Dampig 3 jarig paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clara

Dampig 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 02:48

Ik wil graag mijn verhaal even kwijt.

Bij mijn 3 jarige ruin is vorig jaar chronische bronchitis geconstateerd ( hij was toen pas 2 ).

Nu is hij het afgelopen half jaar enorm achteruit gegaan en heeft inmiddels forse blijvende longschade. Qua medicatie hebben we echt alles geprobeerd (ook homeopatisch), advies gevraagd bij verschillende professoren in nederland en buitenland en nu is het dus zover dat we dus echt uitbehandeld zijn. Hij kan nu nog wel fungeren als weide-paard, maar als het komende zomer erg warm en benauwd weer wordt, zal dat ook heel zwaar voor hem zijn. Ik merk nu soms al aan hem dat hij zich echt niet prettig voelt, het was altijd zo'n levendig en enthousiast paard en nu staat hij je soms als een dood vogeltje aan te kijken. Op advies van de dierenartsen houd ik hem zo lang mogelijk nog in beweging, maar meer dan 15 minuten rustig draven zit er niet in. Hij is dan al bezweet, grote neusgaten en staat flink te pompen. Maar soms staat hij je ook weer zo vrolijk aan te kijken...

Mijn vaste dierenarts ( echt een toffe man ) heeft nu aan mij aangegeven dat ik toch maar eens moet gaan nadenken over wat ik met hem wil, om het voor mezelf, maar zeker voor het paard zo eerlijk mogelijk te houden.

De ene dag staat hij heel happy in de wei ( maar niet zo vrolijk en druk als voorheen) en de andere dag staat hij je zo somber en zwaar ademend aan te kijken.

Ik heb dit paard al vanaf dat hij 5 maanden oud was.

Ik ben bang dit ik binnen niet al te lange tijd een hele moeilijke beslissing moet gaan maken. Hij is pas 3....

Anoniem

Re: Dampig 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 03:51

Het klinkt hard maar ik denk dat euthanaseren voor alle partijen de beste weg is, sterkte ermee.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:49

Dit is een hele moeilijke beslissing die je hoe dan ook moet gaan nemen.
De vraag is alleen hoelang je nog door moet gaan en ik kan begrijpen dat je daar erg mee worstelt.
Ik denk dat wij je geen advies kunnen geven, alleen maar heel veel sterkte kunnen wensen.
Jij kent hem het beste en als je naar je gevoel luistert weet je wanneer het genoeg is.
Heel veel sterkte met deze vreselijke beslissing Ach gut

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:57

Ach wat sneu zeg voor zo'n jong dier.. Ja ik denk dat je het antwoord zelf ook al weet. Als er geen medicatie bestaat om het ademen makkelijker te maken voor hem en hij staat er ongelukkig bij dan zou ik hem laten gaan..
Heel veel sterkte!!!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:46

ik sluit me hierbij aan..heel veel sterkte..ik begrijp dat het een hele moeilijke beslissing voor je is..vooral omdat het beestje pas 3 jaar is..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:42

Ik snap het advies van de dierenartsen niet om hem in beweging te houden. Staat hij niet gewoon hele dagen buiten? Dan krijgt hij toch voldoende beweging. Ik neem ook aan dat je verder al het mogelijke hebt gedaan om zijn omgeving zo stof- en schimmelvrij te krijgen als mogelijk. Wat je nog zou kunnen proberen is hem vitamine C bij te voeren, 5 tot 10 gram per dag, dit werkt erg goed bij mijn dampige ruin.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:49

Lichte beweging bevorderd het verwijderen van het eventuele vuil in de luchtwegen, hij staat altijd buiten.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:40

Als je zeker weet dat je er alles aan gedaan hebt, dan is het niet anders. Ik ben dan ook voor euthanaseren.
Je moet je namelijk afvragen wie je er een plezier mee doet om hem hier op deze wereld te houden, als hij zo ongelukkig is..
Nee.. geef hem dan gewoon zijn rust..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:46

moeilijk zo'n keus, ik weet een beetje hoe je je voelt, want sta zelf ook voor die keus met mijn nog maar 5 jaar oude merrie...
dan wel door een andere reden, maar het is wel verdomd moeilijk om de keus te maken, en daadwerkelijk de knoop door te hakken...

met mijn merrie is het ook zo dubbel, als ik haar buiten zie staan, dan gaat ze als een idioot te keer, loopt te sjouwen en te bokken alsof er niks aan de hand is, maar ik weet gewoon dat ze pijn heeft en dat het niet meer beter word, hooguit erger.

heb haar ook al 3,5 jaar het is niet makelijk om dan maar even snel die keus te maken ...
veel mensen doen er erg luchtig over, zsm afscheid nemen en opnieuw beginnen, maar dat is helemaal niet zo makelijk als het lijkt
ik weet zelf ook niet echt goed wat ik nou moet, haar toch maar uit haar lijden verlossen, of haar nog aanhouden omdat ze zich schijnbaar nog zo goed voelt... het is zo dubbel allemaal..

sterkte iig, mocht het nodig zijn mijn pb box staat open Ach gut

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:01

Ach gut Sterkte meisje en dat de keuze die je maakt de juiste zal zijn.

Een paard wat niet beter gaat worden en alleen maar benauwder zal worden is geen pretje laat staan jou eiegen gevoel hierin.

