Help! Luis?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne__

Help! Luis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:21

Ik denk dat mn paard luis heeft? wie heeft er ervaring mee en kan wat tips mee geven??
Hij heeft hele erge jeuk in zijn manen en ik zag schuurplekken in zijn staart heb in zijn manen niks kunnen vinden maar in zijn staart wel en het lijkt erg op luis!

heeft er iemand tips of waar ik hem mee kan wassen.. liever iets om niet te wassen want het is nu erg koud..

Cheiba

Re: Help! Luis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:24

een vriendin van mij heeft dit ook gehad bij haar shet en hellaas ook in de winter. zij heeft hem toen ergens binnen gewassen en hem toen helemaal droog gemaakt en gestapt.
hellaas was het toen nog niet over.
later heeft ze de shet kaal geschoren. op manen en staart na. en opnieuw gewassen dit werkte wel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:11

Ik zou voor de zekerheid de DA even laten kijken. Als het luis is, heb je namelijk 2 soorten luis. De bijtende en de zuigende luis. En beiden hebben ze een apparte behandeling nodig.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:31

Correct, de meeste soorten luizen - bij een jeukende Shet met vacht problemen is luis een zeer waarschijnlijke diagnose - laten zich goed behandelen met een aantal wassingen met in Nederland niet geregistreerde anti-ectoparasitica. Een paardendierenarts kan je hier altijd mee verder helpen. Wel eerst diagnostiek voordat je gaat wassen want dit is in de winter veel moeilijker uitvoerbaar!
Succes!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:31

Tip: gebruik een plantenspuit. Hiermee spuit je makkelijk de oplossing tussen de haren, zonder dat je je paard helemaal hoef te wassen. Hierna even dekentje om zodat hij er niet aan kan likken.
Werkt bij mijn pony heel goed!

succes, Ninia

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:17

je hebt ook luizenpoeder,even informeren bij je dierenarts

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:22

mijn shet heeft het ook gehad, maar het zit dan niet alleen in manen en staart maar over heel het lichaam dus dan heeft hij ook over heel het lichaam jeuk.
ik heb hem geschoren behalve de manen en staart en meerdere keren gewassen met een enorm giftig goedje dat ik van de DA had gehad na zijn onderzoek.. zou dus eerst even een da ernaar laten kijken

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:57

vergeet ook niet zijn stal te behandelen ook hier kunnen de luizen gaan zitten zeker als je heb behandelt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:11

IK heb ook eerder een aantal paardjes met luis gekocht, die behandel ik gewoon met honden luisen shampoo van vrebac heet dat geloof ik , is een tip van mijn DA en een stuk goedkoper ook dan de paardenmiddelen.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:57

"Luizen shampoo van Virbac" is waarschijnlijk Defencare (werkzame stof permethrine); als het werkt prima maar werkt lang niet altijd voldoende, dan is het natuurlijk niet "goedkoper" meer!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:00

Oei luizen is een lastige kwestie.

Ik heb een keer een hele handelstal vol met luis gehad, een pony die binnenkwam die had ze.
Ik heb mezelf kapot gejeukt, hoewel ik wist dat ze niet op mensen oversprongen.

Even de dierenarts erbij halen. Ik had een vrij agressief goedje, wat ik om de dag op de paarden spoot met een plantenspuit.
Het hoeft bij een paard niet om de dag, maar omdat er daar 36 paarden stonden, deed ik dat wel , en binnen enkele weken waren we er helemaal van af.
Overigens heb ik alleen de paarden en borstels, tuigage etc behandeld. Niet de stallen. (alleen goed uitmesten)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:49

Je hoeft niet perse de DA langs te laten komen hoor. Ik deed dat de eerste 2x wel en daarna ging ik gewoon met een dot haar naar de kliniek zelf. De DA legde het even onder de microscoop en kon zo zien welke luizen het nu weer waren.

Het scheelt je een hoop geld dat je weer kan gebruiken voor een shampoo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:38

ik zou eerst eens zorgen dat je er zeker van bent dat het luis is. de beestjes zijn echt niet zo moeilijk te vinden namelijk. dit voor je met chemicaliën aan de slag gaat of een pony in wintervacht gaat wassen. bij shetten komt schuren en jeukerigheid veel voor, vaak heeft dit te maken met overmatige warmte van de dikke vacht of te rijk voer.

zorg dus eerst dat je zeker bent van de oorzaak voor je met behandelingen begint.

mijn ponies hebben ook luizen gehad, en omdat zij niet gewassen mochten worden heb ik ze toen grof geschoren (op zo'n cm lengte) en met luizenpoeder behandeld.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:11

