Dringende vraag aan hand van een rottige dag!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Dringende vraag aan hand van een rottige dag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:21

Hallo mensen!

Om even een beeld te schetsen: Een tijdje terug kreeg onze jaarling diarree. Dierarts erbij gehaald, maar omdat er toen nog overal eikels en eikenblad lag, dacht de DA dat het misschien daaraan lag. Met een poedertje en zaad was het allemaal snel onder controle! Een paar dagen terug begon het echter weer licht, maar aangezien Shivvy ook hengstig was en ze daar vaker last van heeft bij henstigheid maakten we ons inderdaad niet veel zorgen. En ja, de hengstigheid trok weg en de diarree erbij. Maar zaterdag brak het weer helemaal door. Vandaag werd het me echt te veel en heb ik de DA gebeld. Deze gaat nu een mestonderzoek doen. Ik heb het een en ander gekregen om de diaree te stoppen (anders staat ze daar met haar natte vieze kont in de kou Boos! ) en ze heeft een wormkuur in tabletvorm (Equimax) gekregen. Het is waarschijnlijk of (lint)worm of een bacteriele infectie.... Boos!

Maar de vraag: Ik ben natuurlijk helemaal gespannen en hoop eigenlijk op wormen (hoe krom dat ook mag klinken....), maar kan ik dat morgenvroeg al zien? Ze heeft vanavond om ong. half 6 de kuur gekregen....

Bedankt alvast voor jullie hulp! Haha!

Vippie

Re: Dringende vraag aan hand van een rottige dag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:28

Als je al wat ziet (vaak zie je niks) is dat binnen nu en 24 uur, ligt eraan of er echt wormen zitten en hoeveel en welke soort.
Jonge paarden hebben wel vaker last van diaree. Zorg dat ze genoeg drinkt en hooi eet (onbeperkt indien mogelijk). Gedroogd brood werkt ook prima (net als beschuit bij mensen met diaree).

Sterkte met je peutertje.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:30

Vippie schreef:
Als je al wat ziet (vaak zie je niks) is dat binnen nu en 24 uur, ligt eraan of er echt wormen zitten en hoeveel en welke soort.
Jonge paarden hebben wel vaker last van diaree. Zorg dat ze genoeg drinkt en hooi eet (onbeperkt indien mogelijk). Gedroogd brood werkt ook prima (net als beschuit bij mensen met diaree).

Sterkte met je peutertje.

Eten en drinken is geen probleem, dat stampt ze erin Haha!

Normaal gesproken zou het me niet te veel zorgen maken, maar het speelt nu al te lang!

Bovendien (even vergeten te vermelden) hebben heel veel paarden bij ons op stal (lees: bijna alle paarden) het in een erge of iets minder ergere vorm...!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:33

Ligt het dan niet aan het voer als ook andere paarden het hebben. dan zou ik niet van wormen uitgaan (tenzij er gene enkele ontwormd is). Hebben ze het ook alemaal al zo lang als die van jou?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:36

Als ik het goed heb begrepen is Shivvy nu 1,5 jaar?
En zij zou al hengstig zijn?
Dat heb ik nog nooit mee gemaakt bij een merrie.. op zijn vroegst als ze 2 zijn..
Misschien is dat ook een aandachtspuntje voor je DA??

Heeft ze verder ander hooi gekregen?
Of ander stro? Of Brok??
Is ze al ooit ontwormd?
Ben benieuwd eigenlijk...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:45

femmefatale1 schreef:
Dat heb ik nog nooit mee gemaakt bij een merrie.. op zijn vroegst als ze 2 zijn..

Heeft ze verder ander hooi gekregen?
Of ander stro? Of Brok??
Is ze al ooit ontwormd?
Ben benieuwd eigenlijk...

Het is heel normaal dat een merrie op deze leeftijd al hengstig is, vanaf een jaar is dit al mogelijk, sommige hebben het eerder, ander later, verschilt dus erg per paard. Onze heeft het voor het eerst gehad toen ze ong. een jaar en drie maanden oud was (afgelopen zomer dus voor het eerst)

Ze heeft nu al een jaar hetzelfde soort brok, daar kan het niet aan liggen. Stro...hmmm, op dit moment wordt van eigen wei gevoerd, maar het is niet veel anders dan anders zeg maar...

Ze is gewoon regelmatig ontwormt, ook voordat we haar al hadden. Wij zijn het alleen niet zo eens met de manier van ontwormen: Ze krijgen twee keer per jaar een spuit op basis van Ivermectine wat dus NIET tegen lintwormen werkte. We wilden de laatste kuur een andere kuur hebben (zelf kopen), het liefst Equimax. Toen we dit wilden melden waren de paarden al ontwormt...pech gehad dus....

