chronische hoefzweer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

chronische hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:46

Mijn pony lijkt een steeds terugkerende hoefzweer te hebben en ondertussen ben ik bijna de wanhoop nabij. Ik ben dus op zoek naar soortgelijke verhalen en vooral ook hoe jullie er mee omgaan en wat wel of vooral ook juist niet te doen.

Hieronder mijn verhaal.

Maand geleden ging Isa flink kreupel lopen op de rechter voorhoef. Was gelijk duidelijk ... hoefzweer.
Vorig jaar heeft ze na een fikse bevangenheid 2 hoefzweren gehad aan beide voorbenen tegelijk, dus ik was heel erg alert op vooral haar goede hoef. Die lekker ingepakt met watten en hoefschoen zodat ze daar goed op kon hinken.
Na een paar dagen aanzien, naar de dierenarts gegaan voor oa röntgenfoto's en bloedonderzoek, ook om te kijken hoe het met haar (oude) bevangenheid stond.

Bloedonderzoek wees uit dat de pony kerngezond was, echter de röntgenfoto's waren om te janken.
Hoefbeen (beiden) flink gekanteld, drukte op de zolen en die waren flinterdun (met de duim in te drukken zelfs). Rechtsvoor was ook een donkere plek te zien net voor de punt van het hoefbeen en linksvoor een gedeeltelijke losse wand. Daar werd een mens niet vrolijk van.

Maar paardje had dus pijn op haar dunne gevoelige zolen en pijn door de hoefzweer.
Hoefzweer kon vanwege de dunne zolen met het gekantelde hoefbeen NIET worden uitgesneden (risico dat het hoefbeen gelijk mee door de zool kwam was veel te groot). Zelfde reden waarom ik niet mocht weken; zolen moesten harder worden, niet dunner.
Pijnstiller mocht ik niet geven omdat dit altijd een ontstekingsremmer is en de zweer niet geremd mocht worden, maar juist moest rijpen.
Dus was geduldig afwachten het enige wat ik kon doen.

Na paar dagen hinken, ging ze ineens de voet belasten en er was een gat in de witte lijn (in de toon) te zien. Omdat de zweer eruit leek te zijn is er toen een soort plakbeslag onder gegaan. Het gat in de hoef is gelijk dichtgekit. De zool zelf niet, omdat, mocht er nog een hoefzweer zitten te sluimeren, deze nergens heen zou kunnen.
Er zat er inderdaad kennelijk nog eentje, want een week later ging het weer mis. Ze begon weer minder goed te lopen en sinds vandaag lijkt het erop dat de hoefzweer echt terug is. Maar heb weer hetzelfde ... niet weken, niet snijden. Zool zal in die paar weken tijd nog niet echt dikker geworden zijn denk ik. Maar ander nadeel is dat het gat in de witte lijn nu ook nog dicht zit ... de zweer moet een andere uitweg zoeken.
Maar ze begint ook minder goed op links te lopen, zeker na een wandeling vandaag lijkt het wel of de boel eerder verergerd is dan verbeterd. En ik maar denken dat lopen goed was ... kennelijk ook niet.

Vorig jaar heeft ze dus heel lang lopen tobben met 2 hoefzweren die maar niet door wilden komen en er uiteindelijk bij de kroonrand zijn uitgekomen. Ze kon toen alleen nog maar liggen. Die tijd hoop ik niet weer door te hoeven maken, want dat was een hel. Het heeft lang blijven sluimeren. Ook dit jaar heeft ze wel sukkeldagen gehad, maar was nooit zorgelijk kreupel zoals nu. Toch zal de hoefzweer er al een tijd zitten vermoed ik nu. Zeker icm die dunne zolen.

Maar ik weet niet precies wat nu wijsheid is, vandaar dit topic, in de hoop dat mensen wat herkennen in dit verhaal en tips hebben hoe te handelen.

