peesprobleem, knak nek en doffe vacht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

peesprobleem, knak nek en doffe vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 08:42

Mijn paardje (18) loopt al vanaf april met peesblessure aan de tussenpees aan beide achterbenen. Na echo 1ste keer poging tot opbouwen resulteerde in nog slechter lopen. Dus op de wei gezet met vriendje, en kijken hoe het schip strand. Hij hield zich lekker rustig. Alleen was hij niet zo happy. Wel happy met eten , maar niet mijn paardje dat ik gewend was (reden normaal crica 5 keer in de week). De da kwam begin oktober voor de entingen en hij zag een lichte verbetering met lopen. Hij raadde me aan om hem toch nog een laatste kans te geven voor op te bouwen. Dus zo gezegd zo gedaan. Paardje met vriendje in een stal van circa 9 a 10 x dik 4 meter. Omdat mijn wei niet aan het verharde grenst (moet namelijk nog door andere weien en dus in de winter blubzooi is) leek het op stal zetten en zo vaak mogelijk buiten gooien en beste. We zijn nu al ruim een maand weer bezig. Hij gaat op en neer. 1,5 week geleden begon hij in eens bar slecht te lopen... Nu gaat het weer redelijk. Alleen het is duidelijk, het is mijn paardje niet meer. Hij Sjokt s'avonds met zijn hoofd in mijn jas achter me aan. Afgelopen weekend heb ik hem even aan de longe gehad, om te kijken hoe hij loopt (enige dag dat het overdag kan). Maar omdat er 2 paardjes buiten aan de bak grenste, kan hij zich niet helemaal ontspannen, en loopt hij er een beetje doorheen. Dus niet echt reeel beeld. hij liep al weer wat beter aan de longe.

Vanaf vorige week dinsdag is hij bij zijn nek aan het kraken/knakken met stappen (lees hals op zelfde hoogte als rug). Vrijdag en zaterdag overdag duidelijk 2 keer een harde knak gehoord toen hij zijn hoofd naar beneden deed om te kijken wat de smid en zijn vriendje deed. Hij kan wel normaal eten en eet ook gewoon het hooi van de vloer.

Daarbij valt het mij op dat hij al een geruime tijd dof in zijn vacht zit. In oktober vitaminen spuit gehad. Normaal liep hij met deken, dit jaar voor het eerst eraf gedaan. Omdat de bedoeling was dat ze buiten bleven staan, en hij dus een vachtje kon gaan aanmaken. Maar omdat hij zo slecht in zijn vacht zit, dof en geen op staande beertjes vacht heeft, heb ik gisteren besloten hem toch maar de deken op te doen. Zodat alle energie naar zijn herstel kan gaan.

Heeft zijn doffe vacht iets te maken met zijn pezen?
Wat is het knakken van zijn nek?

Morris

Re: peesprobleem, knak nek en doffe vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:30

Blijkbaar aan de vele reacties Knipoog , is dit een moeilijk geval. (Ik ken Nagyl van het pezentopic)

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar wellicht dat een scan van de achterbenen meer duidelijkheid kan geven van of je nu op de goede weg zit of niet.

Het kraken in de hals, heb ik geen ervaring mee. Ik hoop dat andere bokkers je hierover meer kunnen vertellen.

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:36

Ik kan het je alleen maar vertellen vanuit mijn eigen ervaring... Knipoog

Mijn haflinger heeft dit jaar ook een peesblessure gehad en kreeg na een tijdje ook een doffe vacht. Bij hem heeft meegespeeld dat hij veel minder kon rollen dan anders en minder buiten stond; maar sinds dat de peesblessure "genezen" is is zijn vacht ook weer goed. Bij die van mij heeft denk ik ook wel meegespeeld dat hij er toch wel wat pijn aan had...

Inderdaad een goed idee om misschien een echo te maken, dat weet je meteen of je op de goede weg bent met de peesblessure.
Met het knakken/kraken helaas ook geen ervaring.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:05

Tja moeilijk, paarden met pijn zitten vaak slechter in hun vacht. Het knakken vind ik erg vreemd, maar ik ben bang dat ik je er niet mee kan helpen.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 00:12

sonjim schreef:
Tja moeilijk, paarden met pijn zitten vaak slechter in hun vacht. Het knakken vind ik erg vreemd, maar ik ben bang dat ik je er niet mee kan helpen.

San, weet zusterlief wat het zou kunnen zijn?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 07:32

Kun je hem misschien een keer door de fysio laten nakijken? Misschien zit er toch iets bij de rug en nek wat niet helemaal goed zit

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 07:45

de vacht kan zeker het gevolg zijn van de pezen, door problemen (en mss medicatie?) krijg je dat zijn homeostase in disbalans is. die kan ook resulteren in nekklachten laag in de nek en hoog in de nek zitten namelijk heel belangrijke zenuwknopen (ganlion stellatum en ganglion cerviacale craniale) ik zou er eens een goede osteopaat bij halen. die kan uiteraard niks doen aan het peesprobleem maar wel aan de dysbalans in het lichaam. bovendien zou het ook nog kunnen dat door verminderde doorbloeding bijv door blokkade de blessure ontstaan is aangezien het aan beide achterbenen is..

