Herstellen na koliek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Herstellen na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:39

Afgelopen vrijdag heeft mijn pony van 31 jaar (welsh x arabier) een koliekaanval gehad. Zaterdag heeft hij hiervoor een injectie gehad en zijn zijn darmen opgevoeld. Het duurde nog een tijdje, maar langzamerhand verdwenen de sympotomen. Het onrustige, het naar zijn buik kijken, met zijn voorbeen maaien, snel ademen en rillen zijn voorbij. Hij poept gelukkig ook weer en heeft normale eetlust.
Maar hij is wel erg zwak. Hij staat met een deken op in een inloopstalletje en hoewel de deur open staat, komt hij daar eigenlijk niet meer uit. Hij beweegt zo min mogelijk. Het lijkt hem allemaal teveel te zijn. Het eten en drinken bieden we nu wat hoger aan, want van de grond eet hij niet meer.

Nu zou ik graag willen weten wat normaal is na koliek: is een paard na het verdwijnen van de symptomen eigenlijk meteen weer de oude of past het gedrag van mijn pony bij het herstel? Ik moet erbij zeggen dat hij heel erg mager is (we krijgen er niets meer aan ondanks het bijvoeren) en totaal geen reserves heeft.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Herstellen na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:03

Mijn 10 jarige pony heeft een aantal keer koliek gehad, meestal 's avonds, maar de volgende dag was ze er dan vaak alweer bovenop. Ze heeft één keer een injectie gehad, verder was het alleen een kwestie van een nachtje geen eten, alleen ruim voldoende water en de mogelijkheid om wat te lopen, dus loopstal of paddock. De volgende ochtend was alles op het oog dan weer goed: weer vrolijk, heldere oogjes, alert....Ik wachtte dan wel een dagen met het echte werk, wel ging ik met haar wandelen. Maar nou heeft mijn pony wel aardig wat (vet)reserves én ze was geen 31, mooie leeftijd trouwens Ja

Ik denk dat het ivm leeftijd logisch is dat hij er wat meer tijd voor nodig heeft om er weer helemaal bovenop te komen, en als ie ook al niet de dikste is, is dat waarschijnlijk ook een reden. Heeft je DA geen indicatie gegeven van een termijn waarop herstel zou moeten optreden of dat ie weer helemaal de oude zou moeten zijn?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:05

Mijn pony werd met spoed naar de kliniek gebracht en had ruim 2 weken nodig om weer genoeg krachten te hebben om naar huis te gaan.

Eenmaal thuis ging het vreselijk snel de goede kant op

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:07

mss een vitamine spuit...tis maar een idee en ik zou voordat ik zoiets gaf wel even dat aan de DA vragen of dat een goede optie is?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:34

Bedankt voor jullie reacties.

Een vitaminespuit durf ik nog niet zo goed aan, omdat ik voorzichtig wil zijn met wat hij nu binnenkrijgt. Maar zou hij daar ook echt meer kracht van kunnen krijgen? Ik zou het inderdaad eerst aan de dierenarts vragen voordat ik zoiets doe.

Toen hij last van zijn buik had, heeft hij 24 uur niets gegeten. Zonder vetreserves en dat terwijl zijn lichaam ook nog veel energie vroeg (pijn, rillen, snelle hartslag etc.), kan ik me voorstellen dat hij daar van verzwakt is. Maar op een gegeven moment zou hij toch weer moeten aansterken?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:37

Hoe er rekening mee dat 31 hoogebejaard is en dat het een stuk langer duurt voordat hij hersteld zal zijn. Als dat al geheel gebeurt, ik wil je niet bang maken, maar blijf realistisch. Het is geen jonge bink meer met een laagje vet op zijn lijf. Heb even geduld en vertrouw je het niet, haal de veearts er weer bij.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:38

Hoe zijn zijn tanden? Kan ie nog wel goed eten? Want als dat niet zo is, dan krijg je 'm ook niet makkelijk weer op gewicht.
Sterkte met je beessie en hopelijk knapt ie ssnel weer op!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:42

Ja, ik hou er zeker rekening mee dat hij misschien helemaal niet meer opknapt, gezien zijn leeftijd en conditie.
Mijn dierenarts is erg goed en betrokken, maar nogal moeilijk in de communicatie. Daarom heb ik een bevriend dierenarts om raad gevraagd. Ik wacht nog op haar antwoord.
Wat betreft zijn tanden: die zijn niet al te best meer, maar niet zo erg dat hij proppen kauwt. Maar omdat zijn tanden niet zo goed meer zijn, krijgt hij behalve hoor seniorenslobber bijgevoerd.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:03

Hij heeft net weer netjes zijn slobber opgegeten en het hooi eet hij ook. Hij hinnikte toen ik eraan kwam. Of dat voor het eten was of omdat de andere pony bij hem weggelopen was, dat weet ik niet. Maar in ieder geval zit er wat dat betreft nog wel leven in.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:08

Nou dat is een goed teken OK dan! Geeft iig aan dat hij toch weer wat opleeft, en dat zal bij zo'n oudje idd (stukken) langzamer gaan dan bij een jong, fris paardje....Als ie eerst maar goed eet, dat is een basis om vanuit verder te werken en geeft je een beginpunt. Hopen dat het goed blijft gaat! Je bent er duidelijk mee begaan, dat scheelt voor hem al een hele hoop denk ik Ach gut