Ik denk aan wel of niet lopen.
Wel of geen pijnstiller en zo ja welke gaven jullie en wat was de uitwerking
Welke voeding en dan met name supplementen of kruiden oid
(ze krijgt grof stengelig arm hooi, liksteen, safe en sound handje per dag, 5 schijfjes winterwortel, en nu geef ik brandnetel, mariadistel en kleefkruid bij, evenals rozenbottel).
Welke handelwijze aan de hoeven (smeersels, massage, weken wel of niet, beslag wel of niet).
enz.

SamCo

Re: chronische hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:40

He gatsie... hoe een triest verhaal.
Pijnstillers en kunststof plakbeslag. Zo paardvriendelijk mogelijk leven gunnen met zo min mogelijk pijn.
Mooie hoefjes krijg je nooit meer met dit paardje en dus zal je moeten zoeken naar een oplossing die pijnvrij is (maakt niet uit wat voor misvormde hoefjes dat dan eventueel geeft zeg maar).

En heel heel klein beetje nadenken of dit het leven is wat je je paardje wilt geven.

Ik heb zelf ook een probleem-hoefgevalletje: HKO x atrose. Tuurlijk heeft hij zo zijn ups en downs (kenmerkend aan atrose). Zijn downs duren nooit langer dan 1 week, momenteel.
Hij is momenteel sterk verbeterd op zijn kunststof-beslag.

Indien hij langer dan een maand a anderhalve maand gaat sukkelen op zijn hoeven, is het zijn tijd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:37

scoxxx schreef:
Mooie hoefjes krijg je nooit meer met dit paardje

Dat is het dus juist ... de hoefjes zien er van buiten erg mooi uit.
Niemand, ook ik niet, had kunnen vermoeden dat het van binnen zo slecht is.
Er zijn geen ribbels te zien, geen snavelvorming, geen deuken of dutsen. Hoefwand is egaal en keihard.
alleen van onder is een platte zool in de toon te zien en een verbrede witte lijn.

ter illustratie:
Afbeelding

DA kon ook niet geloven dat de röntgenfoto die ze maakte hoorde bij de hoef die ze zag.

Maar goed, de dunne zolen zijn natuurlijk gevoelig voor kneuzingen.
Die zolen moeten dus ook dikker; dat kost sowieso tijd en ze moet ze niet continu kneuzen zoals ze nu lijkt te doen (vandaar dat beslag met zolen wel wat zou zijn, maar dan kan een eventuele hoefzweer er niet meer uit, en nagels kunnen de harde , kleine hoefwand splijten Bloos )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:00

Eigenlijk als je je verstand gebruikt is er maar één oplossing, slachthuis enkele reis.
maar ik kan er idd inkomen dat zoiets niet een leuke beslissing is.
Maar indien je het laat leven zet er dan tenminste een ijzeren speciaal beslag onder, als jij iets echt ernstig aan je vingernagel hebt, ben je dan ook tevreden met een iets versterkte pleister ?????
Maar goed komt zoiets nooit meer , das de realiteit.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:36

Als de zweren eruit zijn,Soleguard er onder om de kwetsbare zool te beschermen,op een droge plek zetten om de hoeven en zolen harder te laten worden,toon kort en terugwerken tot aan de witte lijn om de druk met afrollen en het trekken van de buiger aan het hoefbeen te verminderen.
Eerste hulp, verband erom,watten met jodium,en later hoefhardener of teer desnoods en hoefschoenen,op het droge.
De nattigheid maakt de voet en de flinterdunne zool te flexibel,en dus zacht,et voila een nieuwe hoefzweer! De nog steeds veel te weke stand
rekt de zool en maakt hem nog dunner en kwetsbaarder en maakt dat de buiger te hard aan het hoefbeen trekt.
Maar dat weet je allemaal al,het is namelijk niet de eerste keer dat je het verteld word.
Je besluiteloosheid en geexpirimenteer maakt dat het van kwaad tot erger word. Sorry,maar ik word er wat moedeloos van. Nors opkijken
Maak een plan van aanpak, en houd je daaraan.
Niet gaan wandelen met zo'n dier maar het zelf de beweging laten nemen die het wil,ze heeft het al moeilijk genoeg.
Kan je,of wil je deze weg niet bewandelen,is er maar 1 eerlijke oplossing.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:03