Maar ze zijn ook vrij vroeg ontwormt: September...Eigenlijk hadden ze pas in november/december ontwormt moeten worden i.v.m. dazeneieren, dazen zijn nog laat actief....
Laatst bijgewerkt door Adil op 01-12-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:46

Vippie schreef:
Ligt het dan niet aan het voer als ook andere paarden het hebben. dan zou ik niet van wormen uitgaan (tenzij er gene enkele ontwormd is). Hebben ze het ook alemaal al zo lang als die van jou?

Nee, Shiva had het volgens mij als eerste. We gaan dus wel van wormen uit omdat ze niet de 'goede' kuur hebben gekregen en deze ook nog eens te vroeg gekregen hebben....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:57

Niemand meer? Dan ga ik er maar vanuit dat ik binnen 24 uur wat te zien krijg (of niet...).

Anders hoor ik het aan het eind van de week...Bij de uitkomst van het mestonderzoek...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:56

Lintwormen veroorzaken geen dunne mest, hooguit een flinke koliek aanval.
Spoelwormen geven wel dunne mest.
2 keer per jaar ontwormen op een pension / manege is te weinig door het vaak wisselen van de pension klanten.
Wil jij je eigen paard ontwormen, dan zou ik dat gewoon doen, ondanks dat de manege houder al ontwormd heeft.
Wacht het mest onderzoek maar af en volg het advies op wat daar uitkomt.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:01

krijgen de paarden hooi of kuil, er is natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat waarneer je kuil heb(omdat alle paarden aan de dunne zijn) dat er te veel kunstmest in zit, daar gaan paarden ook van aan de dunne meestal de schimmels het eerste.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:10

Nou.. toen ik mijn paard had gekocht, natuurlijk gelijk een spuit erin, binnen een halve dag toen ik hem aan het poetsen was poepte hij en het was een warboel van wormen, dus je kan het heel snel zien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 01:07

Balou_k schreef:
Nou.. toen ik mijn paard had gekocht, natuurlijk gelijk een spuit erin, binnen een halve dag toen ik hem aan het poetsen was poepte hij en het was een warboel van wormen, dus je kan het heel snel zien.

De enige zichtbare wormen zijn witte spoel - en rode bloed wormen.

Maar zwaar bemest gras, dus hooi, met varkensmest geeft ook vaak de dunne.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 05:16

Al een jaar af en aan deze klachten?

Dat is toch zeker wel een alarmerend feitje.

Zijn ze sinds kort overgegaan op andersoortig hooi?

En als een hele stal het regelmatig heeft, zou ik als stalhouder als de wiedeweerga onderzoeken laten doen naar alle mogelijke voedingsmiddelen en naar het stalklimaat.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 07:00

femmefatale1 schreef:

Jaarling bij ons op stal was vandezomer ook hengstig hoor, das vrij normaal.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 07:05

Overigens is 2x per jaar ontwormen te weinig. En nu het op recept gata moet je ze toch zelf gaan kopen dus kun je geven wat je wilt (kon zowizo tussendoor want om de 2-3 maanden is noodzakelijk voor goed ontwormen in jouw geval).
En wissel af met moxidectine (Equest en Equest Pramox).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 09:22

crossmonster schreef:
Al een jaar af en aan deze klachten?

Dat is toch zeker wel een alarmerend feitje.

Zijn ze sinds kort overgegaan op andersoortig hooi?

En als een hele stal het regelmatig heeft, zou ik als stalhouder als de wiedeweerga onderzoeken laten doen naar alle mogelijke voedingsmiddelen en naar het stalklimaat.

Nee, dit speelt geen jaar Verward

Dit is iets van de laatste paar weken...Zowel stalhouder als pensionklanten zijn niet tot actie te porren...Ik ben de eerste die nu met een mestonderzoek begint...Na de tijd wil natuulijk iedereen profiteren van het resultaat...! Boos!

Net even bij Shiva geweest. Haar uitwerpselen zijn al veel meer vast en ze heeft niet weer haar hele benen eronder zitten, dat is dus wel positief! Zoals vele mij al zeiden was er na 14 uur inderdaad geen worm te bekennen in de mest, maar de DA denkt dat als het om wormen gaat, het om de lintworm gaat, en lees dus net dat die niet te zien is...

Sja, volgens mij moet ik gewoon geduldig tot het einde van de week wachten op de uitslag van het onderzoek! Ik hou jullie op de hoogte... Knipoog

Oh ja, we zijn dus gisteravond echt droog hooi en geen kuil meer gaan geven...misschien heeft dat ook een positief effect...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 09:24

Vippie schreef:
Overigens is 2x per jaar ontwormen te weinig. En nu het op recept gata moet je ze toch zelf gaan kopen dus kun je geven wat je wilt (kon zowizo tussendoor want om de 2-3 maanden is noodzakelijk voor goed ontwormen in jouw geval).
En wissel af met moxidectine (Equest en Equest Pramox).

Ik vond hier een ontwormingsschema van een DA hier op Bokt eigenlijk geheel overeenkwam met dat wat mijn DA vertelde gisteren...Ik vraag me alleen af hoeveel nut het gaat hebben als ik de enige ben die dit gaat doen, want ik denk niet dat dit de andere stalhuurders gaan doen...

