Maagzweer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 00:44

Hoe herken je een maagzweer bij een paard. Wat kunnen de symptomen zijn? Mijn paard kreunt bij plassen, mesten en rollen, is dit normaal? Ik vraag dit omdat ze sinds kort is begonnen met tandenknarsen.Ze loopt altijd lekker los door haar lijf (alleen met galop niet, zie ander topic RT). Het tandenknarsen begint pas na een tijdje rijden, zodra ik haar met langere teugel vw/nw rijd. Als ik haar weer oppak, houdt het tandenknarsen op. Het zadel ligt goed, ostheopaat net geweest alles in orde. Haken op haar tanden zijn net verwijderd. Nou las ik ergens hier op bokt dat tandenknarsen ook wel eens een maagzweer zou kunnen betekenen. Als ik net begin met rijden en ik wil aandraven heb ik ook altijd wat protest, wat altijd over gaat na 10 minuten rijden. Misschien dat dat ook zou kunnen komen door een maagzweer? Ze eet verder gewoon goed en wordt vier keer per week 30 tot 45 minuten gereden. Ben benieuwd naar reacties.

darinka

Re: Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:16

mijn pony heeft als veulen een maagzweer gehad maar zij had ernsitge steeds terug kerende koliek en de kauwde steeds(schijnt een symptoom te zijn) , steeds als ze met parafine was gespoelt en ze nam weer een hap voer om t eproberen kreeg ze weer koliek.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:03

Ik weet dat paarden met een maagzweer vaak gaan luchtzuigen. Een maagzweer ontstaat vaak (net als bij mensen) door stress.
Kreunen bij mesten plassen en rollen is iets dat paarden vaker doen, hoeft niet door een maagzweer te komen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 15:25

Luchtzuigen doet ze absoluut niet... nou, het is wel een geruststelling dat kreunen niet meteen iets hoeft te betekenen. Ik zal voor de zekerheid nog eens het zadel laten controleren, zadelmaker komt binnenkort. Misschien dat het toch daar mee te maken heeft. Ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze zich niet lekker voelt, want ze oogt heel vrolijk en alert, eet goed en ziet er goed uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:33

Symptomen voor maagproblemen zijn o.a.
opboerende geluiden, winden laten veelvuldig, doffe vacht, mat in het karakter, temperatuur hoger dan anders, koliekerig, slecht eten vooral het krachtvoer laten ze staan als ze last hebben van de maag, spontaan beginnen met luchtzuigen

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:35

Veelvuldig geeuwen, overstrekken, de voorbenen ver voor de massa brengen en zich uitrekken, op de rug gaan liggen, nare lucht uit de mond.

Er zijn goede en snel werkende middelen tegen maagzweren. Maar voldoende ruwvoer en je paard psychisch gezond houden zijn de belangrijkste. Buiten frustratie en infecties kan een paard ook maagzweren ontwikkelen vanwege pijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:32

Of een verkeerd voerschema.
Het gapen is idd ook een typisch iets voor maagklachten en die nare lucht uit de mond ook,

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:08

Deze symptomen herken ik bij mijn paard niet, dus dit zal er niet met haar aan de hand zijn. Ik denk dat ik toch moet zoeken in de richting van haar zadel. Bedankt allemaal voor jullie info!

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:17

Tandenknarsen kan duiden op pijn of frustratie. Kennelijk doet ze het alleen als je al een tijd aan het rijden bent.
Misschien is je paard gefrustreerd, doe je iets verkeerd en/of heeft ze ergens pijn of last van.

Succes

yvon60

Re: koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:29

Ik wil jullie vragen of iemand met het volgende ook te maken heeft (gehad): mijn Tinker ruin van 11 jaar heeft om de zoveel tijd een koker ,die bloed. De dierenarts heeft al diverse keren de koker volledig schoongemaakt( onder gedeeltelijke narcose omdat mijn ruin dit vervelend vindt).
We dachten eerst aan een infectie- maar dit bleek gelukkig niet zo te zijn. Het moet toch iets van een wondje zijn die telkens opengaat/scheurt .....Het enige wat we nu af en toe doen is als het echt te erg is..de dierenarts laten komen om alles weer schoon te maken.Ik kan tussendoor de koker niet zelf reinigen, mijn paard laat dit niet toe.Hij gaat dan schoppen.
Heeft iemand ook zoiets meegemaakt?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 23:18

Pessade, ik denk niet dat ze gefrustreerd is. Ze loopt nl altijd erg fijn en ontspannen. Ze doet het juist als ik haar lang en laag rijd, maar ook daar is ze ontspannen en los in haar lijf. We hebben wel wat problemen met galop, maar ze begint al voordat ik met galop bezig ga te knarsen. Pijn in haar lijf lijkt me ook niet, ze is net gecheckt en de ostheopaat was juist erg tevreden hoe los ze was in haar lijf. Tanden ook ok. Het enige wat ik nu dus kan bedenken is dat haar zadel toch niet helemaal lekker ligt. Dit ga ik morgen met mijn lesgever checken aan de longe (eerst zonder en dan met zadel en kijken of er verschil is). En de zadelmaker komt binnenkort een controle doen. Het blijft toch een beetje raden.... Maar toevallig kwam ik hier op bokt dus een verhaal tegen van iemand wiens paard ook knarste en dat dat paard een maagzweer had, vandaar mijn vragen naar overige symptomen. Maar al lezende kan ik dat toch wel uitsluiten, want geen van de overige symptomen komen voor bij mijn paard.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 02:17

Op je originele vraag heb je al n antwoord. Wat beteft je ruin wanneer de koker en penis zijn schoon gemaakt is er niets meer te zien? Ik hoor bij tinkers namelijk regelmatig van penis tumoren dat zou opzich wel passen bij het verhaal maar dan moet er wel een tumor zichtbaar zijn.

mvg

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:42

Pollux schreef:
Pessade, ik denk niet dat ze gefrustreerd is. Ze loopt nl altijd erg fijn en ontspannen. Ze doet het juist als ik haar lang en laag rijd, maar ook daar is ze ontspannen en los in haar lijf. We hebben wel wat problemen met galop, maar ze begint al voordat ik met galop bezig ga te knarsen. Pijn in haar lijf lijkt me ook niet, ze is net gecheckt en de ostheopaat was juist erg tevreden hoe los ze was in haar lijf. Tanden ook ok. Het enige wat ik nu dus kan bedenken is dat haar zadel toch niet helemaal lekker ligt. Dit ga ik morgen met mijn lesgever checken aan de longe (eerst zonder en dan met zadel en kijken of er verschil is). En de zadelmaker komt binnenkort een controle doen. Het blijft toch een beetje raden.... Maar toevallig kwam ik hier op bokt dus een verhaal tegen van iemand wiens paard ook knarste en dat dat paard een maagzweer had, vandaar mijn vragen naar overige symptomen. Maar al lezende kan ik dat toch wel uitsluiten, want geen van de overige symptomen komen voor bij mijn paard.

Daarom kan Bokt zo prettig zijn Clown Dan kun je eens vanuit andere invalshoeken wat te weten komen.
Heel veel succes met het vinden van de oorzaak!