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 07:58

cheyentic schreef:
de vacht kan zeker het gevolg zijn van de pezen, door problemen (en mss medicatie?) krijg je dat zijn homeostase in disbalans is. die kan ook resulteren in nekklachten laag in de nek en hoog in de nek zitten namelijk heel belangrijke zenuwknopen (ganlion stellatum en ganglion cerviacale craniale) ik zou er eens een goede osteopaat bij halen. die kan uiteraard niks doen aan het peesprobleem maar wel aan de dysbalans in het lichaam. bovendien zou het ook nog kunnen dat door verminderde doorbloeding bijv door blokkade de blessure ontstaan is aangezien het aan beide achterbenen is..

wauw wat een termen. Gelukkig is mijn da ook een osteopaat. Zal hem deze week even een belletje doen.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:03

"" wauw wat een termen. Gelukkig is mijn da ook een osteopaat. Zal hem deze week even een belletje doen.""

Dan snap ik niet dat ie daar niet allang aan gedacht heeft...........een blokkade......... Bloos

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 08:47

Mijn da is in oktober geweest. In het begin (lees april) heeft hij hem nagekeken en was geen blokkade. Hij weet nu ook niet dat hij aan het kraken is.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:35

ik zou hem idd dan weer even langs laten komen om het te checken. en dan wel het geheel en niet lokaal.. succes

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 09:47

cheyentic schreef:
ik zou hem idd dan weer even langs laten komen om het te checken. en dan wel het geheel en niet lokaal.. succes

Heb even gegoogeld naar jou termen:
Homeostase:
Met homeostase wordt de toestand uitgedrukt waarin zowel de inwendige als gedragsmatige processen van het dier in balans zijn. Voor een goede homeostase zijn bij het dier een aantal zaken van belang zoals energie (voedsel en de vergaring daarvan), vocht, rust, geschikt klimaat, geschikte sociale omstandigheden, verzorging van de huid, vacht of integument, groei of maturatie, beweging of locomotie, en voortplanting. Een onjuiste homeostase of disbalans uit zich in gedrag stoornissen, ziekten, onvruchtbaarheid, voedingstekorten e.d.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:23

Wat zei de DA?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 20:34

griebels schreef:
Wat zei de DA?

DA komt maandag

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:04

Ben benieuwd!
Succes!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:54

Vandaag is de da geweest. Nagyl liep duidelijk weer zoals in april. Dus geen verbetering ten opzichte van oktober of april. Hij reageerde flink op het navoelen van de pees, aan beide achterbenen. Nu aan de kant wat minder beschadigd was ietsje meer dan de andere kant.

Zijn vacht zag er inderdaad al iets beter uit. Aan zijn vacht en lichaam was nu niet te zien dat hij onder de situatie lijdt.

Zijn nek is nagevoeld en blijkt dat de 4de en de 5de wervel niet goed meebewegen. Om hem nu daar te forceren, gezien leeftijd en dat we ook niet rijden, hebben we dat dus niet gedaan.

Advies da: opnieuw laten scannen, kijken wat daar uitkomt. Of er verbetering is? En van daar uit plan de campagne maken. Of verder revalideren (als het de goeie kant op gaat) of met hem gaan rijden en kijken waar het schip strandt (waarschijnlijk dus de eeuwige groene weides). Omdat ik aangaf dat Nagyl zijn leven nu niet leuk vindt en hij normaal een actief mannetje is die graag buiten wilt rijden. Hij zei zelf ook dat het nu wel erg lang begint te duren.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:00

kon hij hem niet meteen scannen dan? C4-C5 blokkade heeft idd geen recht van bestaan tov zijn klacht, dus zou ik ook niks aan doen nu..

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:02

cheyentic schreef:
kon hij hem niet meteen scannen dan? C4-C5 blokkade heeft idd geen recht van bestaan tov zijn klacht, dus zou ik ook niks aan doen nu..

helaas hij heeft last van zijn tussenpees. Deze moet dus voor goed beeld gescand worden met heel goed aparatuur (groter en duurder). Zijn aparaat kan geen goed beeld geven, wat we nodig hebben. In juni zijn we ook naar someren gegaan.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:35

oke ik snap het.. met tussenpees bedoel je zijn diepe pees of zijn checkligament? snel een afspraak maken dan.. zou wel vervelend zijn als het nog niet goed is..

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:51

cheyentic schreef:
oke ik snap het.. met tussenpees bedoel je zijn diepe pees of zijn checkligament? snel een afspraak maken dan.. zou wel vervelend zijn als het nog niet goed is..

euhm Verward zijn Tendo interosseus

Vind wel dat jij ontzettend goed op de hoogte bent? hoe kan dat? hihi Clown

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:28

ben bijna paardenosteopaat Knipoog dan krijg je dat haha

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:10

cheyentic schreef:
ben bijna paardenosteopaat Knipoog dan krijg je dat haha

oohhh hihihi. |dat wordt straks lekker centjes verdienen