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:06

Rijerijerije schreef:
Je bent er duidelijk mee begaan, dat scheelt voor hem al een hele hoop denk ik Ach gut

Lief dat je dat zegt. Ja, ik ben er zeker mee begaan. Gelukkig mijn vader en zijn vrouw ook, die voeren hem 3x per dag als ik er niet ben. En mijn zusje gaat ook regelmatig naar hem toe om hem te verzorgen. Aan de verzorging zal het niet liggen.
Ik heb hem vanmiddag halster omgedaan om te kijken of ik hem aan het touw mee kon laten lopen. Hij liep meteen mee. Omdat het toch allemaal moeizaam en wiebelig gaat, heb ik het bij een paar meter gehouden. Hij heeft buiten even lekker om zich heen staan kijken. Maar lopen is toch nog zwaar. Toen ik met zijn emmer slobber aan kwam lopen, hinnikte hij weer luid, maar liep hij niet achter mij aan de stal in. Ik moest hem weer met halster mee leiden.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:03

Hier weer een update. Toen ik vandaag aankwam en naar de pony's riep stond mijn paardje met zijn oren naar voren te kijken en hinnikte hij weer luid. Dat is een fijne begroeting. Hij had in de eerste instantie niet veel interesse in het hooi dat ik hem bracht, maar later ging hij het toch eten.
Hij had gisteren twee druppeltjes bloed uit zijn neus, maar dat was gestopt met bloeden. Nu heeft hij toch weer een bloedneus. Geen druppeltje, maar een straaltje, vermengd met slijm. Ik heb het weggehaald, maar het blijft langzaam komen. Ik heb de dierenarts gebeld en hij zei dat ik me om die bloedneus geen zorgen hoefde te maken, hij ging er vanuit dat de pony zichzelf gestoten heeft (ik zelf twijfel daarover, maar goed, je weet het niet. Het is wel aan zijn linkerkant waar hij geen oog heeft). Dat hij zwak is vond de dierenarts logisch en hij raadde aan om hem niet te dwingen om te lopen. Wat we nu voor hem doen is alles wat we kunnen doen zei hij.
Verder vindt hij het fijn om te knuffelen, daar staat hij met zijn oortjes naar voren van te genieten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:44

bloedneuzen hebben paarden niet zomaar, hierover heeft een interessant artikel in de Bit gestaan een tijd geleden. ik zou dat toch goed in de gaten houden en zo nodig een andere DA raadplegen.

vwb de koliek, mijn tienjarige had het er ook moeilijk mee, ook door de omstandigheden eromheen. ik heb afgelopen maandag de osteopaat gehad (dat was vijf weken na de opname in de kliniek), en behandeling was zéker nodig, omdat ze bij de pijnlijke krampen heel hun lijf vastzetten zeg maar.

voor meer info mbt het verloop bij mijn paardje, zie onderschrift.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 14:36

Even een korte update: hij heeft nog levenslust, hij hinnikt naar me, heeft goede eetlust, kijkt geinteresseerd rond, maar zijn lichaam werkt niet meer mee. Hij geniet van een poetsbeurtje en van knuffelen, maar we hebben eigenlijk de hoop opgegeven dat hij nog echt opleeft.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:44

Dat is heel jammer. Sterkte! Verwen hem lekker nu het nog kan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:03

oh Verdrietig dat zou jammer zijn zeg, na al jullie inspanningen....Hoop doet leven, maar iig veel sterkte.... Ach gut

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:00

Verwen hem nog maar lekker. En geniet nog maar lekker van zn aanwezigheid. 31 is een hele mooie leeftijd.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 16:42

Bedankt allemaal. Mijn lieve paardje is vanochtend overleden aan een natuurlijke dood. Hoewel ik erg verdrietig ben en hem ontzettend zal missen, ben ik opgelucht dat het op deze manier gelopen is en hij zijn eigen tijd bepaald heeft.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:20

Heel veel sterkte met het verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:23

oh meissie wat erg! heel veel sterkte

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:50

ah gos wat zonde, net nu het al zo moeilijk ging en je er zoveel tijd en moeite in hebt gestopt....maar idd, fijn dat er niks overhaast bepaald moest worden door de mens, en hij heeft een zeer mooie leeftijd behaald....Sterkte met je verlies...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 13:36

Dank jullie wel. Zijn lichaam is zaterdag aan het eind van de middag opgehaald door iemand van het dierencrematorium. Hij is vanmorgen gecremeerd. Daar mochten we bij zijn, maar ik heb ervoor gekozen dat niet te doen. Ik had al afscheid genomen.
Ik mis hem natuurlijk erg en het is hartverscheurend om onze andere pony nu alleen te zien staan...

juudster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:43

Sterkte met dit verlies, wel een hele mooie leeftijd! Die van mij is 3 weken geleden overleden aan koliek, 17 jaar...

Ik snap hoe het is om je lief te moeten missen!

Heel veel sterke

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:52

Heel veel sterkte gewenst! Afscheid nemen is altijd moeilijk, maar het is een mooie troost dat hij zo'n gelukkig en lang leven heeft geleid bij jullie!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:34

Dank jullie wel. Het gemis is groot, maar ik heb wel vrede met zijn dood.
Gisteren hebben we zijn as opgehaald. Ik denk dat we het in het voorjaar gaan uitstrooien, als alles weer mooi groen wordt.
Jij ook veel sterkte Juudster!