. Helpt niks, dan een bloedonderzoek. Is het dier goed ontwormd?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:12

Mestonderzoek niks uit naar voren gekomen. En wordt vaak ontwormd. Bloedonderzoek zou idd nog kunnen.
En nu ik de lijnzaadolie toch heb, voer ik hem wel op Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:15

Oke, dat is aan jou, al vind ik zoiets juist ter smeuiigmaking van de ontlasting, zeg maar...

Wat is de toegevoegde waarde? De darmen gaat niet beter werken.

heeft jouw paard trouwens veel antibiotica gehad? je kunt altijd een probiotivcakuur geven,dat kan nooit kwaad. Ook zijn er compostiums van De Groene Os, maar dan is de oorzaak echter wel van belang.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:17

Lijnzaadolie is wel goed voor de spijsvertering. En veel antibiotica heeft ze nooit gehad. 1 keer een kuur, maar daarvoor had ze het ook al. Toevallig een idee hoe duur zo'n bloedonderzoek is?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:21

Uhm.. ik dacht inclusief voorrijkosten hier zo'n 60-70 euro ofzo...Ja, het is goed voor de spijsvertering maar of het de jouwe met haar problematiek helpt? Soms is oorzaak vinden toch iets handiger..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:24

Mijn nichtje waarmee ik vroeger een stuk land deelde had een tinker die ook áltijd diarree had, dat was gewoon chronisch. Mest laten onderzoeken, alle mogelijke dingen ongeveer.
Ze hebben ook zowat alles geprobeert qua voeding ect.
Paard op houtkrullen zetten, zo'n antizand spuit (voor als ze zand zouden eten) ander soort hooi, lammetjes melk, vitaminespuiten, spoeder voor over het voer, speciale musli.
Je kunt beter vragen wat ze NIET hebben geprobeert, maar niets hielp . Ja voor even voor 2 weken ofzo werd het wat minder maar dan werd ze er imuun voor en begon het weer van voor af aan.
Wel werd het minder zodra ze meer beweging kreeg maar het bleef altijd.

Er was verder ook niets mis met het paardje wat je kon merken was heel energiek.
Maar ik denk stiekem toch nog altijd er zit volgens mij ergens iets niet goed als dat beest altijd diarree heeft, zou ze dan ook geen buikpijn hebben.
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 03-12-08 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:24

Lijnzaad werkt sterk laxerend, dus dat zou ik zeker niet meer voeren in dit geval. Het kan met het hooi te maken hebben; is het "koeienhooi"? , dus van zwaar bemest land, 1e of 1e snee, grof of fijnstengelig etc.
Wat voor brok voer je, daar zit ook nogal verschil in, wat voor conserverings en bindmiddel zit erin, etc.

Bloedonderzoek is niet zo gek duur, precieze prijs weet ik niet meer. Als je de mogelijkhied hebt kan je eens goed kruidenhooi proberen en lucerne, en even geen brok.

Hoeveel ruwvoer/ brok voer je nu? En hoe vaak? 2 x per dag voeren kan ook darmproblemen geven omdat die dan als het ware te lang stil liggen en kort hard aan het werk moeten.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:27

Garvo brok. Zit nu in Tilburg en paard staat in Limburg dus kan even niet kijken wat er in zit.

Ze krijgt ongeveer 3x per week brok. (en dan 1x per dag) Nog geen hele schep.

Hooi is van de 1e snee, en ja bemest land. Zwaar bemest zou ik niet weten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:31

Aan dat laatste kan het ook liggen, ik zou toch eens oud hooi proberen, lekker vezelig en idd lucerne. Je hoeveelheid brokken snap ik niet..

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:33

Ze krijgt zaterdag en zondag en dinsdag of woensdag brok. En maar 1x per die dag waarop ze het krijgt. En ik gebruik zo'n plastic bakje waar normaal fritessaus in zit, als schepper. En die maak ik niet helemaal vol.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:34

Maar of dat hooi werkt weet ik niet. Want als ze in de zomer hooi krijgt, is ze niet aan de diarree. En nu in de winter wel weer :S.
Paardenboer zei: kan ook aan het koude water liggen. Want dat is op het moment ook ijskoud natuurlijk....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:35

Wij hebben onze paarden een tijd hooi gevoerd wat van koeienland kwam, dat werd bemest met gier en kunstmest. Alle 3 hadden een stinkende, vrij vochtige mest, dus daar kan het al aanliggen. Hoeveel hooi, heeft ze de hele dag wat te knabbelen of krijgt ze maar kleine beetje.
Probeer de biks ook liever over 2 of 3 x per dag te verdelen en liever iedere dag hetzelfde voer dan maar 3 x per week brok!

Het meeste hooi hier in Nederland is koeienhooi en niet geschikt voor paarden, door bijv. te stoffige, teveel eiwit, teveel fructaan, etc. etc. Wij voeren sinds een paar maanden Duits kruidenhooi, geheel stofvrij, ruikt heerlijk, grofstengelig , etc. De paarden vinden het heerlijk en hebben mooie drolletjes Knipoog .
Oud hooi kan, maar pas dan wel op met stof!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:36

Als je dier op het land staat en veel vocht binnen krijgt van het gras wil het oko wat dunner poepen, hoor!

Succes!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:41

@ ElCit: ik zou haar graag vaker brok geven, maar dat gaat lastig omdat ik in Tilburg op kamer zit. En wij hooien onze eigen weiden, wat goedkoper is. Wij zullen dus niet snel ergens anders hooi kopen. Ze krijgt s'morgens en s'avond hooi. En dan wel genoeg hoor!

@ detour: Staat veel op het land ja. bijna 24/7. Met heel slecht weer heb ik iemand kunnen strikken die haar dan binnen kunnen zetten. Zij geeft dan ook brok bij.

Bedankt allebei.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:01

[PP] > [MD]