Marigold schreef:morgen wordt ik gebeld door de DA, en dan hoor ik wat ik het beste kan doen.
het punt is,
mn pony staat 24/7 buiten, en heeft wintervacht.
nou kan ik haar bij kennissen op stal zetten als ik haar moet wassen.
ik vraag me nu 2 dingen af, ben benieuwd naar ervaringen:
-kan de pony wel ineens een tijd lang op stal staan met de wintervacht?
het is een binnenstal maar buitentemperatuur, open schuur zegmaar, maar vanuit box geen uitzicht naar buiten.
-stel ik moet haar een paar keer wassen, kan ze daarna wel weer de hele winter gewoon het land op??
want dat is eigenlijk wel de bedoeling..
ja een paar dagen op stal is geen probleem. mijn winterpaardjes hebben ook weleens onderbreking gehad, Faram dit jaar zelfs zes weken ivm koliek. de andere twee (met enorme vachten) hebben het twee jaar terug ook gemoeten, ze stonden met maar twee ponies en ééntje had een griepje en werd te koud. de andere kon niet alleen op het land blijven. samen hebben zij toen 3 dagen op stal gestaan.
de temp. is wel belangrijk, in een stal met buitentemp. heb je natuurlijk het voordeel dat ie uit de wind staat, maar ik zou hem zolang hij nat is wel een deken aandoen dan.
na een paar keer wassen met bijv. sebacil kan hij gewoon de wei op, als hij goed droog is. en ik zou dan de eerste dagen even in de gaten houden of de vacht goed droog blijft bij regen. de eerste dagen zou je evt. een regendeken aan kunnen doen.
verder ben ik er dus twee keer vanaf gekomen zonder wassen, de eerste keer was goed spuiten met Frontline voldoende, de tweede keer niet. met frontline worden ze ook nattig maar dat spul droogt snel en vormt dan een soort film over de haren. daarbij hoef je m dus maar heel even binnen te hebben dan. twee jaar daarop had die pony het weer, en haar weidegenootje ook (beide keren was het overigens vrij heftig, veel luizen). de frontline werkte deze keer niet goed genoeg, de vachten waren héél dik (shet kruising en Welsh veulen). deze keer mochten ze niet binnen ivm luchtwegklachten van de jongste pony (toen 10/ 11 maand oud). ik heb toen gekozen voor scheren en poederen, en een goede deken op. dat is ook goed bevallen toen, het spul hielp gelijk en het scheren heeft de luchtwegen van de jongste niet beïnvloed. toch zou ik de voorkeur geven aan frontline, met wassen of scheren beïnvloed je de vacht natuurlijk toch flink. mocht frontline niet werken dan kan je altijd nog overgaan op iets stevigers. frontline is superdodelijk en de eerste keer werkte het ook direct bij mijn pony.