Het spijt mij ook ten zeerste maar dit paardje heeft geen waardig leven meer imo, die zool zal blijven kneuzen omdat de hoefbenen gekanteld zijn en dat komt niet meer goed. t eerlijkste voor dit beestje is richting de eeuwige weilanden.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:05

@cherokee die zool zal zoizo vanbinnen uit constant gekneusd worden door t hoefbeen ben bang dat hier geen oplossing meer voor is.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:46

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:42

Als ik een verhaal van maanden samenvat in 1 berichtje, lijkt het misschien een van de hak op de tak springen.
De laatste bekapping is super gegaan; goed gekeken naar voetstanden en het vettec gaf in eerste instantie goede bescherming. Ze liep heel soepel en los door het lijf, maar sinds een paar dagen loopt ze minder goed.
Dus vroeg ik me af of die hoefzweer nog aanwezig kon zijn.

Gezien de reacties hier, krijg ik de indruk dat sommigen echter denken dat ze super slecht loopt.
Vandaar dat ik een filmpje heb gemaakt van haar waarin ze gewoon 'vrij' beweegt op de wei.
Geeft een betere indicatie van 'hoe het beest er aan toe is' als ik in woorden kan zeggen.

http://nl.youtube.com/watch?v=1JRCJzbHlKw

In mijn ogen nog niet direct rijp voor het slachthuis op dit moment.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:56

ik krijg via de link elke keer pagina kan niet weer gegeven worden... wat is de titel?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:59

filmpje duurde hopeloos lang om te loaden. lijkt wel of ze rechts achter niet rad is. maar idd niet direkt om af te voeren naar de slager.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:07

Deze foto is ook niet echt heel recent Knipoog
Bij mij doet het filmpje het wel heel snel Verward

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:54

aeolusnr1 schreef:
Eigenlijk als je je verstand gebruikt is er maar één oplossing, slachthuis enkele reis.
maar ik kan er idd inkomen dat zoiets niet een leuke beslissing is.
Maar indien je het laat leven zet er dan tenminste een ijzeren speciaal beslag onder, als jij iets echt ernstig aan je vingernagel hebt, ben je dan ook tevreden met een iets versterkte pleister ?????
Maar goed komt zoiets nooit meer , das de realiteit.

Ben jij niet goed bij je hoofd of zo om zoiets koud op iemands dak te gooien ? Boos! wat TS nodig heeft is een goede kliniek waarbij de hoefsmeden en da's samenwerken...TS ga naar Visdonk in Roosendaal, daar werken de van Nassua's van hoofcare.nl.

Stuur desnoods de rontgenfoto's door en bel ze (want ze krijgen 80 emails per dag binnen dus als je daar op wacht heb je pas over 3 weken antwoord) Een goede hoefsmid, zoals de van Nassau's kunnen echt wonderen verrichten !

Sterkte !

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:01

Oef wat heb je al veel ellende met het beestje meegemaakt, ik leef met je mee hoor.
Wat je nog zou kunnen proberen is de zolen van de hoef iedere dag insmeren met laurierzalf, dit werkt als een soort trekpleister voor de hoefzweren die er eventueel ontstaan en werkt meteen pijnstillend (zonder de ontsteking te remmen). Zorg wel dat je een goede zalf pakt die donkergroen van kleur is. Er bestaan ook (goedkope) varianten die laurierzalf heten maar waar bijna geen laurier in zit en dus niet werken. Eventueel kun je hem wilgenbast bij voeren, werkt ook wat pijnstillend.
Succes met hem hoor.