Als het luis is en je behandeld je pony, vergeet ook je halster, borstels, dekjes niet te ontsmetten, ben je (of eigenlijk je pony Lachen ) er vanaf besmet je hem er zo weer mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:34

mijn één van mijn ponies heeft twee keer luizen gehad, ik heb toen haar spullen niet gedaan. de DA heeft dit ook niet aangegeven. er is op zich niks mis mee natuurlijk om het wel te doen, maar ik probeer het gebruik van 'rommel' (chemicaliën) rondom mijn dieren zoveel mogelijk te beperken, vandaar.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:37

Mijn paard heeft ook een keer luizen gehad en ik heb toen Veeluispoeder gebruikt. Verkrijgbaar bij de meeste veevoer-handelaren en je hoeft je paard niet te wassen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:39

klopt dat heb ik ook gebruikt. de eerste keer had ik Frontline voor honden en katten, op aanraden van de DA. de tweede keer het poeder omdat één van de ponies niet gewassen mocht worden, en ook niet binnen mocht staan. probleem was alleen dat de poeder niet goed binnenin de dikke vachten kwam, ik heb toen beide ponies geschoren, vrij lang, en opnieuw gepoederd. toen kwam het poeder er wel goed op.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:39

ik heb ook even een luizenvraagje..
mijn pony heeft ze, ik zie overal neten, en hier en daar luizen.
ze bijt op plaatsen de vacht kort, plekken worden eerst kaal en dan groeit de vacht er opnieuw,
heeft korsten, sommige pijnlijk, mag ik eerst niet aankomen.
en is erg kriebelig, als ik klopje geef gaat de neus al de lucht in om 'terug te kriebelen'.

morgen wordt ik gebeld door de DA, en dan hoor ik wat ik het beste kan doen.
het punt is,
mn pony staat 24/7 buiten, en heeft wintervacht.
nou kan ik haar bij kennissen op stal zetten als ik haar moet wassen.
ik vraag me nu 2 dingen af, ben benieuwd naar ervaringen:
-kan de pony wel ineens een tijd lang op stal staan met de wintervacht?
het is een binnenstal maar buitentemperatuur, open schuur zegmaar, maar vanuit box geen uitzicht naar buiten.
-stel ik moet haar een paar keer wassen, kan ze daarna wel weer de hele winter gewoon het land op??
want dat is eigenlijk wel de bedoeling..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:40

ik lees over veerust,
werkt dat ook bij pony's in lange wintervacht?
zou wel een uitkomst zijn!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:47

Marigold schreef:
morgen wordt ik gebeld door de DA, en dan hoor ik wat ik het beste kan doen.
het punt is,
mn pony staat 24/7 buiten, en heeft wintervacht.
nou kan ik haar bij kennissen op stal zetten als ik haar moet wassen.
ik vraag me nu 2 dingen af, ben benieuwd naar ervaringen:
-kan de pony wel ineens een tijd lang op stal staan met de wintervacht?
het is een binnenstal maar buitentemperatuur, open schuur zegmaar, maar vanuit box geen uitzicht naar buiten.
-stel ik moet haar een paar keer wassen, kan ze daarna wel weer de hele winter gewoon het land op??
want dat is eigenlijk wel de bedoeling..

ja een paar dagen op stal is geen probleem. mijn winterpaardjes hebben ook weleens onderbreking gehad, Faram dit jaar zelfs zes weken ivm koliek. de andere twee (met enorme vachten) hebben het twee jaar terug ook gemoeten, ze stonden met maar twee ponies en ééntje had een griepje en werd te koud. de andere kon niet alleen op het land blijven. samen hebben zij toen 3 dagen op stal gestaan.
de temp. is wel belangrijk, in een stal met buitentemp. heb je natuurlijk het voordeel dat ie uit de wind staat, maar ik zou hem zolang hij nat is wel een deken aandoen dan.
na een paar keer wassen met bijv. sebacil kan hij gewoon de wei op, als hij goed droog is. en ik zou dan de eerste dagen even in de gaten houden of de vacht goed droog blijft bij regen. de eerste dagen zou je evt. een regendeken aan kunnen doen.

