Bulten op de buik en hals

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Bulten op de buik en hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 23:55

Mijn Pwny heeft sinds de verhuizing last van bulten op haar buik en af en toe een enkeling op haar hals.
Het zijn bulten van ongeveer 2x2 cm en ze heeft er geen last van.

Ikzelf denk aan een allergische reactie of eiwitbulten.
Ze krijgt op stal namelijk kuil ipv hooi zoals bij mij.

Wat denken jullie dat het kan zijn?

mkvdiest01

Re: Bulten op de buik en hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:58

een stalgenoot van me heeft dat ook gehad... paard had het over het hele lichaam... alles geprobeerd en niks werkte
uiteindelijk voer veranderd en homeopatische druppels en paard was weer helemaal genezen.

ik zou eerst ff checken of het idd geen eiwitbulten zijn... als het eiwitbulten zijn zou het weg moeten gaan/verminderen als je je paard flink aan het werk zet (lekker lange buitenrit bijv.) maar allergie op dat kuil kan ook... makkelijkste ff goed aan het werk en ff van de kuil af (koop anders zelf ff hooi voor hem als de staleigenaar dit niet heeft)

mocht niks werken pb me dan ff dan vraag ik mn stalgenoot nog ff wat hun nou precies hadden gedaan.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 12:46

Ik heb juist het idee dat de bulten groter worden na het rijden...
Of het komt omdat haar haar platter gaan liggen waardoor ze meer opvallen.

Ik bel straks eerst even de dierenarts. Lachen

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:46

Dit is precies waar ik last van heb! Ik heb al een bericht geplaatst bij de topic ''nier en/of leverproblemen'' omdat een kraker die vandaag kwam kijken naar een stalgenoot zei dat het dat was. Ik zal mijn verhaal nog eens vertellen. Ik ben ongeveer een half jaar geleden van pensionstal veranderd. Deze nieuwe stal voert veel meer eiwitten, zoals eiwitrijk gras en veel kuilgras, ook de brokken zijn anders. Ik vanalles proberen, naar de DA geweest die zei dat het een allergie was. Allergiespuit gekregen, de vele bulten die door de maanden heen veel meer en groter geworden waren (het zsijn er nu al zeker meer dan 40) werden iieeetsjes kleiner. Na 1 week werden ze weer groter en kwamen er meer bij in de buurt van de lies. Deze waren groter dan er vantevoren geweest waren! Dit is nu ongeveer 1 a 2 weken geleden. Mijn pony had ze eerst alleen op zijn linker- rug/buik maar pasgeleden begon het rechts ook. Toen vandaag dus die kraker kwam (Ulke van Meteren) zei hij; ''Oei, heeft je pony bultjes? Mag ik iets proberen?'' Hij drukte in de buurt van haar lies en ze zakte door haar knieën van de pijn. Conclusie van de kraker: nier- en leverproblemen door teveel eiwit. Hij denkt dat mijn pony gevoelig is voor eiwitten, en omdat hij deze nu teveel voor haar doen binnenkrijgt, haar nieren deze afvalstoffen niet kunnen verwerken. Hierdoor zijn haar nieren overbelast. Ik bel morgen een DA want ik wil zo snel mogelijk een bloedonderzoek laten doen. Ik heb nu wel zoiets van tsjah.. die DA van eerst wilde er al niet veel aan doen.. moet ik die nog wel nemen? Ik vind dit heel eng, ik schrok echt heel erg toen ik ervan hoorde dat hij waarschijnlijk nier- en/of leverproblemen heeft! Het is waar dat hij in deze stal veel en veel meer eiwitten krijgt dus het klopt waarschijnlijk.. Kuilgras krijgt hij veel en hier zit erg veel in inderdaad , ze kunnen beter hooi hebben. Dit moet ik dan wel apart kopen, want op mijn stal doen ze alles met kuilgras. Ik ben bang dat het eenheel geheisa wordt omdat ik dan hooi aan moet schaffen. Maar als ik denk aan mijn pony, heb ik dat er 10000x voor over. Weet iemand hier iets over?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:59

ik denk ook dat het door het hooi komt. dat zei de DA iig, en ik heb dat vermoeden ook. Ik ga nu overstappen op hooi en wacht op de uitslag van het bloedonderzoek voor het geval er meer aan de hand zou zijn. Ik kan namelijk geen haartjes eruit trekken ofzo, het is geen schimmel maar echt bulten die net onder de huid zitten.