Of denk je dat ik dat toch gewoon moet doen...?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:26

Dikke kans dat het aan de kuil lag. Veel (jonge) paarden kunnen dat niet goed verwerken en gaan dan aan de dunne. Het kan maanden goed gaan, en dan ineens is de grens bereikt en blijven ze aan de diarree.
Mijn paard had dat ook als twee jarige, op hooi over gegaan en nooit meer last gehad. Toen hij volle bak aan het werk was, kon hij het kuil wel weer goed verdragen trouwens.
Sowieso niet onverstandig om je ontworming eens goed onder de loep te nemen! Hopelijk zijn de klachten nu voor bij.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 18:13

erleyne schreef:
Dikke kans dat het aan de kuil lag. Veel (jonge) paarden kunnen dat niet goed verwerken en gaan dan aan de dunne. Het kan maanden goed gaan, en dan ineens is de grens bereikt en blijven ze aan de diarree.
Mijn paard had dat ook als twee jarige, op hooi over gegaan en nooit meer last gehad. Toen hij volle bak aan het werk was, kon hij het kuil wel weer goed verdragen trouwens.
Sowieso niet onverstandig om je ontworming eens goed onder de loep te nemen! Hopelijk zijn de klachten nu voor bij.

Inderdaad, met de ontworming zit het gewoon niet goed!

Misschien ligt het inderdaad aan het kuil daar zou ik echt blij mee zijn. Ze heeft er inderdaad nooit eerste last van gehad, maar wel raar dat nu ineens alle paarden echt ong. op hetzelfde tijdstip krijgen... Verward

Nog een vraagje: Het is bij Shiva ook een hele tijd op en af gegaan, bij de andere paarden ook...Past dat in het beeld van kuil...?(Het is trouwens gewoon heel sterk, aromatisch hooi, ik weet niet of dat tot kuil gerekend wordt...Allemaal zo verwarrend met Duitse en Nederlanse begrippen door elkaar... Bloos )

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:01

Natte kuil is slecht voor paarden maar goede voordroog kuil is gewoon goed en kunnen ze geen diarree van krijgen.

Wiz_Master

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:06

Hoi Adil18,

Ik zat zo te lezen en als ik zo lees dan is jou paard nog wel gezond. Het kan zijn dat die last heeft van Bacteriën in de dikke darmen. Voorkomt meestal door plotselinge o grote veranderingen in het dieet, zoals het overplaatsen van een heel schrale naar een heel vette wei. ooh ja voer nooit bedorven kuilvoer (maar dat weet iedereen) en geef nooit extra veel eiwitten als supliement. Ik weet niet of hij in de wei looptmaar dan kan hij ook nog een schadelijke plant gegeten hebben. Of te veel voer, voornamelijk TE RIJK GRAS. Maar hij kan ook een worminfectie hebben. Heeft de DA ook niet gezecht dat hij last heeft van Parascaris equorum, want die komt heel vaak voor bij veulens. Ik denk niet dat hij last heeft van Stronglys vulgaris want jij zegt dat hij is ontwomt. Ja ik kan wel zo uren door blijven gaan met wat die kan hebben maar als jij iets meer wilt vertellen van hoe hij eerst was en at voor dat hij diarree kreeg. Misschien kan ik dan iets betere diagnose stellen voor jou. Ik weet niet of er meerdere paarden zijn bij jou want je weet wel dat je een goed ontwormingschema moet hebben waarbij alle paarden tegerlijkentijd behandeld worden. En als je de uitslag heb gekregen van DA dan hoor ik het ook graag wat er pecies aan het hand is. Kan ik gebruiken voor mijn opstel voor mijn Opleiding als jij dat goed vind.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:03

Kitty1 schreef:
Natte kuil is slecht voor paarden maar goede voordroog kuil is gewoon goed en kunnen ze geen diarree van krijgen.

Oh, echt wel dus dat ze daar diarree van kunnen krijgen. Niet elk paard is er even gevoelig voor, maar mijn paard gaat zelfs aan de race van hooi wat iets rijker is, als hij niet in training staat. Echt een optie om in overweging te houden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:16

erleyne schreef:
Kitty1 schreef:

Oh, echt wel dus dat ze daar diarree van kunnen krijgen. Niet elk paard is er even gevoelig voor, maar mijn paard gaat zelfs aan de race van hooi wat iets rijker is, als hij niet in training staat. Echt een optie om in overweging te houden.

Maar kan zoeits van het en op het andere moment...? ze heeft er nooit last van gehad...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 07:06

Tuurlijk geen baal is hetzelfde.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:10

Kuil kan bij sommige paarden zo inwerken dat ze ervan aan de dunne gaan. Als de hele stal aan de dunne is, dan zou ik me als stalhouder idd ernstig achter de oren krabben en me afvragen of het aan het voer ligt.

Daarnaast drie keer per jaar ontwormen met Equest en 1 keer per jaar met Equest Pramox is goed.