Ik ken het verhaal en als je alles hebt geprobeerd zul je het moeten loslaten...........

succes

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:33

Hoi!
Als het je helpt, ik heb ook een paardje dat al een 2tal jaar wisselend sukkelt met zijn luchtwegen. Verdict is allergie van allerlei zaken, tot graspollen toe. Sinds deze zomer (na maanden van gewone veeartsenhulp met cortisone, aërosollen, bronchoscopieën zonder resultaat) behandel ik 'm met een desensibilisatiekuur én hij staat nu 24/24u buiten. Onlangs is hij ondanks alle mogelijke hulp toch weer hervallen. En ik heb me voorgenomen dat als ik hij blijft last hebben dat ik hem uiteindelijk ook laat euthanaseren. Het is erg voor jou als baasje maar je moet je in zo'n geval afvragen wat de kwaliteit van leven is van je paard. Het gezelschapspaard dat bij 't mijne staat is al jaren 'dampig' en in de zomer hoor je 'm piepen, hij 'snakt' naar lucht en is steeds meteen moe. Zo ver zou ik het niet laten komen.
Velen zeggen dan; ja verkoop hem dan als weidepaard. Maar dat verlost je paard niet van zijn ademnood...
Aan de andere kant ben ik wel optimistisch omdat een paard pas een goeie weerstand kan krijgen tegen infecties en zo meer als alle cortisone(van de medicijnen die ze tegenwoordig standaard voorschrijven) uit het lichaam zijn, en dat kan soms tot wel een jaar duren!
Ik geef daarom regelmatig een kuur Lymfomyosot, is eigenlijk voor mensen maar helpt je paard weerbaarder te worden. En verder heel veel sterkte met wat je ook beslist!

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:22

Ik kan alleen maar zeggen... Heel veel sterkte!!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:06

wat elendig voor jullie, moet je nu al een beslissing nemen ?
Kan je hem niet lekker buiten laten lopen tot het niet meer gaat, bij exctreme hitte van de zomer bijv.
Hel veel sterkte ermee.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 03:34

Ik heb de knoop door gehakt en de beslissing genomen om hem in te laten slapen, dit gebeurt donderdag 18 december. Hij kan nu niet eens meer 10 minuten simpel draven aan de longe.

soraiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 03:47

Huilen Huilen Huilen Ik vind het heel moedig dat je zo'n beslissing hebt genomen...weet precies hoe je je voelt want ik heb het ook meegemaakt dat mijn paardje moest inslapen! Ik voel met je mee!

Sterkte ermee en hou je sterk ookal is dat moeilijk Verdrietig

Liefs amanda

Ps ik ben nieuw hier!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:13

clara schreef:
Ik heb de knoop door gehakt en de beslissing genomen om hem in te laten slapen, dit gebeurt donderdag 18 december. Hij kan nu niet eens meer 10 minuten simpel draven aan de longe.

Verdrietig sterkte meis en heel dapper van je !

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:17

Wat een moeilijke maar moedige beslissing. Heel veel sterkte donderdag!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:30

Even vooraf: ik wil je niet afkraken of nog meer in verwarring brengen met mij verhaal, maar wil het je toch meegeven ter overweging...

Onze eerste pony Rapid kregen wij toen hij 5 jaar oud was. Binnen een half jaar bleek chronische bronchitis en later ook dampigheid. De dierenarts heeft na een aantal testen en bronchoscopieen het advies gegeven om hem in te laten slapen. Wij vonden dit nogal een heftig iets en zijn het helemaal anders gaan doen met hem.

We hebben een stal gezocht bij een boer, waar hij 24 uur per dag naar buiten kon. Het eerste jaar ging moeizaam..hij was vaak benauwd, hoestte erg veel en we dachten er zelfs aan alsnog in te slapen. Echter na dat eerste jaar, raakte hij eraan gewend om buiten te staan..Hij kreeg geen droog hooi meer en stond in een hele open buitenstal op papiersnippers als het echt te erg weer was. Hij heeft iedere winter een aantal maanden stilgestaan..na de kerst was hij te hoesterig en benauwd om nog iets te doen, maar in maart ging het weer beter en kon hij vol bereden worden, ook bij stoffig en benauwd weer. Hij heeft dus van ong maart tm december vol gewerkt, had een ijzeren conditie heeft vol in de wedstrijden gelopen, alles gewoon wat er te winnen viel, heel veel plezier gehad heeft zelfs SGW-s gelopen waar de da na de cross niet kon geloven dat hij dampig was.
Hij kreeg zomers foene griek, swinters kristal asperines en fentipulmin om hem minder benauwd te houden..

Deze lieve pony is op zijn 26!! ste pas ingeslapen omdat het echt niet meer ging en hij echt te benauwd werd. Het is een leven geweest waarin we heel veel hebben moeten aanpassen aan zijn omstandigehden..nieuwe stal waarbij we alles zelf moesten doen, pillen poeders, niet rijden, wel op het gewest door mogen naar (toen nog) wanrooy maar niet kunnen starten vanwege dampigheid etc. Wat wel er voor terughebben? een fantastische onuitwisbare herinnering aan de beste pony ooit!!

Ik kan deze pony natuurlijk niet zwart/ wit vergelijken met jullie paard en dat wil ik ook echt niet doen, maar als er iets mogelijk is, kan ik alleen maar zeggen dat het voor ons de moeite waard is geweest!

Heel veel sterkte in wat voor beslissing jullie ook nemen!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:03

Ik denk wel dat je de beste beslissing voor je paardje neemt, hoe moeilijk die ook is.
Natuurlijk hoor je altijd en overal succes verhalen van paarden die toch weer opknappen maar dat is echt een zeldzaamheid.
Mijn paard heb ik in laten slapen na een complexe beenbreuk, en ook ik kreeg verhalen te horen over paarden die na maanden stalrust ( in de takels) toch weer redelijk in de benen waren.
Ga op je gevoel af en ik denk persoonlijk dat je hem heel veel ellende bespaard door deze beslissing.
Heel veel sterkte donderdag Ach gut

@vanitymay; Dit is niet aanvallend naar jou bedoeld hoor. Knipoog