verder ben ik er dus twee keer vanaf gekomen zonder wassen, de eerste keer was goed spuiten met Frontline voldoende, de tweede keer niet. met frontline worden ze ook nattig maar dat spul droogt snel en vormt dan een soort film over de haren. daarbij hoef je m dus maar heel even binnen te hebben dan. twee jaar daarop had die pony het weer, en haar weidegenootje ook (beide keren was het overigens vrij heftig, veel luizen). de frontline werkte deze keer niet goed genoeg, de vachten waren héél dik (shet kruising en Welsh veulen). deze keer mochten ze niet binnen ivm luchtwegklachten van de jongste pony (toen 10/ 11 maand oud). ik heb toen gekozen voor scheren en poederen, en een goede deken op. dat is ook goed bevallen toen, het spul hielp gelijk en het scheren heeft de luchtwegen van de jongste niet beïnvloed. toch zou ik de voorkeur geven aan frontline, met wassen of scheren beïnvloed je de vacht natuurlijk toch flink. mocht frontline niet werken dan kan je altijd nog overgaan op iets stevigers. frontline is superdodelijk en de eerste keer werkte het ook direct bij mijn pony.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:48

merrieveulen schreef:
mijn één van mijn ponies heeft twee keer luizen gehad, ik heb toen haar spullen niet gedaan. de DA heeft dit ook niet aangegeven. er is op zich niks mis mee natuurlijk om het wel te doen, maar ik probeer het gebruik van 'rommel' (chemicaliën) rondom mijn dieren zoveel mogelijk te beperken, vandaar.

Dat begrijp ik, ik ben er zelf ook niet zo happig op. Maar helaas kan je het niet altijd voorkomen om het te moeten gebruiken.

succes iniedergeval!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:50

Marigold schreef:
ik lees over veerust,
werkt dat ook bij pony's in lange wintervacht?
zou wel een uitkomst zijn!

veerust is een poeder dat eigenlijk bedoeld is om op stalmuren te verspreiden als ik me niet vergis. de luizenpoeder die ik gebruikt heb heet 'veeluispoeder', en schijnt toch anders te zijn dan veerust. het is niet giftig, ook niet als het in wondjes komt oid. dat is het nadeel van frontline en bijv. sebacil, dat wil je niet in de wondjes hebben die door het krabben ontstaan zijn. ik zou de poeder gewoon proberen, niet te zuinig zijn en over het hele lijf verspreiden. ik deed het dik oppoederen en dan met de handen door de vacht rossen. bij mijn ponies kwam het echter niet door de dikke vacht heen, en toen heb ik ze dus dik geschoren (rond een cm vacht laten staan wel).

herinner me nu trouwens dat we vorige winter ook luizen hadden in één groep, bij die paarden was de poeder wel voldoende. dit waren allemaal buitenpaarden met wintervachten, wel iets minder fors in de vacht dan mijn ponies maar toch.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:57

thanks merrieveulen!

ik wil mn pony ook niet te lang binnen laten, is niet goed voor haar achterbenen (wordt ze stram).
weet niet of weidegang op het staladres beschikbaar is, waarsch niet.
frontline gebruiken op een droge niet te koude dag, en dan gewoon buiten, zou dat ook kunnen?
moet er dan maar 1 zo'n pipetje op, of een dosis voor een x aantal kilo, gelijk als de berekening voor een hond?

ik denk dat de DA morgen een shampoo of middeltje zal adviseren bij hun vandaan.. even afwachten.
als frontline helpt, dan is dat wel een makkelijke en goedkopere oplossing!

edit: ik las elders in dit of een ander topic (zoekfunctie) dat iemand gewone veerust had gebruikt, en dat het hielp.
gezien de wondjes die mn pony idd wel heeft, is dan het poeder toch het beste denk ik om mee te beginnen..
moet ik alleen wel even een deken hebben, anders likt ze eraan, lijkt me niet gezond.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:02

likken aan veeluispoeder is geen probleem, ook niet als het per ongeluk in de ogen terecht komt oid. daarom vind ik het een prettig middel en ik heb het altijd staan.

de frontline gebruikte ik gewoon in de wei ja, in eerste instantie deed ik alleen de plaatsen waar ik de luizen kon vinden, en de rest van het lijf 'een beetje', dus niet zo dik erop.

die pipetjes heb je niks aan, is leuk voor de hond maar voor het paard... denk het niet. ik gebruikte gewoon zo'n spray gevalletje, een tankje met een spuitmond erop. dat werkte prima.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:10

ik heb van de DA sebacil voorgeschreven gekregen.
volgens haar is dat efficienter dan poeder etc, omdat ze dik in de vacht zit.
dus, volgende week wassen, eerder lukt niet, moet eerst ook even wachten tot mn wollen zweetdekens binnen zijn voor na het wassen.
ben benieuwd, hoop echt dat het verbetering geeft!
ze mag na het drogen weer gewoon naar buiten, het tast de vetlaag niet teveel aan zei ze,
ik hoef ook niet tot op de huid te boenen.